Följandet av helmaltsbryggning med miniutrustning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Följandet av helmaltsbryggning med miniutrustning

Inlägg av CalleT »

Heretic skrev: Men då har jag några frågor:
* Tror du att det är bättre om jag tar en 15 liters dunk än 20 liters dunk? Det är mindre syre i 15 lites dunk än 20 liters dunk.
* Ska mäsken ha 65-70 grader när den lakas?
* Varför ska lakvattnet ha 78 grader?
* Måste 5 liters mäsken stå inne i ugnen i 90 minuter?
* Kan man göra som jag tänker? Man lakar 5 liter till 12 liter?
processtegen 1-24 du angav är helt korrekt, men det finns ett stort problem.
Att försöka mäska in drygt 2 kilo malt i 3 liter vatten kommer ge dig "gröt" istället för den "välling" du egentligen vill ha. Att mäska med mindre än 2.5 liter vatten per kilo malt ger stora problem, och med 1.5 liter per kilo blir det nog som sagt gröt istället och helt omöjligt att arbeta med. Jag skulle rekomendera 3 liter per kilo för att underlätta lakning och minska strulet (håller värmen bättre också). Du får helt enkelt skaffa ett större mäskkärl. Antingen kan du (A) köpa en större gryta (vilket även skulle underlätta koket), eller (B) köpa en till färghink och issolera den ordentligt runt om med t.ex. ett liggunderlag virat runt, alternativt köpa en "kylväska" (en sådan där issolerad pick-nick-väska) och köra i den (ett populärt val bland många), eller (C) mäska i båda kastrullerna, men det blir ju dubbelt jobb och förmodligen dubbelt strul också.
Övrigt:
Dunk 15 eller 20 är nog inte så noga, se till att den håller tätt bara.
Mäsken skall gärna ligga upp mot 75 vid lakning (därav tillsats av 78 vatten). Ju varmare desto bättre lakning. Över 78 grader börjar man dock laka ur allt för mycket garvämnen och annat, så där sätter man gränsen.
Tanken med ugnen är att försöka hålla värmen i 90 minuter, sjunker den för fort avstannar det mesta av processen. 90 minuter är kanske lite i överkant (det går vanligen fortare) men är en säkerhetsåtgärd som är bra att köra med i början för att vara säker på att det blir bra.
Det där med 64-70 grader är det intervall där man får bästa resultat. Under denna händer inte mycket och går man över skållar man snabbt enzymerna och allt avstannar och det blir ingen bra vört (och sedan hjälper det inte att sänka tempen igen). När du fått in rutinerna på det här kan du börja experimentera med att lägga mäsken exakt vid vissa temperaturer i intervallet, för att styra restsötma och fyllighet i ölet (torrare mot 64 och sötare/fylligare mot 70). Engelsk ale brukar läggas kring 67-68. Men spara det bekymret till en annan gång.
Allt det här finns att läsa utförligt om du skaffar en rejäl bok (och är för de flesta en av de bästa investeringarna i nybörjarutrustningen).

/Calle
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

CalleT skrev: processtegen 1-24 du angav är helt korrekt, men det finns ett stort problem.
Att försöka mäska in drygt 2 kilo malt i 3 liter vatten kommer ge dig "gröt" istället för den "välling" du egentligen vill ha. Att mäska med mindre än 2.5 liter vatten per kilo malt ger stora problem, och med 1.5 liter per kilo blir det nog som sagt gröt istället och helt omöjligt att arbeta med. Jag skulle rekomendera 3 liter per kilo för att underlätta lakning och minska strulet (håller värmen bättre också). Du får helt enkelt skaffa ett större mäskkärl. Antingen kan du (A) köpa en större gryta (vilket även skulle underlätta koket), eller (B) köpa en till färghink och issolera den ordentligt runt om med t.ex. ett liggunderlag virat runt, alternativt köpa en "kylväska" (en sådan där issolerad pick-nick-väska) och köra i den (ett populärt val bland många), eller (C) mäska i båda kastrullerna, men det blir ju dubbelt jobb och förmodligen dubbelt strul också.

