Funderar på starta eget - behöver några svar då

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Funderar på starta eget - behöver några svar då

Inlägg av Heretic »

Jag funderar på att göra eget. Bor i en industristad där det finns inte en ända bryggeri. Dock dricker folket rätt mycket här - kankse lite för mycket :wink:

Dom jag hade tänkt ock sälja till är privatpersoner, pubar och systembolaget o.s.v. Den som vill köpa alltså. Självklart så blir det skattat. Jag vill ha rent mjöl i påsen.

Men då undrar jag hur mycket jag ska sälja kr litern?
Hur mycket kostar 33/50 cl burk och flaska?
Hur mycket kostar det göra 600-800 liter bra öl?
Skulle "lätta" öl som t.ex Corona få en bra säljverkan. Krävs inte så mycket varor för att tillverka en sådan.
Kan man ha plastkärl eller måste ALLT vara i rostfritt stål? Alla rör och kärl? Spiraler kan man väll ha i det klassiska materialet, koppar.

Utrustningen vet jag att den går på flera tusen, men det är det mista problemet.
Dock börjar jag hemma och utvecklar till ett stort företag.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Funderar på starta eget - behöver några svar då

Inlägg av berglund »

Kul idé

Inte för att vara tråkig men att tillverka livsmedel hemma för försäljning brukar vara lite halvknepigt att få tillåtelse till.

Ska du göra 800 liters satser så känns några tusenlappar som någon nolla för lite.

Frågan angående material är nog inte så kinkigt. Allt måste vara anpassat för livsmedel sen om du väljer plast eller syrafast rostfritt. Välj det som känns smidigt för dig.

Men först och främst så är det en hisklig massa pappersexercis för att du ska få börja. Kolla med livsmedelsverket och övriga myndigheter.

Lycka till!

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

berglund skrev:Kul idé

Inte för att vara tråkig men att tillverka livsmedel hemma för försäljning brukar vara lite halvknepigt att få tillåtelse till.

Ska du göra 800 liters satser så känns några tusenlappar som någon nolla för lite.

Frågan angående material är nog inte så kinkigt. Allt måste vara anpassat för livsmedel sen om du väljer plast eller syrafast rostfritt. Välj det som känns smidigt för dig.

Men först och främst så är det en hisklig massa pappersexercis för att du ska få börja. Kolla med livsmedelsverket och övriga myndigheter.

Lycka till!

/Hans
Jo, jag vet att det är rätt svårt att få tillåtelse. Men jag tror att dom inte skulle neka. Typ, varför skulle dom göra det? :wink: Tjänar dom på det så är det väll ok. Känner vissa som har fått tillstånd att sälja, dock till bestämda företag.

Recept: Bruised Butcher brown ale

Mängd (kg) Extrakt Mängd (%) för 768 liter (kg)
3.000 wienermalt 66.1 96
0.280 caramünch 6.2 8.96
0.160 Melanoidinmalt 3.5 5.12
0.100 Chocolate malt 2.2 3.2
1.000 Hemrostad malt ugn 160°C 50 mi 32

wienermalt (Weyermann®), hel, 25 kg x 4 = 1316 kr
Caramünch® I (mörk karamellmalt) (Weyermann®), hel, 25 kg = 419 kr
melanoidinmalt (Weyermann®), hel, 5 kg = 109 kr
pale chocolate malt (Thomas Fawcett), hel, 3 kg = 84 kr
Sen hemrostad malt i ugnen lär väll gå 329 kr.
Jästen kostar 79 kr styck och man ska ha 4 stycken. En per kärl. 79 x 4 = 316.
Har läst att man kan ha en jäst i en 200 liters tunna.

Totala pris: 2573 kr.
Sen tar vi till frakt och skatt o.s.v så vi slänger på en tusenlapp: 3573
Sen kan vi kolla till produktionskostnaderna. Alltså elen.
Sen kan vi lägga på 229 kr för humlen.

Så jag vet inte att en nolla extra är direkt nödvändig. :)

Av dessa så får man 769 liter öl. Sen behövs det ju mindre varor för att producera ett ljust lättdrucket öl än en mörk och kraftig öl.

Notera att jag tog bara ett vanligt recept och "gångrade" upp det och sökte rätt på priserna.
Jag var inte så super noga, jag har bara räknat på en höft hur mycket det blir. Kan säga ca 6000 kr om jag ska vara mera säker om man följer min produktionsprocess och humlegårdens priser.
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Hej!

