Heretic skrev:Okej, vad bra
Jag har nämligen kontakter med BAEsystems och andra industriföretag. Plåt och rör är typ gratis för mej alltså - eller snarare lite billigare.
Då är det bara den viktiga frågan att få tillstånd att skapa ett företag med inriktningen ölbryggning runt 5%.
Hur mycket kr litern bör man sälja? Jag hade funderat på 20 kr litern. Alltså 20 kr går till mej av en såld produkt.
Sen vet jag inte om jag ska ha flaska eller burk...
Målet med denna idé är att få djupa kunskaper och ha roligt, samt tjäna 20 tusen rent extra.
Ok räkna på tillverknigs kostand råvaror för 3000 kr till 800 L öl = 3,75 kr L
Sedan tillkommer ju El eller gasol till vörtkokaren och mäsk kärlet så då är du nog gå upp på 4 kr / L i tillverkning kanske 4,5 kr
sedan lite rengörings medel och andra förbruknings artiklar, + flaska och kapsyl , du kanske hittar en billig flaska 0,5L för 2,5 kr + kapsyl 0,5 kr då är vi uppe i 7,5 kr
+ rengörnings medel mm lägg på 0,5kr = uppe i 8 kr för att producera 1 L öl + etikett 0,5 kr = 8,5 kr för 1L öl
Så måste man ju räkna in investerings kostnader i utrustning och ombyggnad av lokaler med mera och i framtiden renovering och chans till att expandera och bygga om lokaler igen...
Men säg 10 kr jämt för produktion av 1L öl + en falska till, det går två 0,5 L på en L = 13 kr för en L öl på 0,5 L flaskor
sedan ska alkoholskatt läggas på för närvarande ca 1,66 kr per L och % = 5 x 1,66 = 8,3 + moms 12% = 13+8,3=21,3 + 12% = 23,8 kr /L
så ska du ha ut 20 kr själv per L = 21,3 + 20 = 41,3 kr + moms 12%= 46,25 kr
det betyder att priset ut till kund skulle vara ca 24 kr / 0,5 L flaska förutsatt att inte systembolaget har några andra påslag....
Då lär du brygga en förbannat god öl om du ska sälja något , Krävs nog lite mer än något ljust blask som storbryggerierna producerar...
Innis & Gunn kostar 19,9 för 33cl 6,6 % ekfats lagrad öl tex. om man nu ska jämföra med en special öl , men då har dom ju en betydligt kostsammare tillverknings process...
Man kanske inte ska tänka sig riktigt 20 kr vinst per såld liter , men det beror ju på hur ölet du tillverkar smakar och vilken reklam du gör för dig spelar ju oxå in på hur mycket du kommer att sälja i slutändan.
Men låt inte detta räkneexempel avskräcka dig, kör hårt bara och jobba på och ta problemen allt eftersom dom dyker upp så har du nog ditt lilla bryggeri tillslut.
Vill man något tillräckligt mycket så fixar man det till slut.
Kort sagt, bara man är fantastisk så ordnar sig allting!
/ Magnus