Torrhumla i primären?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Peepz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Torrhumla i primären?

Inlägg av Peepz »

Tja.

Det närmar sig 4:e helmaltsbryggningen nu, en amerikansk pale ale och vi funderar på torrhumling för att få till den där klockrena humledoften. Hittills har vi aldrig tappat om jäskärlet innan sekundärjäsning utan bara låtit bryggden jäsa ut helt innan flasktappning.

Det verkar finnas väldigt starka åsikter om hurvida omtappning till sekundärjäsning behövs, men vad tror ni? Kan vi torrhumla utan att tappa eller måste man bli av med den värsta jästfällningen? Om inte, ska man slänga i humlen direkt med jästen eller vänta ett par dagar?

Och nästa fundering: vad är era erfarenheter:
-humlepåse eller bara slänga i?
-pellets eller kottar?

/Peter
Peepz Breweries
Peepz Brewery. Uppsalas nanobryggeri i hjärtat av Kåbo.
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Torrhumla i primären?

Inlägg av Raasken »

Hej!

Sorry, alla sätten funkar! :D

Själv skulle jag nog göra en omtappning
och därmed frigöra en bamsestor och fräsch förkultur
som då finns i botten på er hink :!:
För ni har väl flera brygder i pipen ? eller :?:

Betr tidpunkt för torrhumlen:
Min ganska starka åsikt är att,
oavsett om man humlar i primären eller i sekundären,
så skall High Krausen ha passerat dvs stormjäsningen
och tillhörande skumbildning upphört, varför?
Jo annars (via kolsyreavgången) ventilerar man ut
de flyktiga och volatila humleämnena som man så gärna vill tillföra.
Alltså kontraproduktivt enl min mening med torrhumlen för tidigt. :idea:

Betr val av torrhumlen:
Jag skulle av logistikskäl valt samma humlesort och form
som användes mot slutet av koket dvs 20 till 0 minuter.
För där har ni väl en riktigt noga utvald Jänkare!

Kan nämna att min senaste gräsklippar-öl fick
den nya humlesorten Citra :P
både mot kokslut och som torrhumling
och det var definitivt inte sista gången den kom till användning!

Ovansagda är inte huggit i sten utan baserat på
mina egna studier och empiriska erfarenheter.

Lycka till från Raasken
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Bra svar Raasken! Själv har jag gjort såhär dom gångarna jag har torrhumlat; när jäsningen börjar avta efter typ 4 dagar för en ale slänger jag i humlepellets direkt i jäshinken utan att tappa om. Inte så många konstigheter :-)
Som jag fattat det är det bra om man torrhumlar medan det fortfarande är lite jäsaktivitet för att dra ut mer aromämnen, man samtidig bör man ha passerat stormjäsningen för att dom flyktiga ämnen inte ska dunsta bort i förtid...

Lyssna ev. på denna Brew Strong-sänding. Mycket information/åsikter om torrhumling; mängd, tid, pellets eller kotter, påsa eller fri..
http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew ... ry-Hopping
Användarens profilbild
Nils Persson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Nils Persson »

Jag rekomenderar användning av humlepåsar.
Det blir problem med att den flyter, men när man väl skall tappa ölet så är det enkelt att lyfta ur påsen med humle och allt.

För att vara säker på att inte få med något oönskat gör jag som följande:

1. Använd alltid humlepåsar som använts i minst ett vörtkok (alternativt kok nya påsar en stund)
2. Lägg i önskad humle i en ren påse och stoppa den i frysen några dagar innan den skall användas.

/Nils
Keep on brewing.....
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Kan du förklara varför du låter den förberedda torrhumlingsgivan
ligga i frysen?
My hope is hops
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Mina erfarenheter är att jag torrhumlar antingen "free balling"(ingen påse) med kottar i primär eller med pellets. Detta görs i rumstemp.
Vanligtvis drar jag på rätt rejält för att minimera kontakttiden för att undvika tanniner och andra gräsiga läskigheter som jag personligen inte gillar.
Min filosofi är alltså att äka torrhumlegivan och korta ner tiden 3-5 dagar är min melodi.

Efter den tiden sätts ölet in i kylen igen på runt 0 grader, då sjunker humlet till bottnen.
Sedan tappas ölet på fat, lagras ngn dag på samma temp, 0C, kopplar på en ölslang och blåser ut grumset från fatet och kasserar detta.
Efter denna procedur är det bara att kolsyra och dricka.

