Första flaskningen - primningsfråga
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

Första flaskningen - primningsfråga
Hej
Har blivit dags att tappa ölen på flaska,hur gör ni med sockerlagsprimningen. Tappar ni om det till en ny hink för att bli av med bottensatsen eller häller ni i det i jäshinken? Tänker att det borde kanske röra upp en del av jäskakan i botten men samtidigt vill jag ju inte tappa om det om det är onödigt
Har blivit dags att tappa ölen på flaska,hur gör ni med sockerlagsprimningen. Tappar ni om det till en ny hink för att bli av med bottensatsen eller häller ni i det i jäshinken? Tänker att det borde kanske röra upp en del av jäskakan i botten men samtidigt vill jag ju inte tappa om det om det är onödigt
Re: Första flaskningen - primningsfråga
Om jag skulle göra på det viset så skulle jag tappat om, med sockerlagen i botten på kärlet du tappar till.
Men jag brukar använda en mockasockerbit till 33orna och en snabbitsockerbit till halvlitrarna, utan omtappning.
Salle
Men jag brukar använda en mockasockerbit till 33orna och en snabbitsockerbit till halvlitrarna, utan omtappning.
Salle
Re: Sv: Första flaskningen - primningsfråga
Jag brukar tappa om till en hink jag bara använder till att buteljera. Koka sockerlag, kyla sockerlag o sen ha i det o röra om försiktigt i några minuter o sen fyller ja flaskorna.
http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

Tack.körde över det till ny hink för att slippa bekymra mig över bottensatsen,tillsatte sockerlag o flaskade därifrån.
Första gången jag bryggde misslyckades jag lite med primningen, jag tror att sockerlagen inte fördelade sig i hela hinken (vissa flaskor hade
nästan ingen kolsyra, andra mycket). Nu brukar jag tappa om för att bli av med bottensatsen, då kan jag röra runt efter att jag hällt i primningssockret
så att det förderlar sig jämnt.
/Anders
nästan ingen kolsyra, andra mycket). Nu brukar jag tappa om för att bli av med bottensatsen, då kan jag röra runt efter att jag hällt i primningssockret
så att det förderlar sig jämnt.
/Anders
-
Björn Vildljung
- Satsbryggare

Jag är lite nojig när det kommer till sockrets distribution i vätskan, så jag rör om lite lätt mellan varje liter som flaskas.
Jag gör precis som ScrotzaN och jag hade också problem med sockerdistributionen vid min första tappning. Andra gången rörde jag om betydligt mer och det fungerade klockrent!
Jag koker upp rätt mängd socker i ett par dl vatten, låter det svalna, häller rakt ner i hinken, väntar 20 min innan flaskning.
Enkelt och fungerar bra!
Enkelt och fungerar bra!
-
Cartman666
- Nybryggare

Kör med ca 1/2 tsk strösocker i varje 33-flaska och det har hittills funkat alldeles utmärkt.