De flesta bryggerier har börjat i större skala än vad du verkar vara inne på. Men det kan nog gå att starta i hemmet också, om du har stora oanvända ytor. Morgan på Ölands Gårdsbryggeri (numera avvecklat) började med svagdricka och lättöl hemma i källaren.

Om du brygger en öl på 5% är det cirka 8 kr liter i alkoholskatt. Det blir nog snart 9-10 kr litern, oavsett om alliansen eller oppositionen vinner valet verkar det som. Titta på Systembolagets prislista, dra bort momsen och cirka 8:- litern så får du ditt försäljningspris. Jämför öl från småbryggerier, de flesta hittar du i fliken beställningssortimentet. Tänk på att flaskor och etiketter är extra dyrt för små bryggerier som köper i små kvantiteter, det utgör kanske 2-4 kronor flaskan. Fatöl till krogarna är en annan variant. Man kan ta omkring 35 kronor liter (exkl moms) och uppåt för mikrobryggd öl. Men det är ofta svårt att sälja fatöl till krogar som redan har avtal med Carlsberg och Åbro.

Kostnaden att brygga en viss mängd öl är också svår att beräkna. Inte ens råvarukostnaden är lätt att säga, det beror på vilka kvantiteter du köper. Men köper du 2-3 ton malt så ligger det runt 7:-/kg inkl en dyr frakt. Fem kilo humle kostar upp till en tusenlapp.

Att spara på råvarukostnaden genom att brygga en Corona-kopia tror jag inte på. Råvarukostnaden är ganska försumbar om du räknar med ditt eget arbete. Men om du tror att den typen av öl skulle sälja bäst är det ju en annan sak.

Det är nog helt enkelt att din egen filosofi på ölbryggning som ska genomsyra bryggeriet och dess produktsortiment - då blir det bäst!

Johan
Ängö Kvartersbryggeri
http://www.kvartersbryggeriet.se
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Johan Håkansson skrev:Hej!

De flesta bryggerier har börjat i större skala än vad du verkar vara inne på. Men det kan nog gå att starta i hemmet också, om du har stora oanvända ytor. Morgan på Ölands Gårdsbryggeri (numera avvecklat) började med svagdricka och lättöl hemma i källaren.

Om du brygger en öl på 5% är det cirka 8 kr liter i alkoholskatt. Det blir nog snart 9-10 kr litern, oavsett om alliansen eller oppositionen vinner valet verkar det som. Titta på Systembolagets prislista, dra bort momsen och cirka 8:- litern så får du ditt försäljningspris. Jämför öl från småbryggerier, de flesta hittar du i fliken beställningssortimentet. Tänk på att flaskor och etiketter är extra dyrt för små bryggerier som köper i små kvantiteter, det utgör kanske 2-4 kronor flaskan. Fatöl till krogarna är en annan variant. Man kan ta omkring 35 kronor liter (exkl moms) och uppåt för mikrobryggd öl. Men det är ofta svårt att sälja fatöl till krogar som redan har avtal med Carlsberg och Åbro.

Kostnaden att brygga en viss mängd öl är också svår att beräkna. Inte ens råvarukostnaden är lätt att säga, det beror på vilka kvantiteter du köper. Men köper du 2-3 ton malt så ligger det runt 7:-/kg inkl en dyr frakt. Fem kilo humle kostar upp till en tusenlapp.

Att spara på råvarukostnaden genom att brygga en Corona-kopia tror jag inte på. Råvarukostnaden är ganska försumbar om du räknar med ditt eget arbete. Men om du tror att den typen av öl skulle sälja bäst är det ju en annan sak.

Det är nog helt enkelt att din egen filosofi på ölbryggning som ska genomsyra bryggeriet och dess produktsortiment - då blir det bäst!

Johan
Ängö Kvartersbryggeri
http://www.kvartersbryggeriet.se
Jo, det är de jag ska göra. Fast i garaget :)

Blir så sur av skattehöjningar på fel saker. Dock tror jag alliansen är för skattesänkningar med tanke på deras ideologi. Men vem vet.
Visst är det svårt att sälja. Men kan man inte sälja till systembolaget? Dom köper det mesta ser jag.

