Intressant, tänkte göra nåt liknande fast med RIMS istället. Hade tänkt använda det biblioteket men jag har inte pillat med det förut. Har du några tips på hur man ska göra för att få till dom parametrarna?rocketman skrev:Använder mig av https://github.com/br3ttb/Arduino-PID-Library/
och det är väl det som skapat mest huvudbry att få till rätt parametrar, har testat alla möjliga tricks och test men
tillslut verkar det som jag har fått till något som är gott nog med AutoTune biblioteket.
Tog en sisådär 4h att få till hyfsade värden.
contollers/brygginstrument el liknande
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: contollers/brygginstrument el liknande
Jag körde https://github.com/br3ttb/Arduino-PID-AutoTune-Library som ger dig bra värden att
peta in i ditt program när den har kört klart. Den testar och gissar på bra värden och håller
på fram och tillbaka, min körning tog ca 4h innan den blev klar..
peta in i ditt program när den har kört klart. Den testar och gissar på bra värden och håller
på fram och tillbaka, min körning tog ca 4h innan den blev klar..
-
Jimmy_bärs
- Helmaltsbryggare

Ett tips när man bråkar med pid-regleringar är att hoppa över D-variabeln.. Att värma vatten i större mängder är en trög process. I mitt bygge kör jag därför en hög p-förstärkning samt en ganska försiktig i-tid. I-funktionen har jag satt så den börjar arbeta 2c innan börvärdet, på så sätt bygger den sig inte jättehög under den halvtimma eller så som det tar att värma från rumstemperatur. P-funktionen ger 100% utsignal fram till 2c innan.. Därefter trappas den ner. Jag brukar ligga +-0,1c runt börvärdet.
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
De senaste inläggen är helt över mitt huvud, men det är gött. Jag ska lyssna vad jag kan. Min BrewPi är beställd och nu väntar jag på paket.
Ska bli en spännande resa...
Ska bli en spännande resa...
Karl, håll oss uppdaterade!
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag vill se lite utrustningsbilder!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jimmy_bärs
- Helmaltsbryggare

+1 på att hålla oss uppdaterade!
Är själv väldigt nyfiken på BrewPi
Gryta:
Reglering:
Är själv väldigt nyfiken på BrewPi
Gryta:
Reglering:
på allmän begäran kommer här en uppdatering... :)
Paketet sitter fast i den hollänska posten sen den 29 januari. Det står att den är i sorting process. jag har mailat Brewpi och han säger att paketet ska levereras any day och att svenska posten borde tagit över paketet. Detta går inte att verifiera då id-numret inte är spårbart på posten.se. Känns som holländarna har kvar det. Och jag hittar inte något sätt att komma i kontakt med dem. Kass och trist väntan.
Paketet sitter fast i den hollänska posten sen den 29 januari. Det står att den är i sorting process. jag har mailat Brewpi och han säger att paketet ska levereras any day och att svenska posten borde tagit över paketet. Detta går inte att verifiera då id-numret inte är spårbart på posten.se. Känns som holländarna har kvar det. Och jag hittar inte något sätt att komma i kontakt med dem. Kass och trist väntan.
det var den svenske posten som missat att skicka ut en sån där avi. Strunt samma, nu är den hemma, jag har petat lite på prylarna.
-
FredrikLar
- Satsbryggare

Kul att se vad folk har skrapat ihop! Jag är mitt under utvecklingen av mitt bryggsystem, så har inte så mycket att visa upp än så länge.. Jag håller på att fixa till min egen termostat-PID, som jag i framtiden ska kunna styra från datorn (ex. förinställt mäskprogram). Just nu har jag en 2 kW kokplatta som värmekälla till HLT, är väl inte helt optimalt men får duga i nuläget. Tanken är att jag ska styra mäsktemperaturen genom att cirkulera mäsken genom en spiral nedsänkt i HLT, dvs ett enkelt HERMS-system.
Så här såg det ut när jag testade den första gången:

Före montering:

