SM 2013 - Webregistrering av tävlingsöl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Re: SM 2013 - Webregistrering av tävlingsöl
Ojsan - många frågor. Nu några svar.
Anledningen till att det stänger och öppnar igen är med pedagogisk än teknisk. Iom att sista inlämning till
domartävling sker nästa vecka och att registreringen stängde i början av denna vecka för den tävlingen så
är det mindre risk att deltagare tror att det går att regga sig till domartävlingen fortfarande och blir ledsna på
måndag. Anledningen till att systemet överhuvudtaget stängs inför inlämningen är oxå primärt en annan än teknik.
Det har varit uppfattningen att det är det rättvisaste sättet att likställa tävlande geografisk. För ngra år sedan kunde
man regga öl ända fram tills att sista inlämning stängde.
Nu är det sagt att FV-registreringen öppnar igen senast 10 april. Den stänger vid det tillfälle som de lokala SM-arrangörerna
har satt som deadline för att hinna trycka programbladen inför SM.
Anledningen till att det stänger och öppnar igen är med pedagogisk än teknisk. Iom att sista inlämning till
domartävling sker nästa vecka och att registreringen stängde i början av denna vecka för den tävlingen så
är det mindre risk att deltagare tror att det går att regga sig till domartävlingen fortfarande och blir ledsna på
måndag. Anledningen till att systemet överhuvudtaget stängs inför inlämningen är oxå primärt en annan än teknik.
Det har varit uppfattningen att det är det rättvisaste sättet att likställa tävlande geografisk. För ngra år sedan kunde
man regga öl ända fram tills att sista inlämning stängde.
Nu är det sagt att FV-registreringen öppnar igen senast 10 april. Den stänger vid det tillfälle som de lokala SM-arrangörerna
har satt som deadline för att hinna trycka programbladen inför SM.
My hope is hops
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag kanske missar nåt, men går det att se hur många öl som är registrerade i en viss huvudklass? Jag kan se att sju öl är registrerade i underklassen vi tävlar i, men det vore ju lite roligt att få ett grepp om hur stort tävlingsstartfältet är för vårt öl.
Har ni tagit bilder på alla inlämnade öl? Vore kul att se när ni sorterar 2365 ölflaskor 
/Jörgen
/Jörgen
PiteMalt - Helmaltsbryggare från Piteå.
http://www.pitemalt.se/
Jag håller med! För man tävlar väl ändå i huvudklasserna?Foodhead 1 skrev:Jag kanske missar nåt, men går det att se hur många öl som är registrerade i en viss huvudklass?
Sedan undrar jag även hur många öl det var i Folkets val förra året? 75 anmälda hittills...
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Sista inlämningsdag och sortering i Vallentuna är idag så vi får se om det kommer upp några bilder i kväll. I går fotade vi de kraschade flaskorna, men med tanke på att vi nog sorterade in runt 1 800 flaskor var det ändå bara 7 -8 st som var kraschade i kartongerna, runt 4 promille, inte så mycket tycker jag. Fortfarande är det överlägset bästa sättet att packa tävlingsöl den röda returbacken, de flesta kraschade flaskorna har packats i kartong...PiteMalt skrev:Har ni tagit bilder på alla inlämnade öl? Vore kul att se när ni sorterar 2365 ölflaskor
/Jörgen
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
[quote="Jonas I går fotade vi de kraschade flaskorna, men med tanke på att vi nog sorterade in runt 1 800 flaskor var det ändå bara 7 -8 st som var kraschade i kartongerna, [/quote]
Meddelar ni de stackare som pga kross inte kommer delta i DT?
Meddelar ni de stackare som pga kross inte kommer delta i DT?
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Så länge inte alla fem flaskorna är kraschade är man fortfarande med i matchen, dock kan det bli ett problem om ölet är så bra att det även ska tävla i SkM. Så det finns alla skäl att packa så bra som möjligt.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Om tre flaskor överlevt går det ju hyggligt bra att tävla ännu, men skulle kunna resultera i att om man vinner guld så kan den ölen sedan i vara med i "finalen" för att se vilken som är Sveriges bästa öl i år.angr skrev: Meddelar ni de stackare som pga kross inte kommer delta i DT?
Normalt öppnas en flaska per öl under grundomgången. Därefter en flaska per öl av de som går till semifinal. För de flesta öl finns alltså 3 flaskor kvar efter semi.
Därefter i finalen mellan alla guldöl öppnas en flaska till, så kan fortfarande finnas två flaskor kvar av ett öl som vinner guld.
Varför då skicka in 5, förutom att följa reglerna?
Jo som man såg ovan har flaskor gått sönder redan då de kommer till Stockholm.