/Calle
Okej, då tror jag införskaffar mej ett större mäskkärl. :wink:

Om jag gör 10 liter mäsk. Sen får jag laka det till 12 liter vört i en rusta 13,7 liters färghink som är isolerad. Sen häller jag tillbaka vörten till 10 liters kastrullen och en liten kastrull på sidan om och in i ugnen på ca 68 grader. Låt stå i 90 mintuer. Sen upp på plattan igen och koka rejält, sen hälla i humle.

Varför säger manualen att man ska värma vörten i 50-60 grader? Varför inte 68 grader?
Måste jag rengöra mycket noga om mäskärlet igen då? Eller räcker det bara att jag sköljer ur med varmt vatten och kanske lite YES diskmedel? Eller bara skölja ur med hett vatten?
Jag tänker rengöra ALLT som kommer i kontakt med vörten och ölet. Decfinitera också kapsylerna.
Desinficera flaskorna igenom att skölja ur dom rejält och kanske en liten skvätt diskmedel. Värma upp flaskorna i ugnen i 140 grader. Vi säger 150 grader i 30 min.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

CalleT skrev:Att försöka mäska in drygt 2 kilo malt i 3 liter vatten kommer ge dig "gröt" istället för den "välling" du egentligen vill ha. Att mäska med mindre än 2.5 liter vatten per kilo malt ger stora problem, och med 1.5 liter per kilo blir det nog som sagt gröt istället och helt omöjligt att arbeta med.
Jag har för mig att John Palmer har ett rätt långt resonemang i "How to brew" om hur mycket vätska per kg malt man bör ha
i msäkningen och att resultatet är ett relativt stort spann. Jag har en känsla av att 2 liter per kg enligt honom är helt ok.
Visst - ju tjockare mäsk desto tyngre att röra blir det.
My hope is hops
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Heretic skrev:
Okej, då tror jag införskaffar mej ett större mäskkärl. :wink:

Om jag gör 10 liter mäsk. Sen får jag laka det till 12 liter vört i en rusta 13,7 liters färghink som är isolerad. Sen häller jag tillbaka vörten till 10 liters kastrullen och en liten kastrull på sidan om och in i ugnen på ca 68 grader. Låt stå i 90 mintuer. Sen upp på plattan igen och koka rejält, sen hälla i humle.

Varför säger manualen att man ska värma vörten i 50-60 grader? Varför inte 68 grader?
Måste jag rengöra mycket noga om mäskärlet igen då? Eller räcker det bara att jag sköljer ur med varmt vatten och kanske lite YES diskmedel? Eller bara skölja ur med hett vatten?
Jag tänker rengöra ALLT som kommer i kontakt med vörten och ölet. Decfinitera också kapsylerna.
Desinficera flaskorna igenom att skölja ur dom rejält och kanske en liten skvätt diskmedel. Värma upp flaskorna i ugnen i 140 grader. Vi säger 150 grader i 30 min.
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Verkar som om du tänker mäska två gånger?
Du skall bara göra följande steg:
1) Röra ihop varmt vatten med malt i mäsktunannan vid ca 68 grader och vänta 90 min = mäska.
2) Sila av vätskan = laka ur sötvört
3) Koka sötvörten med humle
4) kyla
5) jäsa

/Calle
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Fredrik Almgren skrev:Jag har för mig att John Palmer har ett rätt långt resonemang i "How to brew" om hur mycket vätska per kg malt man bör ha i msäkningen och att resultatet är ett relativt stort spann. Jag har en känsla av att 2 liter per kg enligt honom är helt ok.
Visst - ju tjockare mäsk desto tyngre att röra blir det.
Var tvungen att gå och kolla vad han skrivit, och hans rekomendation är 3-4 liter/kilo, och under 2,5 räknas som "stiff". Jag har provat med strax över 2 (för barleywine) och det blir inte bara tjockt att röra utan även lätt problematiskt att laka. Att rekomendera det som nybörjargrej tror jag inte är någon höjdare. Att försöka med 1.5 per kilo (3 liter vatten till 2 kg) tror jag blir helt omöjligt för vem som helst. Därav min rekommendation.

