SM 2013 - Webregistrering av tävlingsöl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

SM 2013 - Webregistrering av tävlingsöl
I går kväll öppnade webbregistreringen av öl till SM 2013.
Ni hittar den på http://shbf.se/smreg och även som en länk i artiekeln om hur man tävlar som ligger
på löpet på shbf.se.
Ni hittar den på http://shbf.se/smreg och även som en länk i artiekeln om hur man tävlar som ligger
på löpet på shbf.se.
My hope is hops
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: SM 2013 - Webregistrering av tävingsöl
Den länken borde ligga nånstans bland nyheterna med, t.ex. i "SM 2013 - så tävlar du "
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Den ligger även där sedan igår faktiskt. Första meningen i andra stycket innehåller en länk dit.
My hope is hops
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Går det att lirka fram sitt medlemsnummer online? Jag har rest ifrån allt vad papper heter och skulle gärna börja kika på registreringen ändå.
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Ser jättebra ut. Jag fattar dock inte hur jag ska ange torrhumling, eller "mash-hopping".
Om du saknar ditt medlemsnummer, skicka namn och adress till medlem@shbf.se så åter kommer jag med medlemsnumret efter att kontrollerat epostadressen.
/PeO
/PeO
/PeO
Det här kan tyckas som en bagatell i sammanhanget men jag tänkte på det redan förra året och ser att det fortfarande är fel. När man loggar in för att registera sina tävlingsbidrag står det under Brygdöversikt:
"FV - deltar i domartävling ja/nej
FV - deltar i folkets val ja/nej"
Man får väl gissa att FV står för folket val. "DT" - skulle ju kunna vara en bra förkortning på "Domartävling". -
"FV - deltar i domartävling ja/nej
FV - deltar i folkets val ja/nej"
Man får väl gissa att FV står för folket val. "DT" - skulle ju kunna vara en bra förkortning på "Domartävling". -
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Varför är inte EBC något man måste hålla sig inom ramarna enligt typdeffarna för att tävla?
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Domarkommitén har gjort bedömningen att det är väldigt svårt att veta det verkliga EBC värdet så därför är det ingen parameter som vi kontrollerar vid registreringen. Däremot är det så att detta kontrolleras vid själva dömningen.
Kalle
DK
Kalle
DK
Kalle skrev:Domarkommitén har gjort bedömningen att det är väldigt svårt att veta det verkliga EBC värdet så därför är det ingen parameter som vi kontrollerar vid registreringen. Däremot är det så att detta kontrolleras vid själva dömningen.
Kalle
DK
Tack för svar och det kan jag i och för sig förstå, å andra sidan är det väl också väldigt svårt att faktiskt veta det exakta värdet av IBU på sin brygd? På malten är det ju specat EBC liksom alfasyra på humlen. Kan man inte gå efter de värdena? Eller är det så att man inte riktigt kan lita på dessa och det i en kombination med att varje bryggning är unik och således kan man inte med all säkerhet säga att uträkningen man får fram stämmer?
mvh Nyfiken i en strut.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

OBS! Exemplet nedan är helt påhittat så domare kan läsa den utan någon spoiler.
Det här är en fråga som jag tog upp i ett annat forum men inte fick något svar på. Säg att man brygger en öl som i stort är väldigt stilren. Men sen ligger t.ex. OG en grad fel. Vi tar APA som exempel. Den har ett OG på 1057 och ett FG på 1013, det ger ett ABV på runt 5,8% (om jag inte räknat fel). ABV, IBU, EBC, humlearom och allt annat ligger helt rätt. Vart registrerar man en sån öl? Det känns ju jättetråkigt att lägga den i t.ex. 11C modiferad öl när den inte alls är modifierad, bara för att den diffar en grad.
En lösning på ovanstående problem skulle vara att man sätter en mjuk kontroll på dessa parametrar och där man måste ge en kommentar om det avviker. Sen kanske man får kritik av domarna, men det känns roligare att veta hur ens APA står sig mot en annan APA och inte mot en kryddad Imperial Stout eller liknande.
Sen tycker jag iofs att det är konstig att sätta ett max OG på APA på 1056 då det finns gott om komersiella exempel som ligger över 6%, t.o.m. så högt som 6,5%. Men det är en helt annan diskussion.
OBS! Jag är medveten om att man kan späda till rätt OG. Det är inte det jag frågar efter.
Det här är en fråga som jag tog upp i ett annat forum men inte fick något svar på. Säg att man brygger en öl som i stort är väldigt stilren. Men sen ligger t.ex. OG en grad fel. Vi tar APA som exempel. Den har ett OG på 1057 och ett FG på 1013, det ger ett ABV på runt 5,8% (om jag inte räknat fel). ABV, IBU, EBC, humlearom och allt annat ligger helt rätt. Vart registrerar man en sån öl? Det känns ju jättetråkigt att lägga den i t.ex. 11C modiferad öl när den inte alls är modifierad, bara för att den diffar en grad.
En lösning på ovanstående problem skulle vara att man sätter en mjuk kontroll på dessa parametrar och där man måste ge en kommentar om det avviker. Sen kanske man får kritik av domarna, men det känns roligare att veta hur ens APA står sig mot en annan APA och inte mot en kryddad Imperial Stout eller liknande.
Sen tycker jag iofs att det är konstig att sätta ett max OG på APA på 1056 då det finns gott om komersiella exempel som ligger över 6%, t.o.m. så högt som 6,5%. Men det är en helt annan diskussion.
OBS! Jag är medveten om att man kan späda till rätt OG. Det är inte det jag frågar efter.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
- Weinkeller
- Maltrostare

