Nybryggare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
BjörnK
Satsbryggare
Satsbryggare

Nybryggare

Inlägg av BjörnK »

Hej!

Vi är två glada nybörjare som precis tog steget in i hembryggdens fina värld (en av oss har iofs testat lite hos en byggande bekant innan ;) ).
Tänkte skriva lite om vår första bryggning och se om våra slutsatser stämmer samt få lite tips.

Vi gjorde vi vår första bryggd igår, 10L APA:
  • 2 kg Pale ale malt
    0,2 kg Crystal 100 malt
    7 g Amarillo 60 min
    7 g Amarillo 20 min
    9 g Amarillo 5 min
    0,5 pkt US-05 jäst
Vi hade köpt ett stort julaftonspacket från Malt Magnus, inkluderande en 29L Plastis Gryta med insatssil för mäskning och bryggning.
Vi hade även inhandlat BeerSmith för att hålla kolla på recept etc (samt att vi är datanördar förutom ölnördar ;) )

Vi fyllde i Platis i BS efterbästa förmåga och började.
Vi räknade med ca 2,4L "Dead Space" pga av hålet där värmaren sitter och skulle då hälla i 8,14L vatten (5,74L + 2,4L). Vi såg dock att det endast gick strax över gallret i botten på insatssilen så vi fick fylla på med 2L till för att täcka malten.

Mäskningen var tänkt att på gå 60 min, den började vid ca 71 grader (vi fick värme lite för de extra 2L vi la till, blev lite för varmt) och när 60 min gått var vi på 66 grader.

Dock var vi lite oförberedda vid med lakningsvattnet så mäskningen blev tillslut på ca 90 min. Lakningsvattnet vi skulle tillsätta var ~9L enligt BeerSmith (efter vi att vi lagt i 2L till). Lakningen gick bra och vi fick ut 13L, det var lite kvar i Plastis, runt 3 liter vid elementet vilket vi inte tog med och hällde ut då det såg lite väl grumligt ut. När vi mätte Pre-Boil Gravity var den endast ~1025.

Vi gjorde i ordning Plastis för att koka brygden och vi slängde i första humlen, dock skulle vi nog slängt i den när det kokat upp kom vi på senare. Koket fungerade sedan bra och la i humle på 20 och 5 min enligt recept. Vi kylde sedan med Spiral kylaren vi köpt. Under kylningen hade vi kvar andra och tredje humle givarna, 1:a tog vi ur precis vid 60 min då vi hade haft i den lite länge tyckte vi.

Vi fick det kylt och tappat genom en saftfilter och det såg riktigt fint ut. OG blev 1032, skulle varit 1050. Vi fick ut 9L till gäsning. Vi strödde ett halvt packet jäst över brygden och den blev snabbt fuktig och vi vispade ner den med bryggsleven. Snabbt på med locket och jäsröret fick lite vatten i sig. Den bubbla redan kraftigt efter några minuter. I dag har den fortsatt bubbla så den verkar jäsa iallafall.

Så vi får se vad det blir, dock lär det ju bli lite låg % på den pga av det låga OG:et.

Var väldigt kul och skall ge oss på nästa bryggning i veckan, en Best Bitter troligtvis.
  • * Vi tror det låga Gravity värdet beror på mäskningen, vi hade nog alldeles förmycket vatten i förhållande till malten, det kanske är så att man måste brygga 15-20L om man använder insattsilen till plastis?
    * Kanske även det var lite mycket lakvatten, speciellt med mängden redan i mäsken?
    * Tror kanske vi skulle haft med endel av det som var kvar i Plastis i bryggningen, även om det såg lite grumligt ut.
    * Koka upp lakvatten innan man påbörjar mäskningen så man har det redo när det är dax efter 60 min (så det inte blir 90 min helt plötsligt).
Så vad tror ni?
Några pointers i övrigt?

