Byta kran på Biltemagryta?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Byta kran på Biltemagryta?

Inlägg av Lindh »

På induktionsplatta fungerar den bra tycker jag även om min platta låter lite när jag kör den kombinationen (har gått över till en Patina 50liters men värmer mäskvatten i bilteman ibland).

Bild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

bryggapa skrev:Grindcrusher, tackar!
Jo, mäskar och lakar i den. Tänker inte gå tillbaka till kylväska. Falskbotten beställde jag billigaste 12tums jag hittade på ebay. Det ångrar jag inte...
Jag försöker mäska/laka ur en patina nu med bazookafilter, går superdåligt. 60% utbyte och mäsktemp faller snabbt, trots 2,5lager liggunderlag. Tänkte gå över till kylväska, men nu blir jag nyfiken när du säger att du kommer från kylväska och föredrar detta.

Får du bättre utbyte med med falskbotten i kastrull?
Hur får du temperaturen att hålla under mäskningen? Några knep du kan dela med dig av?
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Grindcrusher skrev: Jag försöker mäska/laka ur en patina nu med bazookafilter, går superdåligt. 60% utbyte och mäsktemp faller snabbt, trots 2,5lager liggunderlag. Tänkte gå över till kylväska, men nu blir jag nyfiken när du säger att du kommer från kylväska och föredrar detta.

Får du bättre utbyte med med falskbotten i kastrull?
Hur får du temperaturen att hålla under mäskningen? Några knep du kan dela med dig av?
Då jag använder en biltemagryta som mäskkärl kan jag iaf dela med mig av lite nyttigheter:
  • Grytans massa (med isolering) och specifika värmekapacitet kan man inte bortse ifrån - du måste antingen räkna med uppvärmningen av grytan när du beräknar infusionstemperaturer, eller (vilket är enklare), värma grytan till mäsktemperatur i god tid innan mäskningen påbörjas.
  • Har du mycket tomrum när du mäskar? I så fall kan du snabbt sänka mäskens temperatur genom att släppa ut den uppvärmda fuktiga luften i tomrummet (dvs lyfta på locket). Detsamma gäller förvisso även i kylväska.
  • Grytan måste isoleras på alla sidor - värmen strålar ut från all exponerad metall.
Se min isolerade gryta i denna tråd: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 4rl#p28401
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag har isolerat grytan och har inga problem att hålla tempen under mäskning. Ärligt talat har jag inte benkoll på utbytet, men det är iaf ingen större skillnad.
Den stora skillnaden är för mig att nu måste jag strypa flödet under lakning, medan med kylväskan tog det aldrig mindre än 2 timmar. Sedan är det lättare att diska :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Idag gjorde jag som ni och satte på kulventil. Värt.
Tänkte passa på att tipsa (om man missat) att på lufttrycksavdelningen på clas ohlsson finns det nipplar för slang som har 10mm gänga i ena änden.

Bild
Bild
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Stiligt! Jag gjorde samma upptäckt med tryckluftsnippeln fast på jula. Fast lite för sent tyvärr. Jag upptäckte nämligen innan det att det fungerar att bara trycka in en silikonslang direkt i ventilen. Funkar bra det med. Så länge man inte rör den. Ask me how I know...
emilp
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av emilp »

bryggapa skrev:Jag köpte allt på Clas Ohlson, det var det som var lättast för mig.
Bryggapa, kan du beskriva eller visa hur du har löst det från insidan också? Gissar att du har en slangnippel där med. Mitt problem med det är att sexkanten ("muttern") inte är stor nog att husera packningen, ej heller som mothåll för en bricka.

Ser ju oftast ut såhär:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ ... pel-17255/

På förhand tack!

Btw, för er som köper nya mässingsdetaljer, jag roade mig med att följa How to Brew's mässingstvätt. 1 del 3% väteperoxid finns på Apoteket (33kr) till 2 delar 5% ättika/vinäger som du nog har hemma. Bada 10 minuter och skölj.

mvh

E
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Japp, slangnippel på insidan också (en R15). Och det är allt. Enda packningen är på utsidan (vid kranen). Jag antar att man skulle kunna dra ngt varv med gängtejp, men själv tycker jag inte det behövs. Det blir tätt nog.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har bytt kran till en klassisk kulkoppling 3/8". Byggbeskrivning finns på http://www.lindhcraftbeer.com/2015/05/n ... astrullen/

Bild
Hallesaker
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hallesaker »

Stort tack Lindh!
Pedagogiskt klockrent. Beställning lagd snabbare än kvickt. Hur var leveranstiden för dig?
Mvh Eric
"Den bästa dagen är en dag av törst"
-Karin Boye

Ericochallt.wordpress.com
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det var nog ca 2v tills alla delar var hemma.
Skriv svar