contollers/brygginstrument el liknande

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

contollers/brygginstrument el liknande

Inlägg av Karl R »

Hej forat

Alltså, jag har börjat fundera på om man inte ska kontrollera sin process. Fick input här innan i annan tråd, pratades om

http://brewpi.com/
annan är
https://www.oscsys.com/projects/brewtroller
tredje är
https://brewbit.com/

nu är det så att jag kan typ inget om sånt här, men lär mig gärna om inte ingångströskeln är för hög.
Glad att höra om alla sorters erfarenheter och liknande.

Primärt är jag ute efter att logga
*temp på jäsning
* temp i mäsk
* fanns något bubblingsregistreringsgrej mha mick såg jag tidigare här på forat, kan vara något.
* så småningom mäskraster

osv

Nu får vi se om tråden tar fart eller om den sjunker som en sten bland ämnena

Mvh
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: contollers/brygginstrument el liknande

Inlägg av bryggapa »

Jag tycker sånt här är hur kul som helst, fnular helst på själv med arduino. Att mäta temperatur, räkna bubblor, styra solid state reläer osv är enkelt med en mikrokontroller. Sedan är det bara hur mycket tid, energi och pengar du är villig att investera.
Jag har skrivit lite kod till brewpi för att sköta temperaturprofil på arduinon (istället för från raspyn) och tycker det är ett bra projekt. Har hört en del bra om brewtroller också.
Med det sagt, så för hembryggning så är det mesta av det här overkill... Inte för att det är något fel med det, det är ju en hobby. Men den största förbättringen ligger i att kunna kontrollera jästemperaturen. För det så duger en termostat typ stc-1000 utmärkt. Räkna bubblor och logga temperatur kan vara roligt, men ger inte mycket. Avtagande bubblor i jäsröret kan indikera att jäsningen avtar, men det är inget du kan räkna med (du måste mäta SG för att veta hur det verkligen ligger till).
Vid mäskning kan det vara kul att kunna hålla temperaturen och ev. kunna stegmäska. Du behöver en RIMS (eller möjligen HERMS) setup av något slag isf. Och även då fungerar en billig PID bra.
Som jag ser det så är det en jäkla massa jobb med att brygga, krossa malt, mäska in, röra, hälla, klädda, städa, diska osv., man kommer helt enkelt inte ifrån att det är en massa handpåläggning.
Vill du pyssla med styrning och automation, så go for it, det är kul :) Men man kommer långt med några termostater :)
Lycka till!
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Man hoppas ju på en onlinekoppling på allt så man kan sitta på jobbet och se hur det går :-)
(Följer tråden med stort intresse)
// Jonas
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Hej!

Jag styr mitt brygverk idag på gammaldags vis med en windowsmaskin med labkort. Ganska struligt och lite utvecklat. För ett år sen dök jag av en händelse på Raspberry Pi och OneWireFileSystem, OWFS. Med mina begränsade kunskaper lyckades jag dock få till en styrning av husets värme, WEBinterface och databas. Om jag skulle göra om mitt bryggverk så vet jag hur det skulle se ut rent datormässigt. Kan varmt rekommendera att studera Raspberry Pi och OWFS.

Det finns en svensk sida om hur man bygger på http://wiki.temperatur.nu/index.php/OWF ... asperry_Pi.
/PeO
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Kika hellre på beaglebone black istället för raspyn. Bättre prestanda, fler i/o:n, möjlighet till att programmera även realtidspylar (pwm etc).
OWFS och onewire är rätt sweet dock om det är ok att dra tråd överallt.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Tack Bryggapa mfl!

Min idé här är att jag med en befintlig hobby (bryggandet) tar ett steg in i nästa hobby som jag har försökt närma mig ett tag. Och mäta jästemp känns rätt, det är en felkälla jag ändå vill få koll på.

Jag tänker mig mäsktemp delvis för att kunna stegmäska (så småningom RIMS) men även bara för att ha koll på det, nu när det finns möjlighet. Parallellt håller min bryggkompis på med en sql-databas för en del andra bitar i bryggandet, kanske går det att koppla ihop de två för att samla data på något konstruktivt sätt. Nåja, det får bli ett senare projekt. @Peo, det verkar fint å styra huset också. Primärt är det inte automation som ska göras utan mer insamlande av data. jag har en avhoppad kemiteknikutbildning i ryggen som ändå ligger och skaver i bakhuvudet ibland. (det är ärligt talat ett bra tag sen jag hoppade av så jag minns inte så mycket, men intresset finns)

Tillbaka till huvudfrågan. BrewPi eller Beaglebone? Kör man arduino på båda?
Jag inser att jag har inläsning att göra över julhelgen.
Kanske kommer en mängd nybörjarfrågor (bårde denna vara i nybörjartråden?) men styra realtidsprylar? Hur menar du? Att man kan se grafen plottas medan det händer? Det är klart fördelaktigt, om du menar det.