För oss som dömer ute i landet är det nästan alltid någon eller några flaskor som gått sönder då vi får våra tre flaskor per öl i de klasserna vi skall döma.
Om en öl har något tydligt fel i sig då vi öppnar den vid bedömning öppnas normalt en flaska till för att se om en flaska bara var dålig eller om hela batchen verkar vara felaktig.
Dessutom vill man gärna ha extra flaskor kvar för andra eventuella händelser.
Tex, man är inte överrens om ett öl och behöver öppna en till för att diskutera mer.
En öl går vidare till skandinaviska mästerskapen och då är det bra om det finns flaskor att tävla med.
Att användas vid backtömning för funktionärer som ställt upp och hjälpt till på SM.
En öl var mycket god men vann inte guld och behöver inte sparas till SM-dagen, då kan domarna njuta lite efter avklarat verk med en bra skapelse.
Med mera.
Mycket text som täcker mycket saker, men på det stora hela:
Har en flaska av 5 gått sönder av en viss öl så ska det gå bra att bedömas för SM ändå.
Har två flaskor av fem gått sönder för en specifik öl ska det nog gå bra att tävla i vilket fall.
Har tre gått sönder, vet inte om detta någonsin inträffat, då får man nog fundera över om den skall bedömas i grundomgången och potentiellt i semi, men om den råkar vinna guld hamnar den inte i tävlan om Sveriges bästa hembryggare.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Nu hoppas jag att jag lyckats göra rätt och registreringen för öl som enbart tävlar i folkets val öppnar nu klockan 08:00 imorgon bitti. Info ligger även på http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 ... ar-du.htmlFredrik Almgren skrev:Nu är det sagt att FV-registreringen öppnar igen senast 10 april.
Notera att det är kort om tid att anmäla till FV.
My hope is hops
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Sitter och registrerar vår folköl nu. Vi hade ett OG på 35 och jäste dessvärre ut till 7 vilket gav oss potenta 3.7% ABV. Vi spädde därför ut brygden med vatten ned till 3.5%, vilket skrevs i kommentarsfältet.
Frågan är, kommer de som nu gör programbladet bara plocka siffrorna direkt från inmatningen eller kommer de att se kommentaren och skriva att den är på 3.5%?
Ska vi som bryggare kontakta någon så det blir korrekt uppgifter i programmet?
Frågan är, kommer de som nu gör programbladet bara plocka siffrorna direkt från inmatningen eller kommer de att se kommentaren och skriva att den är på 3.5%?
Ska vi som bryggare kontakta någon så det blir korrekt uppgifter i programmet?
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag skulle föreslå att du gör en korrekt justering av ditt OG och FG för att ge det verkliga resultatet av denna high-gravity-bryggning?
Då kan du istället skriva i kommentaren att ni gjorde det som high-gravity.
Då kan du istället skriva i kommentaren att ni gjorde det som high-gravity.
My hope is hops
Såg att antalet anmälda öl till domartävlingen har minskat från 473 till 469 och då blir det inte rekordår längre. Varför minskar det?
PiteMalt - Helmaltsbryggare från Piteå.
Det går ju att ta bort sin anmälda öl från registreringssidan. Själv var jag tvungen att stryka två av mina öl till domartävlingen tyvärr (gjordes redan i förra veckan) då det visade sig att att min bryggarpartner åkt till Nya Zeeland och det var han som hade retur-33:orna hemma hos sig. 
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Gissar:
Man kan ha anmält men missat att lämna in, eller skickat in med felaktiga flaskor/kapsyler och därmed blivit diskad.
Kan vara, men hoppas naturligtivs inte, att det kommit bort på posten eller att det krossats för många flaskor så det inte går att bedöma längre.
Vet inte om deadline för att betala avgiften för ölen varit, kanske kan man diskas för det med?
Man kan ha anmält men missat att lämna in, eller skickat in med felaktiga flaskor/kapsyler och därmed blivit diskad.
Kan vara, men hoppas naturligtivs inte, att det kommit bort på posten eller att det krossats för många flaskor så det inte går att bedöma längre.
Vet inte om deadline för att betala avgiften för ölen varit, kanske kan man diskas för det med?
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Det antalet öl som visas på hemsidan är det antal som bryggarna själva hanterar. Dvs om det försvinner öl därifrån är det
för att bryggaren själv har valt att ta bort sitt öl av ngt skäl.
Öl som inte kommer in, tappas bort, diskas eller inte betalas stryks inte ur systemet som syns på hemsidan.
för att bryggaren själv har valt att ta bort sitt öl av ngt skäl.
Öl som inte kommer in, tappas bort, diskas eller inte betalas stryks inte ur systemet som syns på hemsidan.
My hope is hops