Vi är två glada nybörjare som precis tog steget in i hembryggdens fina värld (en av oss har iofs testat lite hos en byggande bekant innan
Tänkte skriva lite om vår första bryggning och se om våra slutsatser stämmer samt få lite tips.
Vi gjorde vi vår första bryggd igår, 10L APA:
- 2 kg Pale ale malt
0,2 kg Crystal 100 malt
7 g Amarillo 60 min
7 g Amarillo 20 min
9 g Amarillo 5 min
0,5 pkt US-05 jäst
Vi hade även inhandlat BeerSmith för att hålla kolla på recept etc (samt att vi är datanördar förutom ölnördar
Vi fyllde i Platis i BS efterbästa förmåga och började.
Vi räknade med ca 2,4L "Dead Space" pga av hålet där värmaren sitter och skulle då hälla i 8,14L vatten (5,74L + 2,4L). Vi såg dock att det endast gick strax över gallret i botten på insatssilen så vi fick fylla på med 2L till för att täcka malten.
Mäskningen var tänkt att på gå 60 min, den började vid ca 71 grader (vi fick värme lite för de extra 2L vi la till, blev lite för varmt) och när 60 min gått var vi på 66 grader.
Dock var vi lite oförberedda vid med lakningsvattnet så mäskningen blev tillslut på ca 90 min. Lakningsvattnet vi skulle tillsätta var ~9L enligt BeerSmith (efter vi att vi lagt i 2L till). Lakningen gick bra och vi fick ut 13L, det var lite kvar i Plastis, runt 3 liter vid elementet vilket vi inte tog med och hällde ut då det såg lite väl grumligt ut. När vi mätte Pre-Boil Gravity var den endast ~1025.
Vi gjorde i ordning Plastis för att koka brygden och vi slängde i första humlen, dock skulle vi nog slängt i den när det kokat upp kom vi på senare. Koket fungerade sedan bra och la i humle på 20 och 5 min enligt recept. Vi kylde sedan med Spiral kylaren vi köpt. Under kylningen hade vi kvar andra och tredje humle givarna, 1:a tog vi ur precis vid 60 min då vi hade haft i den lite länge tyckte vi.
Vi fick det kylt och tappat genom en saftfilter och det såg riktigt fint ut. OG blev 1032, skulle varit 1050. Vi fick ut 9L till gäsning. Vi strödde ett halvt packet jäst över brygden och den blev snabbt fuktig och vi vispade ner den med bryggsleven. Snabbt på med locket och jäsröret fick lite vatten i sig. Den bubbla redan kraftigt efter några minuter. I dag har den fortsatt bubbla så den verkar jäsa iallafall.
Så vi får se vad det blir, dock lär det ju bli lite låg % på den pga av det låga OG:et.
Var väldigt kul och skall ge oss på nästa bryggning i veckan, en Best Bitter troligtvis.
- * Vi tror det låga Gravity värdet beror på mäskningen, vi hade nog alldeles förmycket vatten i förhållande till malten, det kanske är så att man måste brygga 15-20L om man använder insattsilen till plastis?
* Kanske även det var lite mycket lakvatten, speciellt med mängden redan i mäsken?
* Tror kanske vi skulle haft med endel av det som var kvar i Plastis i bryggningen, även om det såg lite grumligt ut.
* Koka upp lakvatten innan man påbörjar mäskningen så man har det redo när det är dax efter 60 min (så det inte blir 90 min helt plötsligt).
Några pointers i övrigt?
//Björn & Jonathan