Rea på induktionsplatta hos Kjell & Co
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Rea på induktionsplatta hos Kjell & Co
Det låter rimligt. Kör jag Biltema med 10 liter kallt på glashälls-spis så får den ett eget liv.
Finns en tråd om det hela här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4311&p=1
*edit: hittade filmen som visar fenomenet: http://dl.dropbox.com/u/5441853/test.mpg
Finns en tråd om det hela här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4311&p=1
*edit: hittade filmen som visar fenomenet: http://dl.dropbox.com/u/5441853/test.mpg
Det funkar alltså fint helt utan grilltändare eller annat tillägg? Inga problem med att hällen slår av sig? Inga problem att komma åt reglagen på hällen?Lindh skrev:Japp, Biltema funkar för mig men jag vet folk som haft problem med Biltema+Induktion.
/Johan
Jag har bara testat med Biltema + Claes Ohlsons liggunderlag så jag vet inte om det går med endast kastrullen. Med liggunderlag gav det bra kok av 24 liter utan grilltändare. Inga problem att komma åt reglagen, se bild från min blogg:Fogsvans skrev: Det funkar alltså fint helt utan grilltändare eller annat tillägg? Inga problem med att hällen slår av sig? Inga problem att komma åt reglagen på hällen?
/Johan
Tack för tilläggsinformationen! Borde nog slå till tror jag ... skulle kännas helt OK att kunna skippa sladd & kladd med tändare. Roligt att ta del av din bryggeriblogg!Lindh skrev: Jag har bara testat med Biltema + Claes Ohlsons liggunderlag så jag vet inte om det går med endast kastrullen. Med liggunderlag gav det bra kok av 24 liter utan grilltändare. Inga problem att komma åt reglagen, se bild från min blogg:
Tack! Kul att bloggen gillas! Ska försöka få över den till wordpress så det går att kommentera etc vad det lider...
Jag köpte min platta två veckor innan rean. Typiskt. Men skulle jag inte köpt den då skulle jag omedelbart blanda galopp och hoppsa-steg till Kjelle och köpt mig en platta.
Glöm inte bort bara att det är säkerhetstimer på 90min (eller var det 120?) så den stänger av sig då. Det verkar som många andra plattor gör också. Den piper till när det händer så är det bara att dra igång den igen så är man good to go.
Jag köpte min platta två veckor innan rean. Typiskt. Men skulle jag inte köpt den då skulle jag omedelbart blanda galopp och hoppsa-steg till Kjelle och köpt mig en platta.
Glöm inte bort bara att det är säkerhetstimer på 90min (eller var det 120?) så den stänger av sig då. Det verkar som många andra plattor gör också. Den piper till när det händer så är det bara att dra igång den igen så är man good to go.
Jag har också kört med en 36L patina utan att få rullande kok. Funderar på att köpa en platta till när de ändå är så billiga.
Köpte en till platta för att köra två med en 50L Patina som jag sett någon göra här på forumet.
Problem uppstod dock när det började glöda om kanterna på kastrullen. Blev så förvånad att jag tyvärr inte hann ta bild på fenomenet men jag avbröt det hela och körde med en platta plus grilltändare istället (DIPAn räddad! =). Det skedde på bägge sidor så det är inte fel på någon av plattorna.
Är detta något ni sett innan?
Är det fler här på forumet som kör med två induktionsplattor och där kastrullen inte täcker mer än 70% av vardera platta?
Problem uppstod dock när det började glöda om kanterna på kastrullen. Blev så förvånad att jag tyvärr inte hann ta bild på fenomenet men jag avbröt det hela och körde med en platta plus grilltändare istället (DIPAn räddad! =). Det skedde på bägge sidor så det är inte fel på någon av plattorna.
Är detta något ni sett innan?
Är det fler här på forumet som kör med två induktionsplattor och där kastrullen inte täcker mer än 70% av vardera platta?
Fick kontakt med Patina och de har hört om fenomenet och rekommenderar inte att köra kastrullerna över två plattor om inte plattorna täcks helt. Det som händer är att det blir en väldigt stark koncentrering av energi i skarven och att materialet i värsta fall kan börja smälta. Hans förslag var att antingen köra med en induktionsplatta som är avsedd för större kastruller i stil med bifogad bild, köra gasol eller köra med någon form av doppvärmare. Killen på Patinas kommentar till de av er här på forumet som kört med två plattor utan problem var: "de har haft tur, kastrullen är inte avsedd att användas på det sättet". Så nu vet vi det. Tur att plattan var billig så jag inte köpte en extra Cloer som dammsamlare i garderoben...
Jag har två "kjellplattor" och en patina 30l och allt har fungerat för mig under två kok iallafall, får väl dock ta det lite försiktigt i framtiden så man inte får 25l kokande vört på golvet...
>>får väl dock ta det lite försiktigt i framtiden så man inte får 25l kokande vört på golvet...
Det tror jag ju inte kommer hända, kastrullen kommer ju inte gå hål i utan risken är nog mer att botten släpper i hörnen från kastrullen och den ser ut som en trött tacos =)
Det tror jag ju inte kommer hända, kastrullen kommer ju inte gå hål i utan risken är nog mer att botten släpper i hörnen från kastrullen och den ser ut som en trött tacos =)
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jahapp... Blir till att köpa doppvärmare, då.
Jag förespråkar fortfarande denna typ av platta (om man har mer än 10A att tillgå):

Jag köpte min från Tyskland (ebay) och det gick på ca 2000:-, inte så dyrt om man ser till vad man får, en induktionsplatta på 3500W i rostfritt som bara andas kvalité =).
Jag köpte min från Tyskland (ebay) och det gick på ca 2000:-, inte så dyrt om man ser till vad man får, en induktionsplatta på 3500W i rostfritt som bara andas kvalité =).
Senast redigerad av Freke den tisdag 2013-01-29 09:02, redigerad totalt 1 gång.
Tror mina proppar skulle poppa som popcorn i skåpet och jag eldade-på 3500w på en säkring XD
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Vad är det för storlek på plattan? (antar att 34/44 cm är yttermåtten med själva plattan)
Ser riktigt stabil ut
Ser riktigt stabil ut
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Var hittar jag en sån platta för två lax? Har kikat på tyska ebay, men hittar ingen där som skippar till Svedala. Prövat att maila en säljare där också, men inget svar. Tips på seriös säljare mottages tacksamt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p