Mvh
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

BrewPi är ett projekt för att logga och styra jästemperatur, det använder (lite förenklat) en arduino för mät och styr och en raspberry för presentation.
Beaglebone black och RaspberryPi är två billiga och små enkortsdatorer. Båda använder en ARM processor och kör linux. Arduino är en utvecklingsbräda (+ lite extra fluff för att göra det enklare för nybörjare att utveckla) som bygger på en AVR mikrokontroller. Den har inget operativsystem utan man kodar direkt mot hårdvaran.
BBB/Raspy:
+ linux gör det lätt att integrera t.ex. en webbserver, databas, tillgång till all götta som kommer med linux och gör att man snabbt kan utveckla i högnivå.
- linuxkärnan gör en massa saker och lämnar inga garantier för när saker utförs (realtid), för lite mät och styr i bryggprocessen är det sannorlikt inte ett stort problem, en millisekund hit eller dit kan vi leva med. BBB:n har dock två realtids enheter som kan programmeras om man har saker med hårda tidskrav (verkar dock vara lite meckigt)
- Även om linux är stabilt, så är det betydligt större risk för hängningar m.m.
Arduino:
+ Koda rätt mot hårdvaran, gör man det rätt så är det fantastiskt stabilt.
+ Billiga
+ stor användarbas, mycket färdig kod finns
- lite minne, det går att bygga ex. webserver men är mer jobb och mycket mer begränsat

Så med det sagt skulle jag rekommendera BBB för att börja leka med. Snabbt och lätt att sätta upp loggning och mycket i/o kvar sedan om du vill börja styra saker/bygga ut. Även möjlighet till tidskritiska saker om behovet skulle uppstå.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Ah.
Tack för förklaringen!
Mvh
FredrikLar
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av FredrikLar »

Jag har tänkt att använda en arduino för att kontrollera bl a mäskschema och pumpar i mitt kommande HERMS. Men jag kan inte säga att det var ett särskilt medvetet val av kort. Jag är nybörjare när det gäller mikroprocessorer och köpte en arduino när jag fick för mig att bygga en automatisk bevattnare med hemmabyggd fuktsensor. Då valde jag arduino för att det var ett enkelt system för en (som jag) som inte kan mycket om programmering.

Men frågan är om det är rätt val för mitt bryggsystem, eller om jag kommer att bli väldigt begränsad om jag sedan får för mig att vilja styra med ex webinterface.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Alltså, det beror helt på vad du har för krav och förutsättningar.
Arduino är bättre till vissa saker, grovt generaliserat om det är enklare saker, som ska vara autonoma så är antagligen Arduino ett bra val. För mät och styr av bryggning och/eller jäsning vill du antagligen ha mer flexibilitet.
Som det nämndes tidigare så är onewire och OWFS väldigt enkelt att komma i gång med. Det finns onewire temperatursensorer (den välkända ds18b20 t.ex) spm är billiga och bra, samt äver switchar, så man kan styra av/på med. Med OWFS dyker detta upp i filsystemet och det är så lätt som att läsa/skriva till en fil. På minuter kan du skriva ett script och sätta upp en crontab som mäter/styr/loggar/whatever. Det gör det också lätt att snabbt göra förändringar, det blir betydligt svårare med Arduino.
Det beror som sagt på vad du vill åstadkomma, men om du är osäker skulle jag nog tro att du gör bättre i att spendera lite mer pengar på en raspy eller bbb och fundera på om inte onewire skulle funka.
Jag kan tipsa om m.nu som har mycket roliga prylar. Jag köpte en onewire adapter där till raspberryn som jag varmt kan rekommendera.
FredrikLar
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av FredrikLar »

Tack för tipsen! Jag ska definitivt kolla upp alternativen :)
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Färdigt och gjort för bryggning, programmering behövs inte men är möjlig, intuitivt gränssnitt (webb)

http://www.embeddedcontrolconcepts.com/
Björn Petersson
Ekan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Ekan »

Hej,

Ska bara förtydliga att jag inte kan kalla mig för öl-bryggare ( riktigt än) men jag har en del kunskaper kring programmering ect. Tänkte bara flika in att det finns nu ett 1wire modul till raspberryPI https://www.m.nu/rpi-i2c-1wire-expansio ... p-677.html vilket gör det möjligt att lätt bygga 1wire lösningar till en raspberrypi.

Fördelarna med detta jämfört med en arduino är då att du kan använda raspberryPI som en webserver också och på så sätt komma åt den via exempelvis ett webbgränssnitt. Något jag inte tror arduino stödjer?.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Ja, precis...
Det är den adaptern jag nämnde tidigare.
Den är bra. Man slipper bitbanga protokollet och får lite skydd mot överspänning mm.

Man kan bygga webbgränssnitt med arduino (se t.ex. ethernet shield), absolut rpi eller bbb eller liknande gör det mycket lättare och flexiblare.
Användarens profilbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rocketman »

Jag är nästa i mål med mitt bygge, det är baserat på Arduino. Allt är testat på labbdäck och 95% finns numera
på ett "perfboard". Det jag är/var ute efter i första hand är att hantera värme och koket. Har en "industri" PID
som funkat bra, men vill ha loggning och utmaningen.

Använder mig av https://github.com/br3ttb/Arduino-PID-Library/
och det är väl det som skapat mest huvudbry att få till rätt parametrar, har testat alla möjliga tricks och test men
tillslut verkar det som jag har fått till något som är gott nog med AutoTune biblioteket.
Tog en sisådär 4h att få till hyfsade värden.

För menysystemet har jag använt MENWIZ (trevligt trevligt), dock bara en 16x2 LCD än så länge.

Två SSD som driver två 2.5KW element styrs från det hela. Brygger BIAB med 70L kittel.

För loggning så har jag gått ifrån SD-kort och istället så skickar jag data trådlöst över
en nRF24L01 modul (billig och toksnabb) till an liten ATINY85 som i sin tur skickar
det seriellt till min dator. Ska fundera på om jag inte ska få ATINY85:an att skriva till
SD-kort istället för att slippa blanda in datorn. Eller något annat :)

Lite blurb om vad som händer på min sida.. :)
Skriv svar