Bolla idéer till eget RIMS/HERMS bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

dajjan
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Bolla idéer till eget RIMS/HERMS bryggverk

Inlägg av dajjan »

Jag har nu köpt en 2 år gammal rostfri varmvattenberedare på 160L för 500:- som jag ska hämta på torsdag. Jag tror att in- och utloppen på den sitter på botten och beroende på hur dom ser ut och var elpatronen sitter kommer jag förmodligen kapa bort hela botten, vända på hela paketet och svetsa på stödben så att den kan stå stadigt. Om allt går som jag tänkt mig kommer jag till slut ha en behållare på ca 140L (kommer nog kapa bort ännu mer eftersom jag inte har ngn nytta av 140L..) med färdigsvetsade muffar för elpatron och genomföringar för en dryg tusenlapp.

Sitter och spånar på hur jag ska lösa rörmokeriet som jag inte alls har erfarenhet av. Anhalt nr. 1 verkar vara huruvida man ska beställa från usa eller från svenska vvs-firmor (vilket låser bygget till användandet av antingen amerikanska eller SI-dimensioner). Hur resonerar folk kring detta, vilka sidor beställer ni ifrån?
svensson.lu skrev: .
.
.

Så har jag också gjort efter att jag skaffade ytterliger en pump. Ytterligare en fördel med det är att man kan lägga värmeväxlaren i serie med varmvattnet för att desificera den under drift. Sen när jag väl ska kyla min vört så kopplar jag bara om vattenpumpen till kokgrytan och kan börja kyla.
Svensson hur har du gjort med genomföringar och dimensioner, sitter det bara en svetsad muff vid varje genomföring eller hur har du löst det? Kör du snabbkopplingar på alla slangändar? Tycker du att snabbkopplingarna funkar bra?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Jag har kört på 1/2" NPT rätt igenom och det sitter muffar vid alla genomföringar. Det är så mycket billigare att köpa rostfritt från USA och all amerikansk bryggutrustning inkl snabbkopplingar passar. Svetsarn bara skrattade när han hörde vad jag hade gett för muffarna. Det finns ju också en viss kompabilitet mellan våran rörgänga och NPT. T.ex sitter hermesslingan fast med ett par vanliga 16mm klämmkopplingar i mässing. De passade direkt utan problem.

Brewers hardware har föresten en bra muff med både invändig och utvändig gänga: http://www.brewershardware.com/Special- ... side..html

Snabbkopplingarna som jag har på alla slangar är från more beer och är kanske lite dyra men riktigt bra.
dajjan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dajjan »

svensson.lu skrev:Det finns ju också en viss kompabilitet mellan våran rörgänga och NPT. T.ex sitter hermesslingan fast med ett par vanliga 16mm klämmkopplingar i mässing. De passade direkt utan problem.
Åh fasen, med 12mm gänga då? Jag blir isf tvungen att göra något liknande med min HERMS-spiral av 12mm kopparrör.

Det blir nog 1/2" för mig oxå, verkar som sagt vara fånigt billigt med rostfritt där över pölen. Sen blir det nog åtminstone snabbkopplingar på MLT för att enkelt kunna koppla loss vid tömning av malten efter mäskning. Har dom förresten någon mekanisk backventil? Kan nog bli ganska kladdigt om dom inte har det.
dajjan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dajjan »

dajjan skrev: Har dom förresten någon mekanisk backventil? Kan nog bli ganska kladdigt om dom inte har det.
Oj vad jag komade, man sätter ju självklart en kulventil på de nedre genomföringarna.. :)

god kväll
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Hej

Jag blev så inspirerad av ämnet så jag såg till att skaffa mig ett lösenord hit :-)

I vintras byggde jag ihop ett bryggverk av en begagnad varmvattenberedare på 100l och delar gärna med mig av mina erfarenheter. Mitt bryggverk består egentligen bara av ett kärl (beredaren med avkapad topp) + 2 jäshinkar som jag mäskar i, de står i varandra varav den ena har en massa hål i botten. Förutom varmvattenberedaren så har jag tagit elpatronerna och pumpen från en gammal tvättmaskin jag hade stående. De extra elpatronerna satte jag in i beredaren där jag nu har en värmeeffekt på 1,8 + 1,75 + 1,25 kW, fullt tillräckligt! Jag hade ett underskåp som blev över då jag skaffade diskmaskin, det förstärkte jag och monterade beredaren ovanpå. I skåpet monterade jag pumpen och där kommer även röranslutningarna från beredaren ner. På båda anslutningarna har jag monterat kulventiler så att jag lätt kan skifta plats på mina slangar. För de som inte är bekanta med varmvattenberedare så finns det ett inlopp i botten och ett utlopp i toppen. Utloppet består av ett rör som går från toppen av beredaren, ner igenom den och ut genom botten.

