Rengöra flaskor
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Rengöra flaskor
Står flaskorna kylda efter att du fått lagom med kolsyra, eller står de varmt?
Eftersom du säger att det inte är fel på smaken kommer här ett långskott: Har ölen jäst klart vid tappning och är det en lågflockulerande jäst? Om det inte har uppnått fg så kan det bli överkolsyrat, och är det en jäst som inte flockulerar så bra så kan den lossna från botten. Detta genererar mer kolsyra som i sin tur får mer jäst att släppa och så har vi ett accelererande förlopp.
Prova att kyla ölet så nära noll det går, då borde det gå bra att hälla upp normalt.
Prova att kyla ölet så nära noll det går, då borde det gå bra att hälla upp normalt.
Flaskorna står varmt tills dom ska drickas, och stoppas oftast in samma dag, men ibland blir nån flaska kvar i kylskåpet 1-2 veckor, dessa beter sig ändå precis likadant.
Batch 2 är jäst med 1968 ESB vilket är en högflockerande jäst, vill minnas att den stannade på FG 1014.
Batch 3 är jäst med US-05 och den stannade på FG 1018.
Batch 1 var jäst med US-05 och stannade på 1016.
Batch 1 och 3 jäste två veckor, batch 2, 3 veckor.
Kylskåpet håller väl cirka 4 grader skulle jag gissa. Så så mycket närmare nollan vet jag inte om jag kan komma.
Lite väl höga Fg värden på 1 och 3 då det skulle vara ipor men har och andra sidan haft lite problem med temperaturen vid mäskning och hamnat för högt så med det i åtanke tror jag nog det är helt normalt.
Och när det gäller smak så tycker jag inte att jag kan hitta något som tyder på infektion, men jag är ju ingen öldomare, men har ändå druckit flera 100 olika öl och stött på en och annan infekterad, samt en flaska hembryggd var en solklar infektion. Så lite koll har jag ändå, men är ingen expert.
Batch 2 är jäst med 1968 ESB vilket är en högflockerande jäst, vill minnas att den stannade på FG 1014.
Batch 3 är jäst med US-05 och den stannade på FG 1018.
Batch 1 var jäst med US-05 och stannade på 1016.
Batch 1 och 3 jäste två veckor, batch 2, 3 veckor.
Kylskåpet håller väl cirka 4 grader skulle jag gissa. Så så mycket närmare nollan vet jag inte om jag kan komma.
Lite väl höga Fg värden på 1 och 3 då det skulle vara ipor men har och andra sidan haft lite problem med temperaturen vid mäskning och hamnat för högt så med det i åtanke tror jag nog det är helt normalt.
Och när det gäller smak så tycker jag inte att jag kan hitta något som tyder på infektion, men jag är ju ingen öldomare, men har ändå druckit flera 100 olika öl och stött på en och annan infekterad, samt en flaska hembryggd var en solklar infektion. Så lite koll har jag ändå, men är ingen expert.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har haft flaskor som får stå i rumstemp efter priming i några månader utan kylning, dessa har fått det problem du pratar om.
Gissningsvis för att när man tror att ölen jäst klart så är det mest för att jästen snabbt lägger sig i de typ av jäskärl man normalt arbetar med som hembryggare.
Testa nästa gång att när du fått tillräcklig kolsyra kyler du samtliga flaskor av den ölen tills de blivit kalla, håll dem kalla så länge du kan.
Behöver du därefter pga utrymme ta ut dem från kylen för att kyla mer/annan öl så ställ dem så svalt du kan utan att skaka om dem.
Jag skulle tro på att din öl helt enkelt jäst ut lite till, annat än bara socker för priming, när den står varmt länge på flaska.
Att kyla den mycket precis före upphällning hjälper inte så mycket om du redan har fått överdriven kolsyra i ölen.
Kan du inte kyla dina öl så skulle jag säga att testa med mycket mindre socker än vad du använder nu, kanske till och med ta några flaskor helt utan socker och märk upp dem speciellt. Sedan när dina flaskor börjar få för mycket kolsyra testar du att kyla och sedan öppna några av de som du inte primat alls. Stämmer min teori här så ska dessa ha utvecklat kolsyra bara genom att ha jäst klart på flaska.
Gissningsvis för att när man tror att ölen jäst klart så är det mest för att jästen snabbt lägger sig i de typ av jäskärl man normalt arbetar med som hembryggare.
