Vörtkok knäckte spishällens kraftkort
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
mathiasbrorson
- Helmaltsbryggare

Vörtkok knäckte spishällens kraftkort
Jag har en 30 liters kastrull som jag kokar vörten på min spishäll. Jag använder den bakre och den halva främre plattan. Det har funkat fint i ett halvår. Hela hällen blir kokhet när jag kokar i 1,5 timme. Det håller den tydligen inte för. Under det senaste koket small en komponent på kraftkortet. Det kostade 3000 kr att laga. Jag måste nog köpa en gasolbrännare. Någon som har samma erfarenhet? Märket på min häll är en Husqvarna. Ska ju vara ganska fint.
-
mathiasbrorson
- Helmaltsbryggare

Re: Vörtkok knäckte spishällens kraftkort
Det är ingen induktion. Det funkar nog bättre.
Jag hade liknande problem med en spishäll innan jag började med ölbryggning. Det var en sån där "modern" häll med touch-knappar och problemet var egentligen att elektronik och kretsar låg för ytligt och blev överhettade, serviceteknikern bytte och intallerade en värmesköld som skulle skydda bättre. P g a detta är jag idag mer skeptisk till touch-knappar och köper bara spisar med riktiga vred!
Peepz Brewery. Uppsalas nanobryggeri i hjärtat av Kåbo.
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

Vi hade problem med att induktionshällen blev överhettad och gick ner på halvfart. Lösningen var att starta ugnen på 0 grader och med den dess kylfläkt. Det fungerade även att ställa grytor med kallvatten på oanvända plattor.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Skaffa en portabel induktionshäll. De brukar ligga på runt 2000W och 7-800kr. Väl värt pengarna ifall du inte kokar större saker än i 30-litersgryta.