Införskaffa en maltkross
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Införskaffa en maltkross
Hej ölvänner!
Jag är en mycket nybliven hembryggare med endast två kok i ryggen men jag har redan insett att jag måste fixa en maltkross. Hittills har jag köpt krossad malt men det håller ju inte för evigt. Man vill dessutom ha möjlighet att spara och hushålla diverse specialmalter.
Detta är väldigt fundamentalt och detta måste således hända alla nybörjare förr eller senare. Trots detta har jag inte kunnat hitta någon vidare information gällande vad som är ett bra och prisvärt alternativ för en nybörjare. Allt jag hittar är lovord för de mycket dyra modellerna av monster Mill och invecklade hembyggen.
Så vad är egentligen en bra maltkross för en person som kanske krossar 2-4kg malt per kok och som inte vill lägga flera tusen för en kross? Jag såg att maltmagnus säljer något för 1600:- någon som har erfarenhet av denna?
Jag är en mycket nybliven hembryggare med endast två kok i ryggen men jag har redan insett att jag måste fixa en maltkross. Hittills har jag köpt krossad malt men det håller ju inte för evigt. Man vill dessutom ha möjlighet att spara och hushålla diverse specialmalter.
Detta är väldigt fundamentalt och detta måste således hända alla nybörjare förr eller senare. Trots detta har jag inte kunnat hitta någon vidare information gällande vad som är ett bra och prisvärt alternativ för en nybörjare. Allt jag hittar är lovord för de mycket dyra modellerna av monster Mill och invecklade hembyggen.
Så vad är egentligen en bra maltkross för en person som kanske krossar 2-4kg malt per kok och som inte vill lägga flera tusen för en kross? Jag såg att maltmagnus säljer något för 1600:- någon som har erfarenhet av denna?
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Re: Införskaffa en maltkross
De vanligaste alternativen är:
Coronakvarn: Kvarnen är till för att mala, inte krossa. Det betyder att du får ett mjöl och inte en kross. Nackdelen med detta är att det kan bli problem under lakningen. Ifall man kör BIAB har man inte riktigt detta problem och kan därför komma undan med denna lite billigare lösning.
Maltkross med valsar: Maltkross med två eller fler valsar krossar malten vilket betyder att skalet till stor del är intakt samtidigt som, säg kornets, innehåll är tillgängligt. Detta underlättar vid lakningen.
Coronakvarn: Kvarnen är till för att mala, inte krossa. Det betyder att du får ett mjöl och inte en kross. Nackdelen med detta är att det kan bli problem under lakningen. Ifall man kör BIAB har man inte riktigt detta problem och kan därför komma undan med denna lite billigare lösning.
Maltkross med valsar: Maltkross med två eller fler valsar krossar malten vilket betyder att skalet till stor del är intakt samtidigt som, säg kornets, innehåll är tillgängligt. Detta underlättar vid lakningen.
Samtidigt är det många som kör Corona och gör kanonöl med den (t.ex. Henok/Omnipollo/"Brygg Öl"). Att det skulle bli mjöl av Coronan håller jag inte med om, men som med alla kvarnar/krossar gäller det att hitta sin malningsgrad. Med det sagt så tror jag inte du ångrar en investering i en vals-kross men med dina storlekar kommer du undan med en av de mindre.
Coronakrossad malt:

Coronakrossad malt:

- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Jag har en Corona sen ett par år. Det går att ställa in hur grovt den ska mala.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Jag kör en Husqvarna no. 5 kaffekvarn på högsta inställning. Funkar bra!
Jag gick också rätt länge och funderade på vad jag skulle mala med.
Till slut blev mitt val en trevalsars monstermill som jag är supernöjd med.
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... -maltkross
Monterade den på en bräda som jag sågade upp ett hål i och byggde en påfyllningstratt.
Man kan köpa det färdigt också om man inte hart möjlighet att bygga det själv.
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... -mill-mm-3
Har en skruvdragare som jag använder för att mala malten.
5 kg malt mals på några få minuter.
Man kan tycka att det är dyrt, men kvalitén är topp och den kommer att hålla i många, många år.
Till slut blev mitt val en trevalsars monstermill som jag är supernöjd med.
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... -maltkross
Monterade den på en bräda som jag sågade upp ett hål i och byggde en påfyllningstratt.
Man kan köpa det färdigt också om man inte hart möjlighet att bygga det själv.
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... -mill-mm-3
Har en skruvdragare som jag använder för att mala malten.
5 kg malt mals på några få minuter.
Man kan tycka att det är dyrt, men kvalitén är topp och den kommer att hålla i många, många år.
Härliga tider, strålande tider 
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Om du bara behöver mala några få kilo varje gång är det väl lite overkill att ha egen kvarn? Planera dina bryggningar och beställ ny krossad malt till varje tillfälle istället. Dessutom överdrivs ofta hur viktigt det är att malten är nykrossad.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Jag har själv malt malt (!) på en Corona i fyra år och tycker det går alldeles utmärkt. Har du 1-2000 extra att lägga på en kross så är det så klart lite bättre, men om du ska lägga extrapengar på något så tycker jag du hellre ska investera i bättre kylare, bättre möjligheter till desinficering, snabbare uppvärmning eller något som gör mycket större skillnad för ditt bryggande. Krossningen är finlir, i alla fall om du inte ska mala väldigt stora mängder malt.
Någon form av kross tycker jag nog ändå att du bör ha om du använder många olika typer av malt. Det ger dig möjlighet att improvisera, spontanbrygga och experimentera på ett helt annat sätt. Du kommer också snabbt upp i fraktkostnader som motiverar det.
Någon form av kross tycker jag nog ändå att du bör ha om du använder många olika typer av malt. Det ger dig möjlighet att improvisera, spontanbrygga och experimentera på ett helt annat sätt. Du kommer också snabbt upp i fraktkostnader som motiverar det.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Malten krossad med Corona-kvarnen ser ju mycket bättre ut än vad jag har föreställt mig. Ifall du är händig kan du säkert bygga till en hopper också, har sett folk som använder sig av en isärklippt pet-flaska.
Motorisera med skruvdragare och montera på en hink på matningnen, så flyger den krossade malten ur "kvarnen".
Krossar själv 5kg malt på under 10 minuter nu, med den modifieringen.
Krossar själv 5kg malt på under 10 minuter nu, med den modifieringen.
Jag kör med en gammal slagborr eftersom batteriet i skruvdragaren ibland inte ville 8-9 kg malt.
Jag river igenom 6-10 kg malt på några minuter.
Med en hink som jag gjort hål i rymmer den ca 7 kg innan jag måste fylla på. Coronan är fastdragen i en planka som jag skruvat i ett lock till en gammal jäshink. Jäshinken saknar botten och den går ner i Weyermanns maltpåsar. Med en 5literspåse o en gummisnodd är systemet maltdammfritt och fult som stryk. Men jag får ingen maltlunga/hosta längre...

Jag river igenom 6-10 kg malt på några minuter.
Med en hink som jag gjort hål i rymmer den ca 7 kg innan jag måste fylla på. Coronan är fastdragen i en planka som jag skruvat i ett lock till en gammal jäshink. Jäshinken saknar botten och den går ner i Weyermanns maltpåsar. Med en 5literspåse o en gummisnodd är systemet maltdammfritt och fult som stryk. Men jag får ingen maltlunga/hosta längre...

Tack för alla tips!
Jag är förvånad över att så många använder Corona-kvarnen och i flera år dessutom! Jag hade avfärdat den som billig skit. Det är ju det billigaste alternativet dessutom så den kommer inhandlas inom kort.
Som sagt en Monster Mill har jag ingen budget för, finns andra saker som går före då som en större gryta tex.
Jag är förvånad över att så många använder Corona-kvarnen och i flera år dessutom! Jag hade avfärdat den som billig skit. Det är ju det billigaste alternativet dessutom så den kommer inhandlas inom kort.
Som sagt en Monster Mill har jag ingen budget för, finns andra saker som går före då som en större gryta tex.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Inte för att du behöver någon mer övertygelse. Men jag tror nackdelen ligger knappast i Corona-kvarnens hållbarhet, snarare i att den "inte är till för att krossa malt" vilket i det här fallet uppenbarligen spelar mindre roll.
En fråga till er som använder Coronakvarnan, går de att ställa in?
En fråga till er som använder Coronakvarnan, går de att ställa in?
Jag den går att ställa in. Det är steglös inställning av krossningsgraden via en stor skruv som justerar avståndet mellan de två runda plattorna som maler/krossar. Det går dock inte mäta avståndet utan man får prova sig fram lite och sedan dra åt ordentligt så sitter det på rätt inställning framöver =)
-
Pulsatorius
- Torrhumlare