Min fråga gäller humleeländet. Jag brygger än så länge enbart med pellets.
Jag silar med saftsil men det är ett elände att få igenom de sista literna då silen sätter igen så slutspurten är alltid ett en prövning av tålamodet.
Jag vet att många kör med humlepåsar och annat men jag funderade på en annan lösning. Jag tänkte se vad ni har för åsikter, tankar och erfarenheter av tesilar. Från Aliexpress kan man köpa 10st tesilar för 25$ inklusive frakt.
Dessa är alltså inte den lilla modellen på 4-5cm som man stoppar i en tekopp utan stora silar på 9cm som man snarare lägger i tekannan.
Då mina humlegivor sällan hamnar över 10gram borde de där räcka mer än väl får att tillåta bra genomströmning utan att sättas igen för mycket av humlen.
Så, vad tror ni? Är det värt det? 25$ för tio stora silar är inga pengar och de borde ju vara gjorda för upprepad användning i kokande vatten och klarar ju disk efteråt.
Edit:
- Otåligheten är problemet vid silandet och tålamodet tröt så jag la en beställning så nån gång efter jul dyker det förhoppningsvis upp 10 silar från Kina. 25$ får det vara värt. Funkar det inte blir det läropengar.