Rea på induktionsplatta hos Kjell & Co
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Rea på induktionsplatta hos Kjell & Co
Räcker den för Patina 30L?
Jag tror inte det. Jag har en annan modell från Kjell den pallar inte 30L patina, dels får jag knappt kok dels så slår den av pga överhettning, men det kanske går med två?
(jag kör min 30L patina med en sån här, den pallar iaf
)
(jag kör min 30L patina med en sån här, den pallar iaf
-
Den röde kanon
- Torrhumlare

Har en patina 20L. Klare den det ?
Skal brygge förste biab til helgen
Skal brygge förste biab til helgen
En Dansk i Skåne 
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Vi har två såna till en 50-litersgryta från Patina. Får fint kok med så full kastrull vi rimligtvis kan ha.
Hej!
Enligt denna tråd på humle.se verkar det funka: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5978. Jag har skaffat mig en 36-liters och induktionsplatta och tänkte testa i helgen. Jag kan återkomma med rapport.
Mors,
Mattias
Enligt denna tråd på humle.se verkar det funka: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5978. Jag har skaffat mig en 36-liters och induktionsplatta och tänkte testa i helgen. Jag kan återkomma med rapport.
Mors,
Mattias
Hej!
Nu har jag provbryggt med min nya, liggunderlagsisolerade, 36 l Patina-kittel och induktionsplattan från Kjell & Co. Att värma 32 liter kallvatten till 80 C tog drygt 90 minuter. Lite i längsta laget kände jag. Att sedan få 25 liter vört till kok tog ca. 60 minuter. Det går inte att hålla ett ordentligt rullande kok utan locket lite halvt på. Så sammanfattningsvis funkar det ok men inte helt optimalt.
Fridens,
Mattias
Nu har jag provbryggt med min nya, liggunderlagsisolerade, 36 l Patina-kittel och induktionsplattan från Kjell & Co. Att värma 32 liter kallvatten till 80 C tog drygt 90 minuter. Lite i längsta laget kände jag. Att sedan få 25 liter vört till kok tog ca. 60 minuter. Det går inte att hålla ett ordentligt rullande kok utan locket lite halvt på. Så sammanfattningsvis funkar det ok men inte helt optimalt.
Fridens,
Mattias
-
Den röde kanon
- Torrhumlare

Testet idag med min 20L. Patina og 15 liter vort kok. Funket bra. 30 min til kok. 
En Dansk i Skåne 
Jag fick rull på 45 liter i Patina 50L, liggunderlag och grilltändare på 835w.
40 liter 6c kranvatten till inmäskningstemp 76c tog 1.20h.
66c till rullande kok tog 50 min.
Skulle gärna köra med dubbla plattor men elen i mitt hus gör det inte så smidigt, dvs en lång förlängningssladd till övervåningen skulle krävas. Orka! =)
40 liter 6c kranvatten till inmäskningstemp 76c tog 1.20h.
66c till rullande kok tog 50 min.
Skulle gärna köra med dubbla plattor men elen i mitt hus gör det inte så smidigt, dvs en lång förlängningssladd till övervåningen skulle krävas. Orka! =)
-
Den röde kanon
- Torrhumlare

Mit förste Biab brygg, med den nye platte
20l.
En Dansk i Skåne 
Tack för tipset!
Någon som vet om den funkar till Biltemagrytan 25l. 32x32 cm?
http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Kastru ... ran-88423/
Någon som vet om den funkar till Biltemagrytan 25l. 32x32 cm?
http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Kastru ... ran-88423/
Japp, Biltema funkar för mig men jag vet folk som haft problem med Biltema+Induktion.
En liten offtopicfråga: vad kör du med för slang till tappkranen?Lindh skrev:Japp, Biltema funkar för mig men jag vet folk som haft problem med Biltema+Induktion.
Jag tänkte köpa en biltemagryta till nästa bryggning.
Det är humlegårdens vanliga silikonslang som tål upp till 200c. Grymt bra till mycket under bryggdagen.
art. nr: 871216 silikonslang (12 x 16 mm), per meter 79,00
art. nr: 871216 silikonslang (12 x 16 mm), per meter 79,00
Re: Sv: Rea på induktionsplatta hos Kjell & Co
Läste i en tråd tidigare att det berodde på värmespänningar i materialet eftersom det är så tunnt och induktionshällen så effektiv. Men om det är tillräckligt med vätska i så funkar det bra.Lindh skrev:Japp, Biltema funkar för mig men jag vet folk som haft problem med Biltema+Induktion.