Tesil till humle . Bra eller an*s?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Tesil till humle . Bra eller an*s?

Inlägg av Radhusgrillen »

Jag har bara hunnit med fem batcher och alla dessa är modell mindre. I dagsläget kommer jag inte göra större batcher än 10 liter.

Min fråga gäller humleeländet. Jag brygger än så länge enbart med pellets.
Jag silar med saftsil men det är ett elände att få igenom de sista literna då silen sätter igen så slutspurten är alltid ett en prövning av tålamodet.

Jag vet att många kör med humlepåsar och annat men jag funderade på en annan lösning. Jag tänkte se vad ni har för åsikter, tankar och erfarenheter av tesilar. Från Aliexpress kan man köpa 10st tesilar för 25$ inklusive frakt.
Dessa är alltså inte den lilla modellen på 4-5cm som man stoppar i en tekopp utan stora silar på 9cm som man snarare lägger i tekannan.
Då mina humlegivor sällan hamnar över 10gram borde de där räcka mer än väl får att tillåta bra genomströmning utan att sättas igen för mycket av humlen.

Så, vad tror ni? Är det värt det? 25$ för tio stora silar är inga pengar och de borde ju vara gjorda för upprepad användning i kokande vatten och klarar ju disk efteråt.

Edit:
- Otåligheten är problemet vid silandet och tålamodet tröt så jag la en beställning så nån gång efter jul dyker det förhoppningsvis upp 10 silar från Kina. 25$ får det vara värt. Funkar det inte blir det läropengar.

Bild
Retsticka men ingen taskvört
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Tesil till humle . Bra eller an*s?

Inlägg av strundt »

Med så små givor borde det väl räcka med whirlpool för att samla ihop allt fint i mitten och kunna föra över det mesta till jäskärl utan sil?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag har själv funderat på såna och tom funderat på att bygga modellen större av två vanliga hushållssilar. Återkom gärna när du provat med utlåtande :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har skrivit en del om ämnet och mina erfarenheter här: http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/hu ... efter-kok/
Jag har testat min hopstopper en gång hittils men saknar diptub (rör från kranen till mitten/botten av kastrullen) så jag måste ordna det innan jag kör igen.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Jag tröttnade också på humleavskiljningen efter kok (typ första bryggningen). Detta har för mig varit ett problem som hållit mig vaken om nätterna, till nu. Jag svängde in på en tygaffär och hittade fint vävd nylonmesh, nästan samma typ som är på sidorna av BIAB-påsen som säljs av Maltmagnus. Av denna gjorde jag en stor silduk som passar på jäshinken. Testade detta igår och avskiljningen gick extremt lätt. Sammanlagt kanske det tog 1/4 av tiden jämfört med vanlig saftsil. Det var bara att ta hela kastrullen och hälla, när det började ta emot va det bara att dra ut geggan mot sidorna och fortsätta hälla. För säkerhets skull hällde jag allt genom den vanliga saftsilen för att se om det släppts igenom någon humle men det vara bara att hälla 18 liter rakt igenom. Då jag denna bryggningen körde både pellets och kottar så la jag ett durkslag ovanför duken som samlade upp de stora humlebitarna.

Mina problem ser jag nu som lösta! :D
Bilagor
bild 1.JPG
bild 1.JPG (38.06 KiB) Visad 5756 gånger
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Man kanske skulle testa att koka BIABpåsen några minuter, lägga den i jäshinken, hälla i rubbet från koket och sedan bara lyfta ur påsen med humleresterna... Blir som en väldigt stor saftsil med andra ord.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Jag spände min duk ganska så rejält, så den bara hänger ett par cm. Tror att det är här man har vinningen, allt rinner ju mot mitten och det är ju då stoppet uppstår. När du har det hyfsat plant kan du hälla runt om och är lätt att skrapa åt sidan.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Finmaskigt durkslag innan silduk kan ju också vara ett alternativ.
Nybörjaren
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Nybörjaren »

Det jag har gått och tänkt på och ska testa i nästa bryggning är att använda mig av tepåsar (köpte ett packet med 100 st för 40 kr). Tänkte ha lite humle i varje påse men ha lite flera påsar istället för en stor humle påse men vi får se om dessa påsar håller.

Skulle vara intressant och höra hur det gick med tesilarna.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Nybörjaren skrev:Det jag har gått och tänkt på och ska testa i nästa bryggning är att använda mig av tepåsar (köpte ett packet med 100 st för 40 kr). Tänkte ha lite humle i varje påse men ha lite flera påsar istället för en stor humle påse men vi får se om dessa påsar håller.

Skulle vara intressant och höra hur det gick med tesilarna.
Jag beställde tio stycken, dels för att det gav ett lägre styckpris men även för att kunna fördela upp så det blir mindre humle i varje nätboll.

Jag återkommer så snart jag hunnit testa.
Retsticka men ingen taskvört
Skriv svar