All utrustning är nu på plats, likaså ingredienserna, och nu kan jag snart börja brygga mitt första öl. Det kommer att bli en pale ale (ESB), som jag fått utav Peter på Humlegården.
Innan jag påbörjar något i "bryggerilokalen" så har jag några enstaka frågor som jag hoppas kunna få svar på:
1. Hur förvaras humlen när den är öppnad resp. oöppnad? (Den ligger ju i aluminium-vacuumförpackning)
Är det kylskåp i bägge fallen?
2. Malt förvaras ju torrt, mörkt och i rumstemperatur. Men hur lång är livslängden? Är den individuell?
3. När ni ska sätta på vattenlåset, fyller ni den med vatten eller någon annan vätska? Ska korken vara på?
4. Jag tog hem en app. till min IPhone (som hette: Pale Ale 101), som var en amerikansk, utförlig videobeskrivning på hela processen. Det han gjorde var att värma upp mäskvattnet i en kastrull. Sen skopade han över ca 4 liter till en jäshink, och därefter hällde i den första malten, fortsatte att skopa ytterligare ett par liter, hällde i den andra malten, och fortsatte så.
Är detta ett sätt som ni rekommenderar? Det måste ju bli någon värmeförlust under processen tycker man.
Tack så länge