Införskaffa en maltkross
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Införskaffa en maltkross
vad tror ni om denna? Kan se att det är 2st Svenskar som köpt den, någon som är här på detta forumet tro.
630kr känns överkomligt ivf
630kr känns överkomligt ivf
Bygg om en pastamaskin och kör den sedan med skruvdragaren
Inte om man ställer in den rätt, du ser ju min bild ovanför i tråden. Den tar även vete bättre än en valskross men är inte lika lätt att ställa in med bladmått.Pulsatorius skrev:Har Coronan sönder skalen eller inte?
Man får vad man betalar för...
Använde du bladmått till Coronan när du ställde in den? Läser i how to brew att han tycker att den funkar bra vid 0.9-1.1 mm glapp. Har ju bara kört BIAB hittills så struntat i hur malningen blivit men nu ska den testas till rubbermaid cooler med bazooka screen så nu vill jag inte ha några lakningsproblem!Inte om man ställer in den rätt, du ser ju min bild ovanför i tråden. Den tar även vete bättre än en valskross men är inte lika lätt att ställa in med bladmått.
Man får vad man betalar för...
Nae, jag malde 1dl, utvärderade o justerade, malde en ny dl, justerade. 2-4 bitar per maltkorn och så hela skal som möjligt är vad du vill ha. Hastigheten på malningen påverkar också, 150-200rpm är optimalt på valskvarn men på Corona vet jag inte.
Skrev och fotade lite krossat här: http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/weisbier-x/
Skrev och fotade lite krossat här: http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/weisbier-x/
Jag har den, en tvåvalskross. Fungerar toppen! Behöver ingen skruvdragare för 5 kg, det är gjort i ett nafs.För 50kg kanske, men där är jag inte. Än!matlmagnus model för 1600:- Har någon erfarenhet av den?
Kan tipsa om denna också: http://www.aliexpress.com/item/malt-mil ... 57106.html
Skall lägga en beställning tillsammans med några bryggarbekanta, fick prisuppgift på $220 för två ink frakt till Sverige. Oklart vad tull/moms eventuellt landar på dock, men ser ju helt klart prisvärt ut!
Skall lägga en beställning tillsammans med några bryggarbekanta, fick prisuppgift på $220 för två ink frakt till Sverige. Oklart vad tull/moms eventuellt landar på dock, men ser ju helt klart prisvärt ut!
Ny här på forumet och även med hembryggning och har också funderat på det här med maltkross. Jag vill hålla nere inköpen så mycket som möjligt, så jag har tittat lite på MaltMagnus där kan man beställa färdig krossad malt i valfria kvantiteter om jag fattat det rätt. Så till min fråga, är det någon skillnad på att krossa själv mot att beställa färdig krossad?
Rent ekonomiskt tar det ju många kilon innan man tar igen de extra 2:- kilot för färdigkrossad malt, så fördelarna jag ser är att kunna ha ett litet lager med okrossad malt hemma (då den håller längre än den krossade) och att kunna ställa in krossningsgrad efter önskemål. Plus att det är kul.PutteP skrev:Ny här på forumet och även med hembryggning och har också funderat på det här med maltkross. Jag vill hålla nere inköpen så mycket som möjligt, så jag har tittat lite på MaltMagnus där kan man beställa färdig krossad malt i valfria kvantiteter om jag fattat det rätt. Så till min fråga, är det någon skillnad på att krossa själv mot att beställa färdig krossad?
Okej. Hehe jo att det är kul kan jag förstå. Hur länge håller krossad malt och vilket är bästa sättet att förvara det?
(Sorry om det blev lite OT)
Sent from my iPhone using Tapatalk
(Sorry om det blev lite OT)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tycker krossad malt bör användas inom 24h helst och 1-2 veckor som mest. Visst blir det öl med gammal malt men jämför med nymalen kaffe mot något som legat i burken ett tag. Anledning till att jag skaffade kvarn dock var att jag inte tyckte den färdigkrossade malten jag köpte inte var bra mald. Mycket mjöl och många hela kärnor vilket gav mig dåligt utbyte och seg lakning, sen är det ju nice med ett lager så man kan brygga när man blir sugen..