Man kan väll börja med att bygga/köpa rör och jäskärl som man har hemma. T.ex fyra stycken kraftiga plasttunnor och kopparrör o.s.v. Sen får man väll ta ett recept som är för 24 liter och sedan multiplicera receptets varor med 32 så man får 769 liter. Man ska ju också ha utrymme för skum i kärlet. Självklart blir ölet typ 5.2% eller liknande. Men du kanske vet hur mycket det cirka kostar att brygga 769 liter öl? Alltså varorna med frakt och moms. Hur mycket bör man sälja per flaska?

Det jag också funderat på är att införskaffa en burkmaskin :wink:

Okej, corona-kopia var dålig. Men jag tänker följa ett bra recept iallafall. :)

Mitt mål med allt det här är att tjäna 20 tusen rent. Sen är jag nöjd. Vill inte gå in på stora företags branschen så man tvingas säga upp sej från sitt nuvarande jobb för att driva sitt eget företag. Jag har mest tänkt bara ha det som en hobby också. Men vem vet. Jag kanske får för mej att utveckla företaget. Dock kommer jag satsa på bra utrustning som kostar.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Det var givetvis utrustning jag syftade på och inte råvorna. En vörtkokare som sväljer en kubik kan inte vara grattis.
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Okej, vad bra :D
Jag har nämligen kontakter med BAEsystems och andra industriföretag. Plåt och rör är typ gratis för mej alltså - eller snarare lite billigare.

Då är det bara den viktiga frågan att få tillstånd att skapa ett företag med inriktningen ölbryggning runt 5%.

Hur mycket kr litern bör man sälja? Jag hade funderat på 20 kr litern. Alltså 20 kr går till mej av en såld produkt.
Sen vet jag inte om jag ska ha flaska eller burk...

Målet med denna idé är att få djupa kunskaper och ha roligt, samt tjäna 20 tusen rent extra.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Heretic skrev:Okej, vad bra :D
Jag har nämligen kontakter med BAEsystems och andra industriföretag. Plåt och rör är typ gratis för mej alltså - eller snarare lite billigare.

Då är det bara den viktiga frågan att få tillstånd att skapa ett företag med inriktningen ölbryggning runt 5%.

Hur mycket kr litern bör man sälja? Jag hade funderat på 20 kr litern. Alltså 20 kr går till mej av en såld produkt.
Sen vet jag inte om jag ska ha flaska eller burk...

Målet med denna idé är att få djupa kunskaper och ha roligt, samt tjäna 20 tusen rent extra.
Ok räkna på tillverknigs kostand råvaror för 3000 kr till 800 L öl = 3,75 kr L
Sedan tillkommer ju El eller gasol till vörtkokaren och mäsk kärlet så då är du nog gå upp på 4 kr / L i tillverkning kanske 4,5 kr
sedan lite rengörings medel och andra förbruknings artiklar, + flaska och kapsyl , du kanske hittar en billig flaska 0,5L för 2,5 kr + kapsyl 0,5 kr då är vi uppe i 7,5 kr
+ rengörnings medel mm lägg på 0,5kr = uppe i 8 kr för att producera 1 L öl + etikett 0,5 kr = 8,5 kr för 1L öl
Så måste man ju räkna in investerings kostnader i utrustning och ombyggnad av lokaler med mera och i framtiden renovering och chans till att expandera och bygga om lokaler igen...

Men säg 10 kr jämt för produktion av 1L öl + en falska till, det går två 0,5 L på en L = 13 kr för en L öl på 0,5 L flaskor
sedan ska alkoholskatt läggas på för närvarande ca 1,66 kr per L och % = 5 x 1,66 = 8,3 + moms 12% = 13+8,3=21,3 + 12% = 23,8 kr /L
så ska du ha ut 20 kr själv per L = 21,3 + 20 = 41,3 kr + moms 12%= 46,25 kr
det betyder att priset ut till kund skulle vara ca 24 kr / 0,5 L flaska förutsatt att inte systembolaget har några andra påslag....
Då lär du brygga en förbannat god öl om du ska sälja något , Krävs nog lite mer än något ljust blask som storbryggerierna producerar...
Innis & Gunn kostar 19,9 för 33cl 6,6 % ekfats lagrad öl tex. om man nu ska jämföra med en special öl , men då har dom ju en betydligt kostsammare tillverknings process...
Man kanske inte ska tänka sig riktigt 20 kr vinst per såld liter , men det beror ju på hur ölet du tillverkar smakar och vilken reklam du gör för dig spelar ju oxå in på hur mycket du kommer att sälja i slutändan.