Jag värmer mitt strike water i beredaren och pumpar sen över det i mäskningshinken när det nått rätt temp. Vattnet pumpas över genom ett kopparrör som går ända ner i botten på yttre hinken som en hävert. När jag stoppar flödet är det ännu vatten i häverten så att jag kan få flöde andra vägen med hävertverkan. Jag mäskar in och påbörjar cirkulationen: mäsken filtrerar ner genom maltbädden, genom den perforerade hinkbottnen, hävertas ur hinken o in i pumpen, pumpas upp i toppen av beredaren (genom beredarens utloppsrör som är anslutet till min kylspiral/värmeväxlare), passerar genom värmeväxlaren som är nedsänkt i vattnet i beredaren (det är detta som reglerar mäskens temp), från värmeväxlaren flödar mäsken via en slang ut precis under ytan över maltbädden igen. Jag recirkulerar mäsken hela tiden eftersom jag har en termostat som känner av temperaturen i pumphuset och reglerar en av elpatronerna i beredaren. Utan flöde brassar patronen bara men mäsken svalnar sakta i mäskhinken. När jag lakar flyttar jag bara slangen från toppen av maltbädden ner i en tom hink och tappar vatten från botten av beredaren till toppen av maltbädden via en annan slang. Vattnet i beredaren håller knappt tio grader högre temp än mäsken vilket innebär att det blir en perfekt temp för mashout när jag lakar. När malten runnit av tömmer jag ur vattnet ur beredaren och pumpar in mäsken/vörten.
Koket är ju ganska enkelt. Jag kör inte längre på full kokeffekt eftersom jag kokar bort för mycket då (7,5 liter per timme), men full effekt är lagom om jag skulle köra full kapacitet någon gång, 80-90 liter. Då måste jag dock skaffa ett större mäskkärl, vilket jag redan har planer för...

Det har kostat mig ca 2000 kr totalt, men då råkade jag ju ha ett underskåp o en gammal tvättmaskin. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och vill gärna i min tur få förslag på förbättringar. Om någon vill diskutera med mig eller komma o titta så är jag morgan ingemarsson på facebook. Ska se om jag kan få med lite bilder med.. nej de var för stora. Jag mejlar dem om nån är intresserad.

Ha det gôtt!
En bryggare i centrala Göteborg
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

dajjan skrev:Åh fasen, med 12mm gänga då? Jag blir isf tvungen att göra något liknande med min HERMS-spiral av 12mm kopparrör.
Ja alltså 16mm klämmkoppling med 1/2" gänga. Det passar ju lika bra med 12 till dina kopparör.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

dajjan skrev:Oj vad jag komade, man sätter ju självklart en kulventil på de nedre genomföringarna.. :)

god kväll
;)
Ja det underlättar med ventiler. Om du kollar på mina pumpar så ser du att det sitter 3-vägs ventiler på utloppen. Detta är egentligen bara för att jag ska slippa lossa på snabbkopplingarna och undvika kladd. Nu kan jag istället bara ställa om ventilerna så byter jag håll på flödet. Den enda gången jag måste lossa på en koppling är när jag ska tappa ut mit öl och då sätter jag varmvattenkopplingen på kokgrytan. Det rinner det ut lite vatten, det är allt!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Morgan skrev:Hej

Jag blev så inspirerad av ämnet så jag såg till att skaffa mig ett lösenord hit :-)
Välkommen! Du ska väl inte låta nån storleksgräns hindra dig från att posta bilder, vi vill ju se! Se till att ladda upp dem någon annan stans och länka in dem!
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Nu har jag fixat bilderna!

https://www.dropbox.com/l/C9iqcWkzFgKyYAQyg8nk3b

/ Morgan
dajjan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dajjan »

svensson.lu skrev:Ja alltså 16mm klämmkoppling med 1/2" gänga.
Ah ok, några sådana har jag inte hittat, får nog leta mer noggrannt. Var beställde du sånna specialare?
Morgan skrev:Nu har jag fixat bilderna!

https://www.dropbox.com/l/C9iqcWkzFgKyYAQyg8nk3b

/ Morgan
Frän anläggning, gillar den återvunna lampswitchen ^^ Vad använder du för elektronik att styra elpatronerna med?