Hej,
En tanke angående kolsyrejäsning på flaska. Primningssockret kommer göra att alkoholhalten på ölen ökar vilket inte det finns en funktion för på webregistreringen. Ska man "kommentera" med rätt alkoholhalt i kommentarsfältet eller justera upp OG:t med primningsmängd i beaktande. Tex att 5-6g/l ger en höjning på 2?
Ytterligare en fråga. Torrhumling, skriver jag torrhumling samt humletyp i namnfältet på humlematrisen och registrerar antalet timmar det får ligga i i tidsfältet eller ska man göra på något annat sätt?
En tanke angående kolsyrejäsning på flaska. Primningssockret kommer göra att alkoholhalten på ölen ökar vilket inte det finns en funktion för på webregistreringen. Ska man "kommentera" med rätt alkoholhalt i kommentarsfältet eller justera upp OG:t med primningsmängd i beaktande. Tex att 5-6g/l ger en höjning på 2?
Ytterligare en fråga. Torrhumling, skriver jag torrhumling samt humletyp i namnfältet på humlematrisen och registrerar antalet timmar det får ligga i i tidsfältet eller ska man göra på något annat sätt?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Olsvamlarn skrev:Sen kanske man får kritik av domarna, men det känns roligare att veta hur ens APA står sig mot en annan APA och inte mot en kryddad Imperial Stout eller liknande.
Jag kan förstå att det hade varit önskvärt med "mjuka" gränser men jag tror det kommer bli fler diskussioner om var, och varför man satt en mjuk gräns på t.ex. OG 57 och inte OG 58, det är ju nästan lika liksom. Iom att jag dagligen stöter på värden som 0.4 +- 0.1mm och 90.0 +- 3.0mm så ser man ju att toleransen är rätt olika. I verkstadsindustrin handlar det ju mycket om vad det är för komponenttyp, hur den ska användas och t.ex när toleransen kan leda till problem för andra komponenter.
Domarkommittén gör ju ett hästjobb i dagsläget med att skriva om klasserna, vilket vi senast såg till 2013s uppdatering, och att sedan efter att allt detta är klart börja sätta sig med att försöka komma fram till hur man ska kunna bryta mot typerna i de olika klasserna, ja, jag vet inte. Det känns inte helt klokt.
Det du nog kanske mer är ute efter är att ändra gränsvärdena inom stiltyperna. Domartävlingen handlar ju om att brygga inom en viss typ med dess gränser för värden, smak och doftkomponenter och dessutom göra det bra. Det innebär att du ska kunna göra ett recept som du kan följa och exekvera och nå de värden, smaker m.m. i ditt bryggverk. Når du "fel" värden så måste man ju hantera sin bryggprocess därefter. Hamnar man med för högt med OG, sänk OGt i receptet framöver eller som sagt, späd. Vi har själva applicerat båda varianterna senaste året.
Om du lämnar in som en modifierad öl kommer ju inte din öl bedömas helt på slum, utan så som jag förstått det utifrån den modifikation på den klass du bryggt. Så har du en APA med för högt OG kommer den bedömas som en APA, fast med för högt OG. Nu får gärna några erfarna domare komma in och korrigera, men det är uppfattningen jag fått att modifierad öl bedöms som. Sen är det dock övrig öl i klass 11 du kommer tävla mot... men får man bra poäng på sin modifikation kan den kanske spöa en Imperial Stout
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Vilka uppgifter har domarna tillgång till vid bedömningen?
Hur ordnas ölen inför bedömningarna?
Hur ordnas ölen inför bedömningarna?
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Extatiskt Rasande skrev:Vilka uppgifter har domarna tillgång till vid bedömningen?
Normalt för en öl som är inlämnad i en klass där det bara finns en stil och inga frukter, bär eller annat lämnas in får vi som domare veta "dessa öl är inlämnade i huvudklass X, underklass Y", men inget mer.
Vi har alltså inte tillgång till OG, FG, IBU mm, utan vi vet enbart att den skall dömas efter den typdeff som finns tillgänglig för vald underklass.
Är ölen inlämnad som "modifierad" brukar vi få beskrivningen som finns med, gissningsvis under "övriga kommentarer" eller liknande.
Extatiskt Rasande skrev:Hur ordnas ölen inför bedömningarna?
Osäker på exakt vad du menar?
I Göteborg brukar vi domare diskutera i vilken ordning vi bör testa klasserna, utgående från typdeff för alkohol, beska, möjliga rostade eller andra kraftiga toner.
Sedan provar vi oss igenom ölen från vad som borde vara mildast till vad som borde vara kraftigast.
Varje underklass provas för sig, om det finns många öl inlämnade i en underklass så provar vi normalt upp till max 6 st samtidigt, därefter en ny flight.
Svarar det på din fråga?