Okej,
då var första försöket avklarat och allt som allt gick det bra men det dök upp lite förbättringsmöjligheter längs koket...
Först rengjordes allt

- Allt rengörs med PBW+Star San
Sedan var det dags för delmäskningen som skulle gå till som så att jag steepade (stöpte på svenska) krossad crystal malt i en nätpåse.

- Vatten värms till mellan 75-80c
Vet inte om det var smart att värma hela koket direkt på 12,5L eller om man hade kunnat steepa i en mindre potta samtidigt som de 12,5L kokade upp...I alla fall, medans vattnet värmdes upp kollade jag prylarna

- Prylar
Korkade upp en flaska Inedit

- Inedit
Som hade massor av jästfällning från champagnekolsyrningen

- Jästfällning
Okej, tillbaka till bryggandet. Dags att krossa crystal malten, använde min japanska mortel

- Krossa malten
Mätte upp mina humlegivor, när jag gjorde detta och öppnade påsen med Cascade så fick jag en stundens ingivelse att jag skulle ha 30g som aromgiva istället för 18g. Så blev det. Får se vart det tar vägen...

- Humlegivor
Dags att steepa malten
Steepning klar och dags att koka upp!
Okej, so far so good. Nu börjar mecket...Det som innan var ett textboksexempel (ja kanske inte 30g cascade aromgiva) blev snabbt ganska meckigt...Det tog nästan 2h att kyla vörten i badkaret. Jag kylde med lock för jag läst att så skall man göra, å andra sidan har jag läst om folk som kör utan lock vilket så klart måste gå mycket snabbare...Eller så bygger man sig en vörtkylare till nästa gång för detta håller inte.

- Vört på kylning
Okej, när nu allt var kylt kom nästa meckmoment. Av nån anledning så sitter kranen på kastrullen så att den tar in vört ovanför silplåten vilket resulterar i att det kommer med humle i jästtanken. Löste det snabbt och "enkelt" med saftfiltret i änden på slangen. Dock så blev det stopp med jämna mellanrum i kranen och slangen då humle satt sig på tvären...får se över det där för det var riktigt jobbigt samt att jag troligtvis utsatte vörten för orenheter i behandlingen.
Men slutet gott allting gott. Mätte OG och fick 1060 vilket var precis enligt receptkalkylatorn på
http://www.tastybrew.com/calculators/recipe.html
OG 1.060
FG 1.015
IBU 45
ABV 5.8 %
SRM 6
Smakade på vörten och jag kände inte mycket Cascade men väl en ganska rejäl beska och stor sötma...skall bli spännande att se hur slutresultatet blir!
Nu kan jag stolt gå och lägga mig efter en kvälls redigt ölbryggande.