Testa nästa gång att när du fått tillräcklig kolsyra kyler du samtliga flaskor av den ölen tills de blivit kalla, håll dem kalla så länge du kan.
Behöver du därefter pga utrymme ta ut dem från kylen för att kyla mer/annan öl så ställ dem så svalt du kan utan att skaka om dem.
Jag skulle tro på att din öl helt enkelt jäst ut lite till, annat än bara socker för priming, när den står varmt länge på flaska.
Att kyla den mycket precis före upphällning hjälper inte så mycket om du redan har fått överdriven kolsyra i ölen.
Kan du inte kyla dina öl så skulle jag säga att testa med mycket mindre socker än vad du använder nu, kanske till och med ta några flaskor helt utan socker och märk upp dem speciellt. Sedan när dina flaskor börjar få för mycket kolsyra testar du att kyla och sedan öppna några av de som du inte primat alls. Stämmer min teori här så ska dessa ha utvecklat kolsyra bara genom att ha jäst klart på flaska.
Jag vet att det inte blir mindre kolsyra av att kyla den, men jag tänkte att du skulle slippa "gushers" iallafall.
Bra tankarJanne gnoff Berglund skrev:Jag har haft flaskor som får stå i rumstemp efter priming i några månader utan kylning, dessa har fått det problem du pratar om.
Jag kan komma på fler tänkbara orsaker som bekräftar dina tankar.
Batch 1 jäste i källaren i cirka 19 grader och flaskjäste sedan i samma temperatur, samt förvarades där.
Batch 2 jäste i källaren, i cirka 19 grader och flaskjästen där, men fick bara kolsyra i någon enstaka flaska, så jag rullade och skakade om flaskorna, förvarade dom liggandes och flyttade dom värmare till 22-23 grader. Ölen hade stått i källaren på flaska 1 månad innan jag gjorde detta, därefter var det kolsyra på 2 veckor och efter ytterligare 2 veckor var där alldeles för mycket kolsyra och den var drabbad av "problemet". Om det nu är så att ölen som tappas på flaska fortfarande innehåller väldigt mycket socker tycker jag det var konstigt att flaskjäsningen inte kom igång.
Batch 3 jäste i källarne i cirka 19 grader, men flyttades sedan värmare direkt för att flaskjäsa vid cirka 22-23 grader, varför jag gjorde detta vet jag inte, tror mer det var en fråga om plats.
Så jag tycker detta bekräftar dina misstankar delvis. Däremot förstår jag inte varför flaskorna i batch 2 varierar så pass mycket. Vissa skickar bara ut lite skum med andra står i flera minuter med en himla hastighet. Borde inte alla flaskor bete sig likadant?
För att få ordning med problemet tänkte jag vid nästa bryggning.
Låta ölen jäsa 2 veckor i 19 grader, 1 vecka i 22-23 grader.
Tappas på flaska och primas (fast några flaskor blir utan primning)
Samt låta flaskjäsa vid 22-23 grader.
Måste ju gå att lösa detta problemet grundligt så man slipper kallförvara efter man fått lagom med kolsyra.
Jag tycker också det är märkligt att batch 3 hade perfekt kolsyra efter 1-2 veckor på flaska, men nu när den är totalt är 2 månader på flaska så börjar flaskorna där vissa samma tendens som i batch 2. Konstigt att det tar så långt tid samtidigt som det sker väldigt punktligt och plötsligt. Tycker det borde byggas upp mer successivt ifrån början.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Nja.Getingen skrev:Måste ju gå att lösa detta problemet grundligt så man slipper kallförvara efter man fått lagom med kolsyra.
Kallförvara är en sak, kyla när kolsyrenivån är OK är en annan.
Först och främst är ju öl en färskvara och bör förvaras svalt/kallt när den är färdig för att hålla kvalitet så hög som möjligt.
Bortsett detta, du kommer troligan att ha olika mängd oförjäst socker kvar när du buteljerar om du använder vanliga små jäskärl samt "luftning" istället för syresättning.
Det kanske går att experimentera sig fram till ungefär hur mycket CO2 man max får utan att tillsätta socker och sedan testa sig framt ill hur mycket socker man behöver, men jag tror detta ger ett ojämnt resultat.
