Förvaring, vattenlås och inmäskning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
sunesune
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Förvaring, vattenlås och inmäskning

Inlägg av sunesune »

Jag gör en ny tråd här, då jag inte kunde fortsätta i min påbörjade: "Nybryggare behöver lite hjälp", eftersom den är låst.
All utrustning är nu på plats, likaså ingredienserna, och nu kan jag snart börja brygga mitt första öl. Det kommer att bli en pale ale (ESB), som jag fått utav Peter på Humlegården.

Innan jag påbörjar något i "bryggerilokalen" så har jag några enstaka frågor som jag hoppas kunna få svar på:

1. Hur förvaras humlen när den är öppnad resp. oöppnad? (Den ligger ju i aluminium-vacuumförpackning)
Är det kylskåp i bägge fallen?

2. Malt förvaras ju torrt, mörkt och i rumstemperatur. Men hur lång är livslängden? Är den individuell?

3. När ni ska sätta på vattenlåset, fyller ni den med vatten eller någon annan vätska? Ska korken vara på?

4. Jag tog hem en app. till min IPhone (som hette: Pale Ale 101), som var en amerikansk, utförlig videobeskrivning på hela processen. Det han gjorde var att värma upp mäskvattnet i en kastrull. Sen skopade han över ca 4 liter till en jäshink, och därefter hällde i den första malten, fortsatte att skopa ytterligare ett par liter, hällde i den andra malten, och fortsatte så.
Är detta ett sätt som ni rekommenderar? Det måste ju bli någon värmeförlust under processen tycker man.

Tack så länge :D
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Förvaring, vattenlås och inmäskning

Inlägg av CalleT »

Hej, hoppas du åtminstone fick förståeliga svar på frågorna i gamla tråden (annars kan du ju ta dem igen här).

1) Humle fördärvas av syre. Processen går långsammare ju kallare den kan förvaras. När du väl öppnat förpackningen bör du pressa ur så mycket luft du kan och sedan försluta den med en "påsklämma" eller dylikt. Förvara sedan allra bäst i frysen om du har plats där. Aluminium-vacuumförpackningar är väldigt syretäta när de är oöppnade, så det är inte lika kritiskt här. Förvaras ändå allra bäst i kyl (eller frys om du har bonus-plats).

2) Färdigkrossad malt börjar tappa lite arom (och enzymkvalitet i basmalt) redan efter några veckor, och efter några månader-till-ett-år uppstår konstiga smaker, så den bör inte sparas för länge. Återigen är syret en stor bov. Okrossad malt håller dock minst ett år med rätt förvaring (helst helt lufttätt).

3) Jag kör med vatten. Många andra kör sprit eller vatten med desinfektionsmedel i "för säkerhets skull". Så länge man inte orsakar "baksug" i dunken/hinken så vätskan sugs ner i ölet, kvittar det vad man har. Korken kan gärna vara på, det är det den är till för (den släpper ut gas vid sidorna, så det är egentligen ingen "kork", utan bara ett dammskydd).

4) Om man har problem med att maltet formar "klumpar" (kletig deg utanpå, torrt maltkross innuti) när man försöker blanda maltet rakt ned i allt vattnet , kan metoden du nämner vara en bättre metod än att försöka röra sönder de besvärliga klumparna. Det är samma logik som att man först tar halva mängden mjölk till mjölet när man vispar pankakssmet, man undviker klumpar. Det blir dock som du säger lite svårare att träffa rätt med temperaturen med detta sätt, så det får man ta med i beräkningen. Med erfarenhet av den egna utrustningen vet man snart hur mycket extra varmare vattnet måste vara och metoden kommer fungera utmärkt. Du får experimentera med vilken metod som passar dig bäst. Att få rätt mäsktemperatur är alltid lite petigt och beroer på utrustningen man använder. Kalkylatorer för att beräkna temperaturen hjälper dock att hamna i närheten. Finliret får man dock ofta experimentera fram. Skulle det bli för högt, häll då genast på lite kallt vatten för att sänka, men för hög temp skall helst undvikas helt då den snabbt kan skada enzymerna. Får du för låg temp kan du (A) hälla på lite kokande vatten (se till att ha en gryta kokande vatten redo första gångerna), eller (B) sleva upp lite av mäsken i en gryta och koka upp den på spisen, och sedan hälla tillbaka i mäsktunnan (s.k. dekoktion). Ta mycket anteckningar i början, så du kan anpassa nästa gång om det behövs, så slipper du justeringarna.

