Brewster

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Brewster

Inlägg av pbodenhem »

Malten i senaste koket var lite väl krossad, det förklarar säkert den höga procenten.
kalletoxic
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av kalletoxic »

Hejsan,

Jag håller på att lägger upp profilen för Brewster. Jag vet inte om jag har fel, men är inte "boil volume" större än 10 liter?

//kalle
kalletoxic
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av kalletoxic »

Jag tror jag blir tokig på Beersmith. Försöker få ordning på profil etc.

Kan någon förklara för mig hur 25 liter kontra 19 liter som det är enligt Brewsters egna instruktioner kommer in i bilden på profilen?

Jag har lagt upp exakt enligt den bifogade profilen i denna tråden, men jag får det inte att hänga ihop.

Tacksam för hjälp...

//Kalle
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

Prova att mäta boil-offen själv, det tar inte så lång tid, i med x-liter och koka i 60min utan lock=boil off. Jag gjorde bara ett test på 10L och jag är skeptisk till att avdunstningen är konstant oberoende av mängd vatten, profilen jag visade är inget facit :)
kalletoxic
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av kalletoxic »

Det är ju ett bryggverk på 20 liter, som rymmer ca: 27 liter.

Enligt instruktionerna som kommer med Brewstern så ska man ju börja koket med 19 liter.
Det jag inte hänger med på är det du beskriver med boil-volume, borde inte det vara 19 liter istället för 10?

Du får ursäkta min okunnighet, men jag försöker bara optimera profilen så att jag inte behöver tänka så mycket i Beersmith.

Jag menar, man ska ju få ut ca: 20 liter färdig vört när det är klart. eller?

//Kalle
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Klicka i Calculate Boil Volume Automaticly ovanför raden Boil Volume så behöver du inte fundera mer
pbodenhem hade manuellt skrivit in värdet 10 liter för att kalkulera sin Boil Off. Och även på Batch Size, där skriver du in det värdet din bryggning är tänkt att ge ner i jäshinken... Har ingen koll på vad Batch Size kan vara på Brewstern men det kan säkert någon annan svara på... (Borde vara 20 liter om jag förstår det rätt?)
Hans Boil off är 2,7 liter, jag hade nog avrundat till 3 liter (gör ingen direkt påverkan utan ger någon liten marginal åt det possitiva hållet istället)
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
kalletoxic
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av kalletoxic »

Ok, ska kolla.

Någon som vet vad man ska använda för "Mash" profile på Brewster?
Som sagt, säkert en massa dumma frågor. Men jag har inte fått grepp på det riktigt ännu...

//Kalle
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Jag kör temperature mash, 1 step, medium body.

Har behövt plussa 3-5 grader grader på termostaten för att ligga rätt i temperatur i maltbädden under mäskningen. Någon annan som gör likadant. Igår fick jag 75% effektivitet, vad får ni andra?
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Hej,

Bifogat ser ni min mashprofil, så som alla mina andra screenshots är inte heller detta något facit. Min efficiency denna gång blev låg, runt 60%. Gjorde en IS utan att tillämpa risskal, lakningen gick sådär...

Men pga ett felmeddelande "Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer" kan jag ej dela med mig av bilden.
robiz
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av robiz »

Fick precis hem min Brewster. Testkörde lite nu ikväll med 15L vatten för å se hur bra koket blev.
Fick inget kok alls, körde med lock tills 100gr uppnåtts, tog sedan bort lock och tempen sjunk till 97-98gr knapp så det sjuder :evil:
Blir det inte bättre än såhär? Hur ser det ut för er andra med Brewster?
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Isolera den med liggunderlag eller dylikt så får du kok. Jag får inget stormkok men sjuder ordentligt och det räcker. Tempen ligger på 99 grader och det är lite dumt, termostaten slår ifrån där. Finns ett sätt att gå runt det hela genom att sätta en potentiometer på motståndet till termostaten och på så sätt lura den att det är kallare än vad det egentligen är och på så sätt kunna gå upp till 100 grader. Har inte provat det för det funkar bra med isoleringen. Ölet blir riktigt bra!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Brewster är ett sjudande bryggverk, men det räcker rent bryggtekniskt.
robiz
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av robiz »

En liten fråga ang. mäskningen (kanske dum). Beräknar ni vatten mängden som vanligt, typ 2-3 liter/kg malt?
Om man läser "manualen" till Brewster så skall man tillföra 19l vatten!?
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Jag kör enligt beersmith, brukar vara 14-16 liter beroende på hur mycket malt, så det är nog ca 2.5 liter per kg malt ca de flesta gångerna...
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Ja häng inte upp dig för mycket på deras instruktionsvideo gällande mängder, övriga filmer är lämpliga gällande t.ex. rengöring.
Tillämpa beersmith för att beräkna mängderna.
Skriv svar