/Calle
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

CalleT skrev: Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Verkar som om du tänker mäska två gånger?
Du skall bara göra följande steg:
1) Röra ihop varmt vatten med malt i mäsktunannan vid ca 68 grader och vänta 90 min = mäska.
2) Sila av vätskan = laka ur sötvört
3) Koka sötvörten med humle
4) kyla
5) jäsa

/Calle
Jag har bestämt mej nu. Jag ska göra 1o liter öl, bara för enkelhetens skull och kvalitén.

Har idag köpt en 10 lites rostfri kastrull med lock, 299 kr och en 10 liters färghink med lock. Den är vit.

Då är det bara att beställa på humle.se :D

Hur länge ska lakvattnet vara i mäsken?
Tänkte om jag lakar 3 liter vatten först, sen häller jag i 3 liter vatten?
Ska man hälla i lika snabbt med lakvatten i mäsken som man lakar ur vört ur mäsken?

Efter jag har värmt mäsken till 78 grader så ska den ju in i ugnen i 90 minuter. Sen ska den upp igen för att lakas. Kan jag inte laka i jäshinken?

Vilken av dessa basmalt ska jag ta?
pale ale malt (V) 4 – 6 Krossad °EBC

Pale Ale Malt (W) 5,5 – 7,5okrossad °EBC
Vad är °EBC?
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Heretic skrev: Jag har bestämt mej nu. Jag ska göra 1o liter öl, bara för enkelhetens skull och kvalitén.
Har idag köpt en 10 lites rostfri kastrull med lock, 299 kr och en 10 liters färghink med lock. Den är vit.
Då är det bara att beställa på humle.se :D

Hur länge ska lakvattnet vara i mäsken?
Tänkte om jag lakar 3 liter vatten först, sen häller jag i 3 liter vatten?
Ska man hälla i lika snabbt med lakvatten i mäsken som man lakar ur vört ur mäsken?
Låter som ett smidigt och bra val. Då har du ju ett "minimalt bryggverk" precis som i beskrivningen, och kan göra en rimlig mängd öl ganska ekelt och snabbt.
Lakningen skall ske ganska långsamt så att:
1) Vattnet hinner extrahera (laka) ur allt det goda ur maltkrosset.
2) Det inte rinner ur för fort och maltkrosset "sätter igen" ditt lakfilter i botten.

Skaffa gärna en klämma till slangen (brukar annars följa med en om man köper hävert, men kolla) så du kan reglera hur fort det rinner ut. Låt det rinna riktigt sakta så blir det sällan problem. Räkna med 20-30 minuter för att laka ur 10 liter. Lite längre om du behöver recirkulera vörten länge i början. Man kan köra något snabbare, men jag tycker du kan ta det lugnt i början tills du ser hur fort just din utrustning tillåter utan problem (fast kör inte snabbare än 1 liter/minut). Fyll på med nytt varmt vatten ovanpå allt eftersom nivån sjunker i mäskkärlet. Låt inte vätskan sjunka så djup att maltkrosset hamnar i luften (utom på slutet såklart, då du låter det sista rinna ut).
Det finns många sätt att laka på. Det vi talar om här kallas kontinuerlig lakning, men man kan även laka genom att först dra ut nästan all vätska, och sedan fylla på med allt lakvattnet på en gång, och dra ut resten (man lakar då s.a.s i omgångar, kallas ibland "satslakning"). Kontinuerlig lakning anses dock ge lite bättre extraktion (fast bara lite grann), och mindre problem med oxidation, så många bryggerier och hembryggare väljer denna form.
Det viktiga är att få ut vörten, och att den inte är för grumlig. Tar man det sakta och lugnt brukar det gå fint, och blir det stopp, är det enklaste bara att röra runt i mäsken och försöka igen, fast ännu saktare.