Just nu håller jag på att optimera PID-koden. Men snart är det dags för invigning
Så här såg det ut när jag testade den första gången:

Före montering:

Just nu håller jag på att optimera PID-koden. Men snart är det dags för invigning
Skriver du egen PID eller använder du PID biblioteket?
-
FredrikLar
- Satsbryggare

Skriver egen PID just nu. Mest för att jag tycker att det är lite småkulrocketman skrev:Skriver du egen PID eller använder du PID biblioteket?
Nice!
Tycker mig se ett relä där, någon anledning till att du inte använder ett solid state relä istället?
Själv jobbar jag på en termostat till jäskylen där setpointen följer en temperaturprofil och med loggning till SD kort av temperatur och jäslåsaktivitet. Programmering av termostaten görs över blåtand. POC är klart och allt funkar, så 90% färdigt skulle jag säga. Nu är det bara de sista 90% kvar att slutföra projektet
Tycker mig se ett relä där, någon anledning till att du inte använder ett solid state relä istället?
Själv jobbar jag på en termostat till jäskylen där setpointen följer en temperaturprofil och med loggning till SD kort av temperatur och jäslåsaktivitet. Programmering av termostaten görs över blåtand. POC är klart och allt funkar, så 90% färdigt skulle jag säga. Nu är det bara de sista 90% kvar att slutföra projektet
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Sjukt inspererande tråd!
Är sugen att bygga något själv baserat på Arduino, gillar att det verkar vara enkelt + möjligheten att ha en dislplay till rimlig kostad. Men jag är lite orolig att ta mig vatten över huvudet..
Törs jag kasta mig ut och prova? Vill kunna... (inte nödvändigtvis i inbördes ordning)
1. läsa av och styra temp i HLT (HERMS setup)
2. läsa av temp MLT och lakvatten
3. läsa av och styra temp för jäsing
Allt behöver inte ske på en gång, men är ändå orolig att det blir för knepigt för mig (jmf. med ett par "färdiga" PID's från ebay eller så)
Jag kan hantera en lödkolv, kan följa ett kopplingsschema (och göra ett enkelt eget) Höll på / pluggade även lite programmering för 20-25 år sedan (men minns inte mycket
)
Har läst en del på nätet, men är ändå osäker om jag vågar hoppa s.a.s., om det finns något färdigt projekt att följa/kopiera vore perfekt, men jag har inte hittat något dokumenterat på det sättet. Vad tror ni? några tips om länkar eller så?
Är sugen att bygga något själv baserat på Arduino, gillar att det verkar vara enkelt + möjligheten att ha en dislplay till rimlig kostad. Men jag är lite orolig att ta mig vatten över huvudet..
Törs jag kasta mig ut och prova? Vill kunna... (inte nödvändigtvis i inbördes ordning)
1. läsa av och styra temp i HLT (HERMS setup)
2. läsa av temp MLT och lakvatten
3. läsa av och styra temp för jäsing
Allt behöver inte ske på en gång, men är ändå orolig att det blir för knepigt för mig (jmf. med ett par "färdiga" PID's från ebay eller så)
Jag kan hantera en lödkolv, kan följa ett kopplingsschema (och göra ett enkelt eget) Höll på / pluggade även lite programmering för 20-25 år sedan (men minns inte mycket
Har läst en del på nätet, men är ändå osäker om jag vågar hoppa s.a.s., om det finns något färdigt projekt att följa/kopiera vore perfekt, men jag har inte hittat något dokumenterat på det sättet. Vad tror ni? några tips om länkar eller så?
-
FredrikLar
- Satsbryggare

Observantbryggapa skrev:Nice!
Men kommer definitivt gå över till SSR i framtiden!
Jag vågar nog säga; ja! Det är ett enkelt system att sätta sig in i och det finns många bra tutorials. Tror garanterat att du skulle klara det utan större bekymmer. Men om det är värt besväret gentemot att köpa en färdig PID får du nog avgöra själv...Ceder skrev:Sjukt inspererande tråd!
Törs jag kasta mig ut och prova?