Byta kran på Biltemagryta?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

Byta kran på Biltemagryta?
Hej!
Jag tänkte byta tappkranen på min Biltemagryta till en kran med kulventil, och jag vet att andra har lyckats göra det med gott resultat. Ni som har bytt kran på Biltemagrytan - var har ni hittar passande kulventil? Visst ska det vara 15 mm, eller hur? Jag var på Bauhaus idag, och de hade förvisso en kulventil med det måttet och en passande mutter därtill, men inga packningar i rätt storlek (och det satt ingen packning inne i kranen heller), och packning är ju ett måste i det här fallet. Tips mottages gärna!
Jag tänkte byta tappkranen på min Biltemagryta till en kran med kulventil, och jag vet att andra har lyckats göra det med gott resultat. Ni som har bytt kran på Biltemagrytan - var har ni hittar passande kulventil? Visst ska det vara 15 mm, eller hur? Jag var på Bauhaus idag, och de hade förvisso en kulventil med det måttet och en passande mutter därtill, men inga packningar i rätt storlek (och det satt ingen packning inne i kranen heller), och packning är ju ett måste i det här fallet. Tips mottages gärna!
Re: Byta kran på Biltemagryta?
Jag satte dit en 10mm kulventil med invändiga gängor och använde en nippel med 10mm utvändiga och 15mm invändiga gängor som kontramutter. Packningen löste jag själv, hittade en som passade i gömmorna.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

OK, tack! Var köpte du kulventilen?
Jag köpte allt på Clas Ohlson, det var det som var lättast för mig.

- jästkultur
- Helmaltsbryggare

Köp muffinsformar i silikon så har du ett bra material att klippa packningar av. Billigt bl.a. på biltema.
Re: Sv: Byta kran på Biltemagryta?
Grymt! Tack för infon!
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Fan vad det såg snyggt ut! Står själv i startgroparna för att skaffa ett vettigare mäsk/lakningskärl.bryggapa skrev:Jag köpte allt på Clas Ohlson, det var det som var lättast för mig.
Var får man tag i en såndär falkbotten? Mäskar du och lakar ur den där? Funkar det bra?
Sorry om jag kapar tråden.
Säkert en dum fråga men hur får man bort den gamla kranen?
Min sitter ganska löst, bara att skruva loss!
Jag brukar vrida min 90' vid bryggning för att den ej skall slå i spisen, sen vrider jag den rätt när jag skall tappa till jäskärl...
Jag brukar vrida min 90' vid bryggning för att den ej skall slå i spisen, sen vrider jag den rätt när jag skall tappa till jäskärl...
Är det 1/2" utvändiga gängmått vi pratar om?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Okej, ska bruka mer våld på den alltså =)Oscaro skrev:Min sitter ganska löst, bara att skruva loss!
Tänkte delge den som är intresserad modifieringen av min Biltema-gryta. Jag körde med 1/2" nipplar, ventiler, klämring etc rakt igenom eftersom det är ett standardmått som man kan koppla på många roliga grejer utan reduceringsnipplar. Detta innebar att jag fick förstora det befintliga hålet något, det gick dock smärtfritt!
Inköpslista på Biltema:
Skarvnippel, artnr. 87978, 34.90:-
Kulventil, artnr. 860062, 54.90:-
Slangnippel, artnr. 17261, 29.90:-
T-rör, artnr. 17269, 39.90:-
Gängtejp
Gummipackning
Jag har en tanke att kanske koppla på en kromomspunnen rostfri anslutningsslang till t-röret och ta ur innerslangen. Det skulle kunna bli en grym bazooka screen. Tillsvidare ser det ut såhär:

Inköpslista på Biltema:
Skarvnippel, artnr. 87978, 34.90:-
Kulventil, artnr. 860062, 54.90:-
Slangnippel, artnr. 17261, 29.90:-
T-rör, artnr. 17269, 39.90:-
Gängtejp
Gummipackning
Jag har en tanke att kanske koppla på en kromomspunnen rostfri anslutningsslang till t-röret och ta ur innerslangen. Det skulle kunna bli en grym bazooka screen. Tillsvidare ser det ut såhär:

Grindcrusher, tackar!
Jo, mäskar och lakar i den. Tänker inte gå tillbaka till kylväska. Falskbotten beställde jag billigaste 12tums jag hittade på ebay. Det ångrar jag inte...
Jo, mäskar och lakar i den. Tänker inte gå tillbaka till kylväska. Falskbotten beställde jag billigaste 12tums jag hittade på ebay. Det ångrar jag inte...
-
Jimmy Larsson
- Helmaltsbryggare

Kanske inte hör hit riktigt men fungerar Biltemas gryta bra på induktionshäll?
Jimmy Larsson skrev:Kanske inte hör hit riktigt men fungerar Biltemas gryta bra på induktionshäll?
Enligt biltema fungerar den inte, vissa har problem med att den "studsar", jag köpte först den men såg sedan att tappkrannen är så pass lågt monterat så att den är lägre än grytans botten, på en plan induktionshäll fungerar inte det, om man inte brukar våld och kan vrida kranen eller kan ha kranen utanför spisen. Jag lämnade tillbaka min och köpte en gryta ifrån humlegården istället, dyrare ja men jag orkade inte krångla och det kändes inte optimalt.