//Björn & Jonathan
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Nybryggare

Inlägg av Bee »

Jag hade nog mäskat in till 66 gradig mäsk och lakat med 75 gradigt. Dessutom hade jag behållt de 3 liter ni hällde ut. Grumset filtrerar jag bort med saftsil eller låter sedimenteras i jäskärlet. Då försvinner det vid omtappning.
BjörnK
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Nybryggare

Inlägg av BjörnK »

Vi hade lakvattnet vid ca ~75 grader, mäsken blev som sagt lite varm när vi värmde på lite efter att ha lagt till 2L kallt vatten.

Skall försöka håll oss mer kring 66 grader nästa gång, samt ta vara på allt från mäskningen.
Men hur är det med vatten volymen? Spelar det stor roll hur mycket man har?
Har förstått det som att man skall ha 2,5-3L per kg malt, men i detta fall hade vi ju nästan 5L per kg. (samt tog inte vara på allt)
Hur mycket skall man ha till lakningen? Är de 9L vi la till ok (enligt BeerSmith), även när vi hade 10L till mäskningen?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Välkommen hit!

recirkulerade ni det som låg under malten? det kan annars förklara det låga og´t. hade ni 10 liter vatten istället för 5-6 liter som är mer vanligt så betyder det att ca 5 liter teoretiskt låg under maltbädden. Med tanke på att 8 liter räckte till knappt under maltbädden så kan man se det som att minst 8 liter borde recirkuleras för att ens innehåla något "socker" annars har ni spätt ut resten med 5 liter "rent" vatten. Vet dock inte hur plastis fungerar/ser ut men om man bara läser inlägget så verkar det vara boven.

Hur man räknar ut lakvattnet brukar vara att man säger att varje kg malt brukar "svälja" 1 liter vatten. Har man 2.5 kg malt så räknar man bort 2.5 liter från mäsk vätskan. Siktar man på 10 liter i hinken så tar man då så mycket lakvatten att man får runt 13 liter efter lakning. mäskvätska - malt i kg + lakvatten - bort kok = önskad volym

Jag brukar dock värma nästan så mycket vatten som jag vill få ut i hinken men det är bara för att vara på den säkra sidan. Slutar laka när jag får önskad volym i koket. Men då krävs flödeslakning.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
benghan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av benghan »

Vilken effektivitet har ni räknat med i receptet?
BjörnK
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av BjörnK »

Vi cirkulerade ingen under mäskningen, men vi cirkulerade ~3L vid lakningen. När du säger de säger det, så noterade vi att det sista vi tog från mäsken var nästan helt klart. Kan man fixa det genom att cirkulera mer vid lakningen eller skall man cirkulera under mäskningen med? Är ca 4,5 L under gallret på insatssilen som inte är i direkt konkat med malten. (Platis,insattssilen)

Vi räknade med en effektivitet på 75% på utrustningen (satt i Beer Smith) om det är det du menar? Beer Smith ger oss 42,9% efter åt med tanke på volymer och gravity, dock tror jag att vi har mer, gjorde bara lite fel men mäskningen.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

ultimata vore att cirkulera under hela tiden men då finns stora risker att förlora värmen. Däremot tror jag att ni kunde tjänat betydligt på att recirkulerat ett par liter mer än vad ni gjorde. Tänk kaffebryggare, filter med kaffe och ni börjar med vatten redan i kannan. dessutom så är det svårare att utvinna socker ur malten en smak ur kaffe så bättre att köra ett par kannor igeom filtret(=maltbädden) dels för att rena vörten och för att utvinna sockret.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
BjörnK
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av BjörnK »

Så det viktiga är att få så mycket kontakt med malten som möjligt under mäskningen?

Hur låter det att försöka cirkulera allt mäsk vatten 2-3 gånger under mäskningen och sedan använda betydligt mindre lakvatten samt cirkulera även här?
Blir det för kallt under mäskningen så kan vi bra dra på värmeelementet en kort stund.

