Första försöket att brygga en APA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Första försöket att brygga en APA

Inlägg av goddang »

Har läst milvis med text här på forumet och övriga nätet om ölbryggning och nu tänkte jag äntligen göra slag i saken och brygga min första APA-typ öl. Jag har ingen egentlig utrustning hemma utan börjar från scratch. Har inte bestämt mig för om jag skall delmäska eller helmäska. Tycker det verkar ungefär lika krångligt att göra en "minimäsk" (enligt: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... ing#p20918) till delmäskningen som att göra en helmäskning eller har jag missuppfattat något?

Tänkte börja med att bege mig ut och försöka få tag i följande utrustning:
ca 30L Kokkärl
2x30L Jäskärl
Jäsrör
Hävert
Jäsningsmätare (Öchslemeter)
------------
Ge gärna tips på utrustning jag har missat. Har de mesta småplock som man behöver så som slev, litermått, osv. Inser att jag måste komplettera med något för lakning ifall jag ger mig på helmäskat, så som kylbox eller liknande. Jag vill försöka hålla detta på en minimum nivå då jag inte har platsen att bygga ett minibryggeri...än.

Håller på och undersöker recept men ideén är en välhumlad APA på typ EKG, Cascade. Tips mottages tacksamt.

Kolsyremetod blir Champagnemetod då den kräver minimalt med prylar.

Lite övriga frågor:
  • Kör Mac och tänkte testa något bryggprogram, några tips? Har hittat BeerTools och BeerAlchemy
  • Som jag förstått det så matar man in sitt recept i ölbryggningsprogrammet och den räknar ut alla värden. Någon som kan förklara på ett enkelt sett hur jag använder detta genom bryggprocessen för att kontrollera att jag är på rätt väg. Är så otroligt mycket förkortningar, OG, SG, FG, osv...
Beroende på när jag fått tag i all utrustning så tänkte jag sätta igång och har även för avsikt att dokumentera hela processen här.

/goddang
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Första försöket att brygga en APA

Inlägg av gedman »

Grymt att du bestämt dig att börja brygga! Du kommer inte att ångra dig.

Om du ändå ska köpa ett stort kokkärl är det egentligen inte så mycket krångligare med helmäskning, tycker jag. Ett variant du kan göra är det som kallas "Brew in a bag", alltså mäska i kokkärlet tillsammans med en stor maltpåse. Sök på "brew in a bag" eller BIAB här på forumet så hittar du många goda råd. Vad gäller utrustningen hittar du en ganska komplett lista på http://shbf.se/wiki/index.php/Helm%C3%A4skning tillsammans med en bra guide för helmäskning. Du behöver inte börja med bryggprogram redan från början, det är snarare bättre att få tänka själv hur processen fungerar - annars finns det risk att du VERKLIGEN drunknar bland förkortningar och teknikaliteter. Hur du räknar ut alkoholhalt hittar du här: http://shbf.se/wiki/index.php/Alkoholhalt

När jag började gjorde jag en extraktbryggning med minimäsk av utrustning jag redan hade hemma. Det gav många goda tankar om hur det hela gick till och vilken utrustning jag ville ha. Du kan till exempel göra en beställning från Humlegården för det här receptet på en APA med torrjäst: http://humle.se/library/recipes/extract ... nsnow.html tillsammans med jäshink, jäsrör, hävert (eller kran med slang på hinken), hydrometer, mätrör och bärsil. Det är bara att skala ner receptet så det funkar med din största gryta. Då är du redo att köra hemma utan alltför mycket inköp - första bryggningen finns ändå en tendens att väldigt mycket går fel...

Ett annat tips är att beställa en back Grolsch med patentkork på systemet, så får du flaskor också.