/Calle
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

[quote="CalleT"]

Okej. Då vet jag det. Känner mej säkrare nu :)
Jag har nyss slängt ur mej en konstig fråga som gick igenom för 69 kr "Säljer ni tomma flaskor? Behöver 40 stycken + 2 backar" :D

Har rengjort dom med diskmedel. Låter dom torka ni i baken. Tagit bort lapparna och dom är blanka och mycket rena.
Sen innan jag häller upp dom på öl så ska jag värma dom i 150 grader i ugnen.

Kan man ha träslev för att röra om mäsken?

Nu är det bara humle.se som jag ska beställa av, sen en lak-hävert med ställbar reglage. Funderar om jag ska ta silikonslang.

Hur ska jag decinfiera:
OE-mätare
Plastslev med massa hål i
Hink
Jäsrör
lock
kapsyler
flaskfyllare
Silikonslang
o.s.v?

Jag vet hur man rengör. Diskmedel och varmt vatten (undvika att göra repor). Men allt kan man inte koka/värma. :|

Imorgon ska jag köpa termometer som man kan mäta vätska och en liten termometer som mäter temperaturen i min tomma garderob.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Jag har införskaffat mej en flaska klorin och en stektermometer för mäskkoket och lakningen. Samt har jag skaffat en digital termometer som håller koll på temperaturen i luften, i min garderob.

Just nu så är det 16.9 grader i min garderob. Lite lite tycker jag :?

Återstår bara en lakhävert som tål värme och beställa från humle.se.

Ska jag rengöra allt som får kontakt med ölet, samma dag det ska användas? Eller så länge man inte rör det så är det OK?
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

16,9 grader är inte så dumt, tänk på att det kan bli ett par grader varmare i ölet än i omgivningen då jäsningen pågår som mest, och det är den temperaturen som är mest avgörande för vilka smakämnen som bildas.

Jag rengör alltid allting direkt, dvs. diskar bort smuts. Ibland även när jag tagit fram dem om de har blivit dammiga eller så, det måste vara helt rent för att desinficeringsmedlet ska kunna verka. Desinficering gör jag under själva bryggdagen, om man gör det tidigare måste man se till att grejorna förvaras så att de inte kan kontamineras på något sätt. Ett exempel är flaskor som man kan desinficera i ugnen med små aluminiumfoliebitar över öppningarna. Då kan inget komma in i flaskorna så de håller sig rena. Det är ett smidigt sätt att hålla ett lager med desinficerade flaskor.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

fredrik.stahl skrev:16,9 grader är inte så dumt, tänk på att det kan bli ett par grader varmare i ölet än i omgivningen då jäsningen pågår som mest, och det är den temperaturen som är mest avgörande för vilka smakämnen som bildas.

Jag rengör alltid allting direkt, dvs. diskar bort smuts. Ibland även när jag tagit fram dem om de har blivit dammiga eller så, det måste vara helt rent för att desinficeringsmedlet ska kunna verka. Desinficering gör jag under själva bryggdagen, om man gör det tidigare måste man se till att grejorna förvaras så att de inte kan kontamineras på något sätt. Ett exempel är flaskor som man kan desinficera i ugnen med små aluminiumfoliebitar över öppningarna. Då kan inget komma in i flaskorna så de håller sig rena. Det är ett smidigt sätt att hålla ett lager med desinficerade flaskor.

Temperaturen är stabil. Höjde rummet med 2 grader så då steg det 0.3 grader i garderoben. 17.2 grader är den på nu.

Jag har gjort så att så lite metall och plast kommer i kontakt med ölet. Min lakhävert har jag funderat på att ha en silikonslang med liten foljeboll som filter.
Jag VET att silikonslang håller. Har testat det förr.
Jag undviker lim och liknande klet.