Själv har jag varit i kontakt med några kinesiska tillverkare av rostfria ventiler och kommit underfund med att det blir än billigare än att beställa från usa. Det blir dock lite krångligare för man måste vara ganska exakt när man specar vad man ska ha. Som exempel kostar 1st 1/2" NPT, 3-vägs, 3-delad kulventil i SS306 ca 11USD och den billigaste frakten jag blivit erbjuden är ca 90USD med USPS. Är det någon där ute i etern som beställt sånna saker från kina eller har erfarenhet av liknande?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Ja lampswitchen är väl fräck ;-)

Den slår på och av pumpen. När det gäller värmeelementen så har jag tre stycken. De största (1,8 kW & 1,75 kW) slår jag på och av med strömbrytarna på fördelningsdosorna. Jag har ett trefasuttag i badrummet för tvättmaskin som jag fulkopplat så att tre fördelningsdosor med knapp är direkt monterade in i väggen. Elementen är var och ett för kraftigt för att två ska kunna sitta i samma fördelningsdosa, så varje dosa styr helt enkelt ett element bara. För det tredje och lilla elementet har jag kopplat in en termostat från clas ohlson. Du ser termostaten på samma bild som min fina pump och lampswitch. Termostaten kostar 200 kr och har intervallet 30 - 90 grader. Med den kan jag varmhålla lakvattnet i beredaren. Jag monterade även en liten strömbrytare till termostaten som förbikopplar termostaten, så att jag kan köra fullt ös även med lilla elementet, som annars bara värmer till 90 grader pga termostatens intervall.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

dajjan skrev:Ah ok, några sådana har jag inte hittat, får nog leta mer noggrannt. Var beställde du sånna specialare?
Jag har bara för mig att det var 16, men den dimensionen kanske inte fins på rör.
För 12mm ser den iaf ut så här: http://www.jula.se/klamringskoppling-me ... nga-450253
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Om du har problem med brist på el-effekt kan det vara värt att ta en titt bakom spisen. Om du har ett 3-fas-vägguttag där så har du tillgång till teoretiskt 11 kW (Y-kopplat på 16 ampere). Den effekten räcker flera gånger om. Om du inte vet vad du gör ska du inte ge dig på det såklart, det är dessutom olagligt.

Eftersom jag anser att jag vet vad jag gör, så gjorde jag en liten olaglig hemmainstallation från ett trefasuttag i mitt badrum där det en gång i tiden stått en tvättmaskin. Jag har 4,8 kW totalt i mina tre värmeelement och jag kokar upp 50-60 liter på en timme ungefär, kokar bort 7 liter i timmen...

Om du har ett 3-fas vägguttag bakom spisen kan du köpa en sån stickkontakt, montera den på en femledarkabel (fas, fas, fas, nolla och jord), sen kan du koppla tre vägguttag/skarvdosor på denna kabel men på varsin fas :-)

Jag har jordfelsbrytare i lägenheten, hade jag inte haft det skulle jag låtit bli detta. JORDA ALLTID! Om du inte vet hur, låt bli det hela.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Har funderat på en liten HERMS ett tag, tycker det verkar vara ett intressant koncept. Har väl egentligen tänkt att vänta ett tag med att skaffa mer avancerad utrustning än jag har idag, men då min primära värmekälla gick sönder förra koket har frågan plötsligt blivit mer aktuell. Sedan tycker jag det är sjukt kul att bygga bidrar säkert :wink:

Har läst på en del om hur HERMS funkar, men det är en sak som jag klurar lite på, och det gäller volymerna på kärlen.

I de flesta (alla?) exempel jag sett är det typ 60 liter eller mycket mer, varför? Jag fattar att de flesta som prioriterar att lägga pengar och tid på att bygga HERMS passar på att göra en lite större variant, men finns det andra skäl? (jag är sugen på att bygga en mindre :))

skissar lite löst på en variant med MLT och HLT på 30 liter vardera (kokare större) När jag går igenom hur bryggproccessen i en HERMS ser ut drar jag slutsatsen att jag borde kunna få ut MLT minus ca. 10-15% till kokaren (om jag inkluderar volymen från lakningen) Men då jag kör BIAB idag har jag egentligen ingen aning :oops:

Någon som kan ge lite råd? (eller om jag vänder på frågan; kan jag med en MLT på 30 liter få +25 liter till kokaren?)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Många (ävan jag tidigare) mäskar i kylväskor och dessa rymmer runt 20-25l. Hade inga problem att brygga fulla 25l batcher med ca 6% öl i den, så en MLT om 30l borde funka bra till de flesta öl.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar