Jag har valt vägen med inköpta pid-moduler, men med fokus på felsäkerhet och förenkling av bryggandet. Hjärtat i boxen är tre kontaktorer som styr om spänningen från två faser plus nolla ska gå till HLT elementen eller till kokplattorna. I och med att effekten är så pass hög så går det inte av misstag att köra båda samtidigt på samma fas. Spolen på den första kontaktorn ligger i en interlockslinga med alla brytare på fronten, så att det inte av misstag ska gå att slå på boxen om inte alla pumpar och värmare är avstängda. En av piderna styr HLT-temperaturen och den andra visar under bryggning bara mäsktemperaturen och används sedan under jäsningen för att kontrollera jästempen.
BrewPi:n ligger som ett dåligt samvete därhemma och samlar damm. Av ett gäng olika familjerelaterade händelser kommer jag inte hinna köra den ordentligt mot kylen förrän i höst. Men då...! =)
Sen kan tilläggas att man behöver en RaspPi och arduino shield kit också. Det hade jag inte heller klart för mig, jag startade verkligen på ruta ett (eller 0 möjligen).
För att utvärdera. Just nu har jag lite problem med att den inte alltid vill fungera, men troligen pga att mina
mekaniska reläer drar för mycket ström..
Hej alla teknik kunniga bryggare! Själv är jag teknofob... jag har sökt mig runt på forumet i jakt på enkelt information om hur jag ska kunna kontrollera och ställa in temperaturen i mitt kokkärl. Jag har läst igenom hela den här tråden oh istället för att bli något klokare så blir jag mest bara mer förvirrad. Med pids å raspberry pi's å allt vad det nu heter. Finns det nån vänlig själ som kan tänkas sig att förklara för mig hur jag ska kunna göra detta? Jag har tänkt mig en 100 liters gryta med två värmeelement i. En kran i botten. Finns det något enkelt sätt? Busenkelt gärna