Fast min hink luktar rusta-plast så den tänker jag vädra.

Best bitter ska jag göra. Är ny till bryggning :wink:

Jag får ganska mycket kritik från mina vänner och nära. Dom säger att öl kan bara dom stora bryggerierna göra och dom säger att göra öl är supersvårt och det är jättelätt att misslyckas. Sen säger dom att hembryggt öl smakar inte bra. :|
Vet inte hur dom har gjort, men antagligen så har dom använt sej av gammal jäst från en gammal ölsats, plus att inte vara noga med reningen samt hällt i socker.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Mellan 16.9 och 17,2 grader håller den sej. Det beror på hur mycket dörren är öppen.

Är dörren lite öppen så en katt kan komma igenom så är det 16,9 grader
Är dörren mellanöppen så är det 17-17,1 grader.
Är dörren helt öppen så är den 17,2 grader

Jag kommer posta lite info här. Sen kommer jag posta upp lite bilden.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Heretic skrev: Efter jag har värmt mäsken till 78 grader så ska den ju in i ugnen i 90 minuter. Sen ska den upp igen för att lakas. Kan jag inte laka i jäshinken?
Såg att du skrivit detta, antar att det bara var ett skrivfel men lika bra att nämna så det inte blir fel.. Det är ju 68° du ska hålla i 90minuter.

Lycka till med din bryggning, jag vet inför min första bryggning att jag ojjade mig över alla dessa moment.. när man väl har bryggt 1-2gånger så är det uppenbart att momenten inte är så många och det faktiskt är ganska enkelt att brygga.

Ang. kritiken du hört så är det bara fördomar. Men jag vet folk som är "rädda" för att testa mitt hembryggda. En del vägrar? Nåja det är deras förlust. ;)

Ang. din garderob så tycker jag att du ska hålla dörren stängd, då får du minst påverkan av ljus på ölet.
/Eric
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Eric Josefsson skrev:
Såg att du skrivit detta, antar att det bara var ett skrivfel men lika bra att nämna så det inte blir fel.. Det är ju 68° du ska hålla i 90minuter.

Lycka till med din bryggning, jag vet inför min första bryggning att jag ojjade mig över alla dessa moment.. när man väl har bryggt 1-2gånger så är det uppenbart att momenten inte är så många och det faktiskt är ganska enkelt att brygga.

Ang. kritiken du hört så är det bara fördomar. Men jag vet folk som är "rädda" för att testa mitt hembryggda. En del vägrar? Nåja det är deras förlust. ;)

Ang. din garderob så tycker jag att du ska hålla dörren stängd, då får du minst påverkan av ljus på ölet.
Det står 76 grader. Först värma upp till 76, mäska in, stäng av plattan, låta mäsken bli ca 68 grader, sen in i ungen. Jag kanske skrev lite konstigt :wink:
Sen 68 i 90 min. Men det är ju rätt svårt att få 68 grader i en ugn.

Min garderob är alltid stängd. Jag talar om dörren till rummet. :mrgreen:

Var på krogen igår/idag. Smakade Kilkenny öl. Vilken goding. Tror jag ska göra en kilkenny istället för en Best bitter. :P Krogen hade inte Best Bitter heller :(
Men jag hittar inte receptet. Någon som har ett liknande recept?
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Okej. Nu har jag införskaffat en gramvåg. 50 kr för en digitalgramvåg som väger 1-5000 g :D
Sen har jag införsaffat en genomskilnig slang som liknar en trädgårsslang. En sådan med nät i. Den har jag tagit en kniv och gjort jack i ena änden av slangen. Sen har jag tagit folie och tryggt igen hålet med.

Ungefär så här
http://farm3.static.flickr.com/2121/149 ... da982f.jpg

Sen två brickor med en bult igenom som kan klämma ihop slangen så man kan reglera hastigheten när man ska laka :)
Skriv svar