Har vid ett par tillfälle gett mig på att brygga öl, men då med färdiga ölsatser. Tyvärr med har väl resultatet blivit sådär
Har nu kommit över lite bryggeriutrustning och tänkte prova på att göra det på "riktigt"
Efter timmar av läsande snurrar det bra i min lilla huvud och undrar om man kan få lite hjälp med ingredienser och tillvägagångssätt?
Så här skulle jag vilja ha slutresultatet:
En rätt "tunn" Ale lätt smaksatt av ingefära och kardemumma men med hög alkoholhalt, som sedan frysdestilleras till en smakrik öl med hög alkoholhalt(typ Tactical Nuclear Penguin)
Så här tänker jag och har behöver jag verkligen tips och råd:
Mäskningen:
Vilket eller vilken malt sort?
Tänkte börja med en proteinrast ca 50 grader ca 40 min detta för att frigöra mycket aminosyror som skall ge högra alkoholhalt men också försämra skummet eftersom jag inte vill ha något skum i min slutprodukt (har jag tänkt rätt här?)
Försockringsrasten:
Låg temp typ 65 grader under lång tid 90 min.
Detta för att för mycket maltos som bidrar till hög alkohol och få lite dextriner detta för att inte få för mycket smak i ölet då detta skall "koncentreras" i frys proc essen (har jag tänkt rätt här?)
Utmäskning:
Höjer upp temp till 78 grader för att underlätta lakningen (rätt?)
Lakningen:
Långsam lakning med på laknings vatten 78 grader ?
Vörkkokning:
Jag vill ha så lite beska så möjligt eftersom ölen skall "koncentreras" sen där för tänkte jag så här, 90 min koktid , tillsätter irish moss
60 min Crystal
10 min Amarillo,här tillsätter jag även färsk ingefära och kardemumman.
(Har jag tänkt rätt här?)
Kylning:
Kyler ner till 20 grader
Primärgäsning
Tänkte använda mig av London Ale jäst,15 dagar 20 grader
Filtrering
Sekundärjäsning
17 grader ca 8 veckor
Frys destillering
Tänkte frysa och sila av isen(vattnet) i fyra omgångar i ca -20 grader
Vad tror ni? Är jag helt ute och snurrar eller kan det gå, har jag tänk rätt eller?
Enormt tacksam för alla tips och råd
Mvh Rookie