Skulle jag göra på ngt annat vis och vilja blaska runt med ölet mer så skulle jag tappa om till sekundär efter torrhumling.
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Fredrik Almgren skrev:Kan du förklara varför du låter den förberedda torrhumlingsgivan
ligga i frysen?
Förmodar att han vill minska mängden "oinbjudna jäster" med denna metoden.
Det är dock ingen 100%-ig metod. Men det är väl iofs onödigt att tillägga.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Aha, frysa humlepåsen + humlen i några dagar - det har jag inte tänkt på att man kan göra. Listigt!
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

tycker frysen verkar onödig om jag får säga det själv. jag brukar bara koka en påse några minuter och sen hälla i humlen.. humlen i sig har man i frysen sen innan ändå (eller man bör ju ha det) och vad gäller att döda bakterier i humlen är det ganska onödigt eftersom humle ändå är antiseptiskt i sig själv och det blir liksom inte infekterat.
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Fredrik Almgren skrev:Kan du förklara varför du låter den förberedda torrhumlingsgivan
ligga i frysen?
Thomas Fransson skrev: Förmodar att han vill minska mängden "oinbjudna jäster" med denna metoden.
Det är dock ingen 100%-ig metod. Men det är väl iofs onödigt att tillägga.
Ja, det där verkar ju vara en vanlig missuppfattning !!
Frysning ÄR INTE någon effektiv metod för desinficering, faktum är att en kortare
infrysning är i stort sett helt verkningslös mot jäst och bakterier m.m. Även efter
flera månader är det mesta vid god vigör, och flertalet klarar säkert frysningen
för "evig" tid.
Vad frysning gör för att skydda mat etc. är att STANNA TILLVÄXTEN av mikroorgansimer,
men så fort det tinar så är de igång igen. Jag tror folk missuppfattar detta från
att man fryser t.ex. fisk för att döda parasiter, men dessa parasiter är små djur
och det är en helt annan sak. De allra allra flesta djur klarar inte nedfrysning als, medan
de flesta mikroorgansimer klarar det mycket länge.

Men, tillbaka till ämnet:

Jag har torrhumlat minst ett tio-tal öl med humlen direkt från påsen och ner i
sekundären utan problem. Även för flaskor som sparats länge. Det verkar helt
enkelt inte vara ett problem.

/Calle T
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

...men för att döda av oönskade jästceller så bör frysning funka. Har aldrig (vad jag vet) haft problem med oönskad jäst i ölen, men det kan ju inträffa..
Själv kokar jag mina humlepåsar före torrhumling. Alltid besvärligt att försöka få i humlen och tillsluta påsarna samtidigt som man ska försöka låta bli att peta för mycket på dem. Å andra sidan... don't worry - have a homebrew.

För att hålla sig till trådämnet: Jag brukar torrhumla i primären, om det inte är nån form av "special"-öl som kan behöva en sekundär (strong ale, barleywine, DIPA, alla lageröl, imperial stout, etc) och ser inga större problem med det.
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Karamell-Klabbe skrev:...men för att döda av oönskade jästceller så bör frysning funka.
Jäst är känsligare än bakterier, men det tar ganska lång tid i frysen innan avdödandet är betydande.
Betänk att man faktisk just använer nedfrysning för att spara jäst länge (då brukar man dock tillsätta
extra glycerol för att skydda cellerna ännu mer). Även naturen är ju ett fint exempel på att saker
inte är "sterila" fram på våren (trots månader av nedfrysning i de norra delarna), och det är
självfallet av denna orsak de har utvecklat mekanismer för att klara nedfrysning.

Angående torrhumlingen är det nog så att inga (för öl skadliga !!) mikroorganismer trivs på humlekottar
till att börja med, så de är tillräckligt rena som de är (mögelsporer finns säkert, men de behöver syre
för att gro, och det skall man ju ändå undvika under torrhumlingen). Den stora risken kommer troligen
som vanligt från bryggaren, på vars skinn det normalt sett finns rikligt med den sorts bakterier som
trivs i öl. Här kan säkert påsen utgöra en källa, om man hållit på att fingra runt med den för mycket.

/Calle T

PS. jo, jag har även med framgång (och av bekvämlighet) ofta torrhumlat i primären efter att huvudjäsningen
är över, och man låter den sedan bara "sekundärjäsa" i samma kärl ett tag till med humlen. DS
RanBerg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av RanBerg »

Hej, jag har en generell fråga kring torrhumling.

VIlken mängd bör man ha? I bryggarwikin står det 0,5g/liter vilket känns väldigt lite mot vad jag läst på andra håll.
Ska brygga en 20 liters extraktsats med simcoe och cascade (+10-20g gammal EKG så jag kan renska frysen).

Cascade skall vara arom och torrhumling. Räcker det med 20g eller ska jag ösa på mer? Tänkte sekundärjäsa med torrhumling i c:a 1 vecka.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

RanBerg skrev:Hej, jag har en generell fråga kring torrhumling.

VIlken mängd bör man ha? I bryggarwikin står det 0,5g/liter vilket känns väldigt lite mot vad jag läst på andra håll.
Ska brygga en 20 liters extraktsats med simcoe och cascade (+10-20g gammal EKG så jag kan renska frysen).

Cascade skall vara arom och torrhumling. Räcker det med 20g eller ska jag ösa på mer? Tänkte sekundärjäsa med torrhumling i c:a 1 vecka.
Jag hade nog blåst på med åtminstone det dubbla. Men så gillar jag humlearom... Allt är en smaksak.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

RanBerg skrev:Hej, jag har en generell fråga kring torrhumling.

Alltså, 0.5 g/l låter löjligt lite, då kan man nog lika gärna låta bli. Jag brukar köra med 2-5 g/l beroende på öltyp, det högsta värdet för dubbel-IPA.
Skriv svar