Lycka till!
/Calle
sunesune
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av sunesune »

Tack Calle, jättebra svar, nu har jag lärt mig lite till :D
Ska fundera om jag inte har lite mer frågor som jag kan få svar på, så man inte står där med "skägget i brevlådan" när koket är igång :?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Mycket bra svar av CalleT! Skulle gärna vilja lägga till i 3) att hållbarheten verkligen är "individuell" genom att mörka malter håller sig avsevärt kortare även okrossade, och kan ge en del konstiga bismaker långt innan den blir ett år gammal. Huvudsaken är dock att se till att malten är hyfsat nykrossad.

Det verkar som du har ganska bra på fötterna nu och om du inte rör till det allt för mycket så kommer du att få drickbar öl. Det går dock inte att lära sig att brygga öl i teorin, jag tror du lär dig mest om du börjar brygga redan idag! Jag har bryggt ett 50-tal gånger, läst runt 10 böcker om bryggning och hundratals forumtrådar. Och jag står ÄNDÅ där med "skägget i brevlådan" var och varannan gång...
sunesune
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av sunesune »

Tack för komplementet Gedman. Alla tilllägg är av nytta :D
Man kanske ska raka bort skägget helt nu, när man vet vad man står inför :wink:

Trevlig brygghelg!
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av seriebryggaren »

3. När ni ska sätta på vattenlåset, fyller ni den med vatten eller någon annan vätska? Ska korken vara på?
Använd rent kall vatten första gången, baksuget som Calle T nämner kan hända relativt lätt.
Jag råkar ut för det ibland när jag tar av locket eller flyttar jäshinken. Håll bara rent så gör det inget,
( för det mesta) om du råkar ut för baksug. Locket ska vara på.
Skål
/Sb
sunesune
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av sunesune »

Tack för alla inlägg!

Snart är jag igång med bryggningen, och nu poppade det upp en fråga till :?:
Hur mycket socker ska man använda innan tappning på flaskor?
Ska jag koka socker och vatten och sedan hälla i detta i jäskärlet, eller hur gör ni?
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Hej

En metod som jag tycker funkar bra när man ska tappa på flaska, är att ta en snabbitsockerbit i varje halvlitersflaska sen så fyller man flaskan och kapsylerar, vänder flaskan några gånger så att sockret och ölen blandar sig, brukar bli bra med kolsyra på 2 veckor.

Nu börjar det bli riktigt många Växjöbryggare här så vi får väl snart ordna ett VM (Växjömästerskap ) i hembryggd öl.

Salle
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

+1 för sockerbitar. Sjukt mycket enklare, mindre risk att vispa ner syre (mkt dåligt när ölen jäser eller är färdigjäst) och inga problem med ojämn kolsyrning. Fast mockasockerbitar är ännu bättre - de väger lite mindre och går enklare ner i flaskorna.
sunesune
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av sunesune »

Okej, tack! Ska prova med mockasockerbitar.
Salle, det var ingen dum idé med ett VM :wink:
Det kanske till och med finns möjlighet att få vara med vid en bryggning. Hur många Växjöbor skulle kunna tänka sig att ställa upp på det? För min del skulle det vara oerhört intressant att få se någon riktig "mästerbryggare" i aktion :D
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Kanske dags att ordna en liten sommarölsträff till att börja med?
Skriv svar