Hej
Jag blev så inspirerad av ämnet så jag såg till att skaffa mig ett lösenord hit
I vintras byggde jag ihop ett bryggverk av en begagnad varmvattenberedare på 100l och delar gärna med mig av mina erfarenheter. Mitt bryggverk består egentligen bara av ett kärl (beredaren med avkapad topp) + 2 jäshinkar som jag mäskar i, de står i varandra varav den ena har en massa hål i botten. Förutom varmvattenberedaren så har jag tagit elpatronerna och pumpen från en gammal tvättmaskin jag hade stående. De extra elpatronerna satte jag in i beredaren där jag nu har en värmeeffekt på 1,8 + 1,75 + 1,25 kW, fullt tillräckligt! Jag hade ett underskåp som blev över då jag skaffade diskmaskin, det förstärkte jag och monterade beredaren ovanpå. I skåpet monterade jag pumpen och där kommer även röranslutningarna från beredaren ner. På båda anslutningarna har jag monterat kulventiler så att jag lätt kan skifta plats på mina slangar. För de som inte är bekanta med varmvattenberedare så finns det ett inlopp i botten och ett utlopp i toppen. Utloppet består av ett rör som går från toppen av beredaren, ner igenom den och ut genom botten.
Jag värmer mitt strike water i beredaren och pumpar sen över det i mäskningshinken när det nått rätt temp. Vattnet pumpas över genom ett kopparrör som går ända ner i botten på yttre hinken som en hävert. När jag stoppar flödet är det ännu vatten i häverten så att jag kan få flöde andra vägen med hävertverkan. Jag mäskar in och påbörjar cirkulationen: mäsken filtrerar ner genom maltbädden, genom den perforerade hinkbottnen, hävertas ur hinken o in i pumpen, pumpas upp i toppen av beredaren (genom beredarens utloppsrör som är anslutet till min kylspiral/värmeväxlare), passerar genom värmeväxlaren som är nedsänkt i vattnet i beredaren (det är detta som reglerar mäskens temp), från värmeväxlaren flödar mäsken via en slang ut precis under ytan över maltbädden igen. Jag recirkulerar mäsken hela tiden eftersom jag har en termostat som känner av temperaturen i pumphuset och reglerar en av elpatronerna i beredaren. Utan flöde brassar patronen bara men mäsken svalnar sakta i mäskhinken. När jag lakar flyttar jag bara slangen från toppen av maltbädden ner i en tom hink och tappar vatten från botten av beredaren till toppen av maltbädden via en annan slang. Vattnet i beredaren håller knappt tio grader högre temp än mäsken vilket innebär att det blir en perfekt temp för mashout när jag lakar. När malten runnit av tömmer jag ur vattnet ur beredaren och pumpar in mäsken/vörten.
Koket är ju ganska enkelt. Jag kör inte längre på full kokeffekt eftersom jag kokar bort för mycket då (7,5 liter per timme), men full effekt är lagom om jag skulle köra full kapacitet någon gång, 80-90 liter. Då måste jag dock skaffa ett större mäskkärl, vilket jag redan har planer för...
Det har kostat mig ca 2000 kr totalt, men då råkade jag ju ha ett underskåp o en gammal tvättmaskin. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och vill gärna i min tur få förslag på förbättringar. Om någon vill diskutera med mig eller komma o titta så är jag morgan ingemarsson på facebook. Ska se om jag kan få med lite bilder med.. nej de var för stora. Jag mejlar dem om nån är intresserad.
Ha det gôtt!
En bryggare i centrala Göteborg