Jag rekommenderar att använda minst 2-4 gram humle/L öl om du torrhumlar en APA eller en IPA.
Då får du en tydlig arom av humle som är stiltypisk. 100 gram skadar inte alls utan blir mums.
Tycker du däremot de öltyperna är för doftrika ska du naturligtvis använda mindre humle.
RanBerg skrev:Hej, jag har en generell fråga kring torrhumling.
VIlken mängd bör man ha? I bryggarwikin står det 0,5g/liter vilket känns väldigt lite mot vad jag läst på andra håll.
Ska brygga en 20 liters extraktsats med simcoe och cascade (+10-20g gammal EKG så jag kan renska frysen).
Cascade skall vara arom och torrhumling. Räcker det med 20g eller ska jag ösa på mer? Tänkte sekundärjäsa med torrhumling i c:a 1 vecka.
[quote="rick.lindqvist"]Jag rekommenderar att använda minst 2-4 gram humle/L öl om du torrhumlar en APA eller en IPA.
Då får du en tydlig arom av humle som är stiltypisk. 100 gram skadar inte alls utan blir mums.
Tycker du däremot de öltyperna är för doftrika ska du naturligtvis använda mindre humle.
Tack för svaret, skall modifiera receptet lite så får jag se hur mycket jag kan avvara. Har dock en påse oöppnad amarillo jag skulle kunna använda men vill undvika alltför många sorter.
Lite off-topic förvisso, men jag är förbryllad över den här besynnerliga siffran 0,5 g/l i bryggarwikin. Var kommer den ifrån? Det hänvisas till en bok av Ekelin & Lundgren. Någon som har den och vet var de får sin siffra ifrån? Är det måhända taget från den brittiska bryggvärlden? Det borde förtydligas i så fall.
För amerikanska välhumlade öltyper är det som nämnts tidigare en annan tiopotens som gäller; säg 2-5 g/l och i vissa fall ännu mer.
ekstedt skrev:Lite off-topic förvisso, men jag är förbryllad över den här besynnerliga siffran 0,5 g/l i bryggarwikin. Var kommer den ifrån? Det hänvisas till en bok av Ekelin & Lundgren. Någon som har den och vet var de får sin siffra ifrån? Är det måhända taget från den brittiska bryggvärlden? Det borde förtydligas i så fall.
För amerikanska välhumlade öltyper är det som nämnts tidigare en annan tiopotens som gäller; säg 2-5 g/l och i vissa fall ännu mer.
Ytterliagare en viktig fråga, vad är bäst att torrhumla med?
Pellets eller kottar?
Jag kommer ha antingen 60g Cascade Pellets eller 60-80g Cascade kottar (Batchen är 20 liter extrakt vilket ger 3 alt.4 g/l).
Jag har torrhumlat med EKG Kottar en gång men resultatet var dåligt. Kommer ej ihåg mängden men antagligen för lite.
Pellets känns som att när man buteljerar så kommer det med en massa humleslam, stämmer det?
RanBerg skrev:
Ytterliagare en viktig fråga, vad är bäst att torrhumla med?
Pellets eller kottar?
Jag kommer ha antingen 60g Cascade Pellets eller 60-80g Cascade kottar (Batchen är 20 liter extrakt vilket ger 3 alt.4 g/l).
Jag har torrhumlat med EKG Kottar en gång men resultatet var dåligt. Kommer ej ihåg mängden men antagligen för lite.
Pellets känns som att när man buteljerar så kommer det med en massa humleslam, stämmer det?
Jag använder sällan pellets, och då endast som bitterhumle eftersom hela kottar har bättre bevarade aromämnen. Så kottar i torrhumlingen skulle jag definitivt säga.
ekstedt skrev:Jag använder sällan pellets, och då endast som bitterhumle eftersom hela kottar har bättre bevarade aromämnen. Så kottar i torrhumlingen skulle jag definitivt säga.
Det har jag inte tänkt på! Då har man lärt sig ännu mera!
Det ska väl tilläggas att det råder delade meningar om hur signifikant aromskillnaden mellan kottar och pellets är, själv har jag egentligen ingen bestämd uppfattning.
Så föredrar man pellets av någon annan anledning ska man kanske ändå köra på det.
Idag ska jag tappa om till sekundärkärl och torrhumla med pellets, hade föredragit kottar men det blev inte så denna gång.
Att använda en kokad humlepåse känns rimligt men helst skulle jag bara vilja slänga i humlen direkt i kärlet.
Blir det mycket slam i kärlet om man inte använder humlepåsar för pellets?
Om jag använder humlepåse: Ska jag tynga ner denna med bestick(?) som jag läst att andra gjort?
Tappade om från en jäshink med tappkran till en annan jäshink. Hällde pellets rätt i.
En sak jag lärt mig nu och som kan vara dyrköpt.
Det blev Vakuum när jag öppnade tappkranen så vattnet i jäsröret sögs in i ölen, halva vattenmängden sögs in innan jag hann reagera.
Hur allvarligt är detta? Gammalt vatten i jäsröret är väl inte så "färskt" och fint och bör innehålla härliga bakterier. Det var ju ingen stor mängd men ändå. Är även lite orolig för syresättning.
Jag kommer nog även fortsättningsvis köra humlekottar istället för pellets.