processtegen 1-24 du angav är helt korrekt, men det finns ett stort problem.Heretic skrev: Men då har jag några frågor:
* Tror du att det är bättre om jag tar en 15 liters dunk än 20 liters dunk? Det är mindre syre i 15 lites dunk än 20 liters dunk.
* Ska mäsken ha 65-70 grader när den lakas?
* Varför ska lakvattnet ha 78 grader?
* Måste 5 liters mäsken stå inne i ugnen i 90 minuter?
* Kan man göra som jag tänker? Man lakar 5 liter till 12 liter?
Att försöka mäska in drygt 2 kilo malt i 3 liter vatten kommer ge dig "gröt" istället för den "välling" du egentligen vill ha. Att mäska med mindre än 2.5 liter vatten per kilo malt ger stora problem, och med 1.5 liter per kilo blir det nog som sagt gröt istället och helt omöjligt att arbeta med. Jag skulle rekomendera 3 liter per kilo för att underlätta lakning och minska strulet (håller värmen bättre också). Du får helt enkelt skaffa ett större mäskkärl. Antingen kan du (A) köpa en större gryta (vilket även skulle underlätta koket), eller (B) köpa en till färghink och issolera den ordentligt runt om med t.ex. ett liggunderlag virat runt, alternativt köpa en "kylväska" (en sådan där issolerad pick-nick-väska) och köra i den (ett populärt val bland många), eller (C) mäska i båda kastrullerna, men det blir ju dubbelt jobb och förmodligen dubbelt strul också.
Övrigt:
Dunk 15 eller 20 är nog inte så noga, se till att den håller tätt bara.
Mäsken skall gärna ligga upp mot 75 vid lakning (därav tillsats av 78 vatten). Ju varmare desto bättre lakning. Över 78 grader börjar man dock laka ur allt för mycket garvämnen och annat, så där sätter man gränsen.
Tanken med ugnen är att försöka hålla värmen i 90 minuter, sjunker den för fort avstannar det mesta av processen. 90 minuter är kanske lite i överkant (det går vanligen fortare) men är en säkerhetsåtgärd som är bra att köra med i början för att vara säker på att det blir bra.
Det där med 64-70 grader är det intervall där man får bästa resultat. Under denna händer inte mycket och går man över skållar man snabbt enzymerna och allt avstannar och det blir ingen bra vört (och sedan hjälper det inte att sänka tempen igen). När du fått in rutinerna på det här kan du börja experimentera med att lägga mäsken exakt vid vissa temperaturer i intervallet, för att styra restsötma och fyllighet i ölet (torrare mot 64 och sötare/fylligare mot 70). Engelsk ale brukar läggas kring 67-68. Men spara det bekymret till en annan gång.
Allt det här finns att läsa utförligt om du skaffar en rejäl bok (och är för de flesta en av de bästa investeringarna i nybörjarutrustningen).
/Calle