Det du främst behöver göra, enligt min teori och till viss del erfarenhet, är att testa en flaska nu och då under kolsyresättning. När "lagom nivå" är uppnådd kyla flaskorna så pass länge att jästen åtminstone somnar. Därefter kan du om platsen är ett problem sedan lyfta ut flaskorna och ha dem i rumstemperatur igen så lämge flaskorna behandlas försiktigt och man inte får upp jästen i lösning igen.
Om du har en källare kanske det finns plats för ett extra kylskåp som förvaring för dina öl?
Jag förstår faktiskt inte varför det skulle finnas olika mängd ojäst socker i olika flaskor, men får väl köpa det och lita på dig.Janne gnoff Berglund skrev:
Nja.
Kallförvara är en sak, kyla när kolsyrenivån är OK är en annan.
Först och främst är ju öl en färskvara och bör förvaras svalt/kallt när den är färdig för att hålla kvalitet så hög som möjligt.
Bortsett detta, du kommer troligan att ha olika mängd oförjäst socker kvar när du buteljerar om du använder vanliga små jäskärl samt "luftning" istället för syresättning.
Det kanske går att experimentera sig fram till ungefär hur mycket CO2 man max får utan att tillsätta socker och sedan testa sig framt ill hur mycket socker man behöver, men jag tror detta ger ett ojämnt resultat.
Det du främst behöver göra, enligt min teori och till viss del erfarenhet, är att testa en flaska nu och då under kolsyresättning. När "lagom nivå" är uppnådd kyla flaskorna så pass länge att jästen åtminstone somnar. Därefter kan du om platsen är ett problem sedan lyfta ut flaskorna och ha dem i rumstemperatur igen så lämge flaskorna behandlas försiktigt och man inte får upp jästen i lösning igen.
Om du har en källare kanske det finns plats för ett extra kylskåp som förvaring för dina öl?
Ska testa din metod till nästa batch. Hur länge ska ölen kylas för att jästen ska somna?
Och ang. källare så brygger jag tillsammans med min pappa hos honom, så jag har inte så stort inflytande när det gäller inredning
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Kan inte svara på om eller varför det kan finnas olika mängder soker i olika flaskor om ölen stått och jäst.
Däremot kan det finnas olika mängd jäst i olika flaskor beroende på hur du tappat upp dem.
Vet inte hur länge ölen måste stå för att jästen verkligen ska lugna ner sig, så länge som möjligt helt enkelt.
Minst någon dag skulle jag säga, men jag har inget rätt svar.
Tyvärr är det ändå så att man får gå tillbaka till att öl är färskvara, den bör inte stå varmt efter att den kolsyresatts, oavsett dessa problem eller ej.
För att undvika just detta problem dock skulle jag säga att kyl ölen när du fått en nivå CO2 som du är nöjd med, håll den kyld så länge du kan innan du försiktigt ställer dem varmt igen om du måste lagra dem varmt.
Däremot kan det finnas olika mängd jäst i olika flaskor beroende på hur du tappat upp dem.
Vet inte hur länge ölen måste stå för att jästen verkligen ska lugna ner sig, så länge som möjligt helt enkelt.
Minst någon dag skulle jag säga, men jag har inget rätt svar.
Tyvärr är det ändå så att man får gå tillbaka till att öl är färskvara, den bör inte stå varmt efter att den kolsyresatts, oavsett dessa problem eller ej.
För att undvika just detta problem dock skulle jag säga att kyl ölen när du fått en nivå CO2 som du är nöjd med, håll den kyld så länge du kan innan du försiktigt ställer dem varmt igen om du måste lagra dem varmt.
Jag ställer mig ändå frågan hur gör bryggerier som flaskjäser? Ölen man köper på systembolaget står ju varmt i flera månader ibland och dom beter ju inte sig som mina.Janne gnoff Berglund skrev:
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Det är just det som är grejen, de flesta bryggerier använder mycket mycket större jästankar, oftast för de mindre är de dessutom cylindrokoniska, jästen beter sig helt annorlunda i dessa.
De små jäskärl hembryggare använder beter sig helt enkelt inte på samma sätt när det jäser, det är jästankarna i sig som gör skillnaden.
De kommersiella bryggerierna har öl som jäst klart, en hembryggare har ofta en öl som inte jäst klart, även om man tror att så är fallet.
När bryggerierna flaskjäser vet de hur mycket socker de lägger i, eventuellt tillsammans med mer jäst, sedan får de en kontrollerad flaskjäsning även om ölen står varma.