Nästa recept, 10 L Best Bitter:
1,6 kg Pale Ale Malt
0,15 kg Crystal 100 Malt
20 g Goldings, East Kent 60 min
15 g Goldings, East Kent 60 min
0,5 pkt US-05

med 4,5 L "dead space" ger Beer Smith mig ~9 L mäskning och 10,5 L till lakning.
Läst vidare och den säger även att man skall sluta laka när man har gravity 1,010?
Om vi cirkulerar och tar vara på all mäsk, så borde vi bara behöva ~6,75 L lakvatten?
(1,75 för malt och 5 L för att nå volym 14L, kokade bort ca 4L förra gången).

Skulle vi tjäna på att gör receptet på 15 eller 20 L istället?
Någon som mer använder Plastis (med/utan insatssil) för mäskning och bryggning?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Jag använder en LIDL-elgryta och BIAB-påse.
Skillnaden på grytorna är att LIDL är i emaljerad plåt och har plan botten med värmeelementet under plåten, så det blir ingen sådan deadspace i den.

Jag tror att ni har mycket att vinna på att dels gå upp till 20-liters batcher, dels ta vara på allt som ni mäskat/kokt.
För ökat utbyte kan ni också testa att recirkulera vörten som tidigare sagts.
BjörnK
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av BjörnK »

Så, då har vi bryggt vår andra sats samt tappat första på flaska.

Den första, pale alen smakade inte dåligt. Något vattnig och låg alkhol (~3,1%) men det visste vi redan.
Final Gravity blev 1,008 så det får vi nog vara riktigt nöjda med.

Vår andra bryggd blev som sagt en Best Bitter och vi ökade recepted något för att kompensera vatten mängden:
2,40kg Pale Ale Malt
0,30kg Crystal 100 Malt
20g Goldings, East Kent 60 min
10g Goldings, East Kent 20 min
0,5pkt US-05 jäst

Vi använde ~9,5L till mäskningen, la i 1L extra för att täcka malten bättre.
Under mäskningen recirculerade vi 3 gånger (7L totalt):
  • 20 min + 1L vatten (~70 grader)
    20 min -> ~2,5L recirkulation
    35 min -> ~2,5L recirkulation
    54 min -> ~2,0L recirkulation
Mäsken höll en stadig temperatur runt 65-66 grader under större delen av mäskingen, dippade ner mot 64 men värmde på lite då.

Vi lakade med ca ~73 graders vatten, ~10L.
Vi fick ut ca 18L till bryggning, allt togs tillvara på.
Pre-Boil Gravity: 1,031 (BeerSmit ville ha 1,042 på ~15,5L)

Vi testade på ett 90min kok denna gång, rumlade bra hela 90 min och i med humlen vid rätt tid.

Efter bryggning fick vi ut ~13,2L med OG 1,040.
Jäser som bara den under köksbordet nu :D

Gick mycket bättre denna gång, ställt inbrygg utrustning på 65% nu vilket kanske är mer rimligt än tidigare 75%. Vi hade dock fortfarande problem med att vi inte riktigt täckte malten med vattenmängen när det ligger i insatssilen. Vi har fortfarande för mycket vatten vid mäskning/lakning.

Vi har tänkt åtgärda detta genom att sänka silen lite (kapa kanterna på den) samt sluta räkna med "Dead space" då vi faktiskt använder allt vi mäskar och kokar. Väldigt nöjd med recirukleringen, tror det hjälpte (såg skillnad varje gång man tappade ur tunnan under mäskning).

Väntar förväntasfullt på andra bryggningen och hoppas den jäser ut lika mycket som första satsen! :P

Detta är förbannat roligt! :D
Senast redigerad av BjörnK den fredag 2012-07-27 16:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Ett alternativ om ni vill hålla er till mindre satser är kanske att tillåta er själva att mäska med mer vatten och helt skippa likningen. Visserligen får ni inte ut lika mycket ur malten då, men ni bör ju kunna få högre OG på det sättet.
Skriv svar