Hjälp! Recept på Ale som skall frysdestileras

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Rookie
Nybryggare
Nybryggare

Hjälp! Recept på Ale som skall frysdestileras

Inlägg av Rookie »

Hej snälla bryggare!
Har vid ett par tillfälle gett mig på att brygga öl, men då med färdiga ölsatser. Tyvärr med har väl resultatet blivit sådär :(
Har nu kommit över lite bryggeriutrustning och tänkte prova på att göra det på "riktigt"
Efter timmar av läsande snurrar det bra i min lilla huvud och undrar om man kan få lite hjälp med ingredienser och tillvägagångssätt?

Så här skulle jag vilja ha slutresultatet:
En rätt "tunn" Ale lätt smaksatt av ingefära och kardemumma men med hög alkoholhalt, som sedan frysdestilleras till en smakrik öl med hög alkoholhalt(typ Tactical Nuclear Penguin)

Så här tänker jag och har behöver jag verkligen tips och råd:
Mäskningen:
Vilket eller vilken malt sort?
Tänkte börja med en proteinrast ca 50 grader ca 40 min detta för att frigöra mycket aminosyror som skall ge högra alkoholhalt men också försämra skummet eftersom jag inte vill ha något skum i min slutprodukt (har jag tänkt rätt här?)

Försockringsrasten:
Låg temp typ 65 grader under lång tid 90 min.
Detta för att för mycket maltos som bidrar till hög alkohol och få lite dextriner detta för att inte få för mycket smak i ölet då detta skall "koncentreras" i frys proc essen (har jag tänkt rätt här?)

Utmäskning:
Höjer upp temp till 78 grader för att underlätta lakningen (rätt?)

Lakningen:
Långsam lakning med på laknings vatten 78 grader ?

Vörkkokning:
Jag vill ha så lite beska så möjligt eftersom ölen skall "koncentreras" sen där för tänkte jag så här, 90 min koktid , tillsätter irish moss
60 min Crystal
10 min Amarillo,här tillsätter jag även färsk ingefära och kardemumman.
(Har jag tänkt rätt här?)

Kylning:
Kyler ner till 20 grader

Primärgäsning
Tänkte använda mig av London Ale jäst,15 dagar 20 grader

Filtrering

Sekundärjäsning
17 grader ca 8 veckor

Frys destillering
Tänkte frysa och sila av isen(vattnet) i fyra omgångar i ca -20 grader

Vad tror ni? Är jag helt ute och snurrar eller kan det gå, har jag tänk rätt eller?
Enormt tacksam för alla tips och råd
Mvh Rookie
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hjälp! Recept på Ale som skall frysdestileras

Inlägg av OleFattGuy »

Intressant experiment!
Jag vet ju att BrewDog har använt frysdestillering för sina extremstarka öl, men är lite tveksam till att metoden verkligen koncentrerar smakämnen? Att alkoholen koncentreras pga lägre fryspunkt är givet, och även att alkohol är "smakbärare", men min ovetenskapliga gissning är att alkoholen i sig inte bär på någon "ölsmak" utan att alkohol "bär fram" den smak som finns i den övriga vätskan? Någon med mera kemikunskaper kan säkert förklara...

Till dina frågor:

"Tänkte börja med en proteinrast ca 50 grader ca 40 min detta för att frigöra mycket aminosyror som skall ge högra alkoholhalt men också försämra skummet eftersom jag inte vill ha något skum i min slutprodukt (har jag tänkt rätt här?)"

Ja, proteinrast lär ska försämra skummet, men sambandet mellan aminosyror och alkoholhalt var nytt för mig. Får läsa på lite till...

"Försockringsrasten:
Låg temp typ 65 grader under lång tid 90 min.
Detta för att för mycket maltos som bidrar till hög alkohol och få lite dextriner detta för att inte få för mycket smak i ölet då detta skall "koncentreras" i frys proc essen (har jag tänkt rätt här?)
"

Ja, lägre temp under försockringsrasten ger generellt högre grad av förjäsningsbara sockerarter, vilket potentiellt ger högre alkoholhalt i den jästa ölen.

"Utmäskning:

Höjer upp temp till 78 grader för att underlätta lakningen (rätt?)

Lakningen:
Långsam lakning med på laknings vatten 78 grader ?
"

Ja, utmäskning vid 78 grader hjälper till att lösa ut sockret ur malten och gör vörten mer lättrinnande. Den långsamma lakningen gör det mindre troligt att du får en s.k. "stuck sparge" dvs att det klibbar ihop.

"Vörkkokning:
Jag vill ha så lite beska så möjligt eftersom ölen skall "koncentreras" sen där för tänkte jag så här, 90 min koktid , tillsätter irish moss
60 min Crystal
10 min Amarillo,här tillsätter jag även färsk ingefära och kardemumman.
(Har jag tänkt rätt här?)
"

Du säger inget om hur mycket humle du tänkt att ha i, detta är avgörande för beskan. Annars är det säkert rätt tänkt att hålla nere mängderna med tanke på den koncentration frysdestilleringen kommer att ge. Att tillsätta kryddorna vid 10 min är nog också rätt tänkt, har inte använt vare sig ingefära eller kardemumma själv, men det finns säklert trådar här på forumet om detta. Sök och du skall finna.

Återkom med rapporter om ditt exeriment!
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Det är ingen lätt först "riktiga" öl du valt.

Några kommentarer.
Som alltid, var försiktig med kryddorna, de tar lätt över.

Jag har vid ett tillfälle testat frys destilering.
Silade o hällde mellan olika PET flaskor.
Dock bara en gång.

Resultatet blev förstås starkare men tyvärr väldigt oxiderad troligen pga slabbandet vid silningen.
Den icke frysdestillerade delen smakade betydligt godare.

/Kjell
Användarens profilbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Henric megen »

OleFattGuy skrev:
"Tänkte börja med en proteinrast ca 50 grader ca 40 min detta för att frigöra mycket aminosyror som skall ge högra alkoholhalt men också försämra skummet eftersom jag inte vill ha något skum i min slutprodukt (har jag tänkt rätt här?)"
Hmmm ja jag har aldrig hört något om detta. Var hardu läst det någonstans?
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Så stod det i de flesta äldre böcker.
Idag tror man inte att aminosyrerna är en begränsande faktor så det näms inte i nyare böcker.

/Kjell
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Tror inte FAN är ngt problem.
Mitt råd är att hålla ner specialmalter och BESKA då dessa snabbt blir extrema vid frysdestillering.
En ren jäst och en snygg jäsprofil är också något som skapar bättre förutsättningar.

Mao. att utgå från en allt för smakrik öl kan resultera i en "allt för smakrik öl".
Det är otroligt kul att laborera med detta och att dela upp batchen för att kontrollera hur pass många frysningar man kan göra med receptet.

anekdot:
första frysdestillerade ölet jag gjorde var en old ale kryddad med dill, blev en besk dillig... sak.
Skriv svar