Men låt inte detta räkneexempel avskräcka dig, kör hårt bara och jobba på och ta problemen allt eftersom dom dyker upp så har du nog ditt lilla bryggeri tillslut.
Vill man något tillräckligt mycket så fixar man det till slut.

Kort sagt, bara man är fantastisk så ordnar sig allting!

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Ludentas skrev: Ok räkna på tillverknigs kostand råvaror för 3000 kr till 800 L öl = 3,75 kr L
Sedan tillkommer ju El eller gasol till vörtkokaren och mäsk kärlet så då är du nog gå upp på 4 kr / L i tillverkning kanske 4,5 kr
sedan lite rengörings medel och andra förbruknings artiklar, + flaska och kapsyl , du kanske hittar en billig flaska 0,5L för 2,5 kr + kapsyl 0,5 kr då är vi uppe i 7,5 kr
+ rengörnings medel mm lägg på 0,5kr = uppe i 8 kr för att producera 1 L öl + etikett 0,5 kr = 8,5 kr för 1L öl
Så måste man ju räkna in investerings kostnader i utrustning och ombyggnad av lokaler med mera och i framtiden renovering och chans till att expandera och bygga om lokaler igen...

Men säg 10 kr jämt för produktion av 1L öl + en falska till, det går två 0,5 L på en L = 13 kr för en L öl på 0,5 L flaskor
sedan ska alkoholskatt läggas på för närvarande ca 1,66 kr per L och % = 5 x 1,66 = 8,3 + moms 12% = 13+8,3=21,3 + 12% = 23,8 kr /L
så ska du ha ut 20 kr själv per L = 21,3 + 20 = 41,3 kr + moms 12%= 46,25 kr
det betyder att priset ut till kund skulle vara ca 24 kr / 0,5 L flaska förutsatt att inte systembolaget har några andra påslag....
Då lär du brygga en förbannat god öl om du ska sälja något , Krävs nog lite mer än något ljust blask som storbryggerierna producerar...
Innis & Gunn kostar 19,9 för 33cl 6,6 % ekfats lagrad öl tex. om man nu ska jämföra med en special öl , men då har dom ju en betydligt kostsammare tillverknings process...
Man kanske inte ska tänka sig riktigt 20 kr vinst per såld liter , men det beror ju på hur ölet du tillverkar smakar och vilken reklam du gör för dig spelar ju oxå in på hur mycket du kommer att sälja i slutändan.

Men låt inte detta räkneexempel avskräcka dig, kör hårt bara och jobba på och ta problemen allt eftersom dom dyker upp så har du nog ditt lilla bryggeri tillslut.
Vill man något tillräckligt mycket så fixar man det till slut.

Kort sagt, bara man är fantastisk så ordnar sig allting!

/ Magnus
Jo, jag vet att man måste räkna med att det kostar en hel del för att sälja. Jag hade många teorier och mål. Men flaska tror jag det får bli. Jag vill ju hellre att ölen får vara lite dyrare i inköp och produceras och vara god och få ett bra ryckte, än att den ska vara billig och blaskig som dom stora ölbryggerierna säljer.

Men helt klart så måste jag tänka på en ultimat billig produktionsprocess. Det är det viktiga om man ska få ner priset. Jag tänker inte snåla på varorna iallafall :wink: Men ca 20 kr 0.5 litern (jag råkade säga liter, menade 0.5 liter) flaska kostar det om man kör billig produktionsprocess. Jag har gått i produktionsteknik/produktionsprocess när jag gick industri.

Jag tänker börja smått och sedan utveckla till kanske ett stort företag där man kanske kan anställa folk.
Jag har ju stadig inkomst så jag behöver inte oroa mej att det kanske inte går bra detta år, men kanske nästa år går det bra :)

Sen undrar jag om man får ta andras receptet som finns tillgänglig och producera av det? Eller så får man hitta på ett eget :P
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Om någon frivilligt delar med sig av ett recept så är det klart att du kan ta det och brygga efter, men hur kul är det egentligen och starta upp ett bryggeri och producera någon annans öl?