En hembryggare tror sig ha en öl som jäst kalrt, men kanske inte har gjort det, lägger i en kontrollerad mängd socker. Men OM det då finns färjäsbart socker kvar kan detta långsamt jäsas ut i värme och ge mer CO2 än vad bara socker för priming skulle ha gett.
En gushing från en hembryggare behöver alltså inte alls var infektion, det behöver heller inte ha varit fusarium i malten, det kan räcka med att man haft lite förjäsbart socker kvar i flaskan och sedan lämnat den i värme "för länge" och låtit den jäsa klart på flaska.
De små jäskärl hembryggare använder beter sig helt enkelt inte på samma sätt när det jäser, det är jästankarna i sig som gör skillnaden.
De kommersiella bryggerierna har öl som jäst klart, en hembryggare har ofta en öl som inte jäst klart, även om man tror att så är fallet.
När bryggerierna flaskjäser vet de hur mycket socker de lägger i, eventuellt tillsammans med mer jäst, sedan får de en kontrollerad flaskjäsning även om ölen står varma.
En hembryggare tror sig ha en öl som jäst kalrt, men kanske inte har gjort det, lägger i en kontrollerad mängd socker. Men OM det då finns färjäsbart socker kvar kan detta långsamt jäsas ut i värme och ge mer CO2 än vad bara socker för priming skulle ha gett.
En gushing från en hembryggare behöver alltså inte alls var infektion, det behöver heller inte ha varit fusarium i malten, det kan räcka med att man haft lite förjäsbart socker kvar i flaskan och sedan lämnat den i värme "för länge" och låtit den jäsa klart på flaska.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
En annan, eller bidragande, anledning kan vara att en hembryggare pitchar för lite jäst och/eller får i för lite syre inför jäsning, så jästen inte kan jäsa vörten effektivt.
---
Edit: Tilläggas bör att det är tråkigt hur Systembolaget hanterar flaskor genom att låta dem stå i värme samt fluorescerande ljus, man kan ställa sig frågan om bryggerierna som sätter ett bäst före datum på sina flaskor räknar in den extra åldringen samt kvalitetsförsämringen som detta get?
---
Edit: Tilläggas bör att det är tråkigt hur Systembolaget hanterar flaskor genom att låta dem stå i värme samt fluorescerande ljus, man kan ställa sig frågan om bryggerierna som sätter ett bäst före datum på sina flaskor räknar in den extra åldringen samt kvalitetsförsämringen som detta get?
Tack än en gång för utförlig information.
Det jag kan tycka är konstigt är att detta problemet inte är mer omtalat, känns ju spontant nu som att det borde drabba var och varannan hembryggare, men jag har aldrig läst om det, har heller inte hittat något i all litteratur jag har. Min kommande bryggning var tänkt att vara en imperial stout, men det vågar jag mig inte på nu, blir att brygga lite annat tills dess.
Kan bara instämma om det sistnämnda om systembolaget.
Det jag kan tycka är konstigt är att detta problemet inte är mer omtalat, känns ju spontant nu som att det borde drabba var och varannan hembryggare, men jag har aldrig läst om det, har heller inte hittat något i all litteratur jag har. Min kommande bryggning var tänkt att vara en imperial stout, men det vågar jag mig inte på nu, blir att brygga lite annat tills dess.
Kan bara instämma om det sistnämnda om systembolaget.
Jannes senaste lyfter fram ett av de vanligaste problemen med hembryggning. Dålig jästhantering. Alldeles för många pitchar för lite jäst och tar inte hand om jästen på ett adekvat sätt.
Ett öl som under optimala förhållanden skulle jäsa ut på en vecka kanske tar en månad istället och jästen mår dessutom dåligt o kanske producerar felsmaker.
Vi som bryggare gör bara vört, det är jästen som gör öl.
Ett öl som under optimala förhållanden skulle jäsa ut på en vecka kanske tar en månad istället och jästen mår dessutom dåligt o kanske producerar felsmaker.
Vi som bryggare gör bara vört, det är jästen som gör öl.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Jag kan varmt rekommendera Kärchers ångtvätt. En flaska (utan synliga rester) steriliseras på några sekunder utan kemikalier. Eftersom den är användbar till badrum, kök och annan bryggutrustning så finns fler argument för investeringen. Bygelflaskor kan stängas direkt så de är sterila och klara i god tid före tappning. Flaskor med spänningar i glaset avslöjas också.