Jag skulle inte göra det i alla fall, men man kan ju snegla på andras recept som man tycker är goda och sedan skapa sin egen öl som förhoppningsvis är ännu godare! :)

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Alla recept i receptdatabasen är ju tillgängliga. Där skall, om det är
uppdaterad, alla medaljörer från Sm etc finnas. På så sätt kan man ju utgå från ett öl som man vet har bedömts som
bra vid tävling. Sedan skulle jag som Magnus skriver hellre utgå från ett av recepten, brygga, justera, brygga, justera tills
jag kände att det var det jag ville gå kommersiellt med snarare än att otestat gå på ngt av dem.
My hope is hops
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Ludentas skrev:Om någon frivilligt delar med sig av ett recept så är det klart att du kan ta det och brygga efter, men hur kul är det egentligen och starta upp ett bryggeri och producera någon annans öl?

Jag skulle inte göra det i alla fall, men man kan ju snegla på andras recept som man tycker är goda och sedan skapa sin egen öl som förhoppningsvis är ännu godare! :)

/ Magnus
Jo, jag lär göra lite eget och kanske "uppfinna" mitt eget. Men detta är en lång process som kanske tar ett år att starta. Det är mycket beräkningar av kostnader och idéer man ska ha. Ritningar o.s.v.

Dock har jag gått en bra linje för detta. Industri - CNC.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Fredrik Almgren skrev:Alla recept i receptdatabasen är ju tillgängliga. Där skall, om det är
uppdaterad, alla medaljörer från Sm etc finnas. På så sätt kan man ju utgå från ett öl som man vet har bedömts som
bra vid tävling. Sedan skulle jag som Magnus skriver hellre utgå från ett av recepten, brygga, justera, brygga, justera tills
jag kände att det var det jag ville gå kommersiellt med snarare än att otestat gå på ngt av dem.
Jo, det kan jag göra.

Just nu så räknar jag på hur värmekällan ska vara som. El eller gas. Jag lutar mera åt el för då kan man installera en termostat som justerar värmen. Fast då ska man ju ha fast elpris.
Hur mycket kostar gasol då?

Mina kärl lär bli blåa plasttunnor. Såg att någon här har gjort liknande med blåa plasttunnor med tekokare i. :)

Men vi säger att jag tjänar 20 tusen netto. Sen när jag har sålt alla mina öl som är skattade på (12%). Då har jag två inkomster. Måste jag skatta på den också? Dubellskatta?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag har lite svårt att fatta vad du menar med skattandet. De 20 tusen netto du pratar om är det det du
hoppas tjäna på ölbryggningen? I så fall gissar jag att det är så att den öl du säljer ju kommer att påföras
såväl alkoholskatt som moms. Det är från nettot på ölen du skall samal ihop dina vinster i kassakistan, dvs
efter den skatten. Om du sedan har tänkt dig att betydelsen av 20 tusen netto är att du skall ha 20 tusen i
handen att leva livet med så gissar jag att du först måste samla ihop omkring 50 000:- i din kassakista för
att kunna ta ut lön och få 20 000:- kvar netto.

Det visar sig kanske att de pengar du drar in på att sälja öl för kan vara mer attraktivt att använda i
verksamheten?
My hope is hops
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Fredrik Almgren skrev:Jag har lite svårt att fatta vad du menar med skattandet. De 20 tusen netto du pratar om är det det du
hoppas tjäna på ölbryggningen? I så fall gissar jag att det är så att den öl du säljer ju kommer att påföras
såväl alkoholskatt som moms. Det är från nettot på ölen du skall samal ihop dina vinster i kassakistan, dvs
efter den skatten. Om du sedan har tänkt dig att betydelsen av 20 tusen netto är att du skall ha 20 tusen i
handen att leva livet med så gissar jag att du först måste samla ihop omkring 50 000:- i din kassakista för
att kunna ta ut lön och få 20 000:- kvar netto.

Det visar sig kanske att de pengar du drar in på att sälja öl för kan vara mer attraktivt att använda i
verksamheten?
Jag jobbar på BAEsystems. Runt 20 tusen rent får jag där.
Det jag också hoppas på är att man kan tjäna på min hobby.

Jag skattar ju på det jag säljer. Men då har jag typ två inkomster, enligt någon som sa det till mej. Hobbyn och det vanliga arbetet. Då undrar jag om jag måste skatta igen på hobbyn?

Vi säger så (min egna teori) att jag säljer 0.5 liter god flasköl för 20 kr tyck. Skattat och klart. Jag säljer 769 liter. Det blir 30760 kr. Men sen ska varorna betalas och nytt ska köpas in. Sen ska ju elen betalas också. Det är el jag ska använda. Resultatet av allt det jag får är ca 20 tusen. Ska jag skatta på det också för det blir en inkomst för mej också?
Skriv svar