Lycka till!
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Tack för tipsen, några frågor som uppstår:
[*]Som jag förstår det utav att brygginstruktionerna här: http://humle.se/library/extraktbryggning.html så är det bara att värma, i med malten och sedan pyttsa i första humlegivan när det kokar, dvs. ingen minimäskning. Det låter rimligt om man jobbar med spraytorkad malt men crystal malten som de anger hittar jag endast som hel. Är det tänkt att den skall kastas med hel och ligga i under hela koktiden eller skall man krossa den och göra en minimäskning eller finns den rentav som spraytorkad?
[*]Angående jäst, vilken typ av jäst ger bäst resultat? dvs. torkad eller flytande? Jag slipper väl förkultur om jag kör torr men blir det avsevärt bättre resultat gör jag gärna en förkultur.
[*]Har du tips på var man kan köpa jäskärl och lite sådan basutrustning i och eller runt Sthlm? Fast å andra sidan kanske det blir gratis frakt om jag ändå skall beställa humle och sånt från Humlegården.

Tack för tipsen!
Flasktmmaren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Flasktmmaren »

.
Senast redigerad av Flasktmmaren den tisdag 2010-08-17 13:40, redigerad totalt 1 gång.
Flasktmmaren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Flasktmmaren »

.
Senast redigerad av Flasktmmaren den tisdag 2010-08-17 13:41, redigerad totalt 1 gång.
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Har faktiskt surfat runt endel och läst om BetterBottle. Tycker det verkar rätt smart, särskilt när man kör två och kan pumpa öl i mellan helt utan att utsätta ölen för syre (Kolla: http://www.better-bottle.com/products_master.html och klicka på How-To Tips och kolla Racking Carboy > Carboy - Oxygen Free).

Såhär ser inköpslistan ut, kommentera gärna ifall det är komplett eller om något ser galet ut. Det är beräknat till 11liter.
  • BetterBottle 11 liter (3 gallon)
  • DryTrap till Better Bottle
  • Propp i PET till BetterBottle, med löstagbar propp för 1/2" hål för jäslås
  • hydrometer (passar till mätglas 250 ml)
  • mätglas 250 ml (passar till hydrometer 8020)
  • jodofor 250 ml
  • PVC-slang 9 x 12 mm, per meter
  • 4xljust torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g
  • crystal malt (Thomas Fawcett), hel, 1 kg
  • Nugget pellets, 2008, 14,2%, 100 g
  • Perle kottar, 2009, 9,6%, 100 g
  • Cascade kottar, 2009, 6,3%, 100 g
  • Safale US-05 (Fermentis torrjäst) 11.5 g
Fråga:
1: Skall jag köra Jodofor eller är det att rekommendera någon annan rengöring?
2: Skall man punga ut med de extra kronorna direkt för att köpa en Better Bottle med tappkran? Har sett att man kan köpa en tappkran separat och installera så det alternativet finns ju alltid.
3: Skall man köpa en "The Thief" istället för Mätglas?
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Appropå detta:
goddang skrev:2: Skall man punga ut med de extra kronorna direkt för att köpa en Better Bottle med tappkran? Har sett att man kan köpa en tappkran separat och installera så det alternativet finns ju alltid.
och att jag eventuellt/antagligen behöver en hävert så verkar detta rätt smart istället för pumphäverten som Humle.se har: http://morebeer.com/view_product/18872/ ... on_Carboys
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Tankade på kul hem BeerAlchemy och matade in receptet baserat på 25L:

Bergsnö

Selected Style and BJCP Guidelines
10A-American Ale-American Pale Ale

Minimum OG: 1.045 SG Maximum OG: 1.060 SG
Minimum FG: 1.010 SG Maximum FG: 1.015 SG
Minimum IBU: 30 IBU Maximum IBU: 45 IBU
Minimum Color: 5.0 SRM Maximum Color: 14.0 SRM

Recipe Overview
Wort Volume Before Boil: 25.00 l Wort Volume After Boil: 22.00 l
Volume Transferred: 22.00 l Water Added To Fermenter: 3.00 l
Volume At Pitching: 25.00 l Volume Of Finished Beer: 24.00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1.059 SG Expected OG: 1.059 SG
Expected FG: 1.014 SG Apparent Attenuation: 75.0 %
Expected ABV: 5.9 % Expected ABW: 4.6 %
Expected IBU (using Tinseth): 61.1 IBU Expected Color (using Morey): 3.9 SRM
BU:GU ratio: 1.04 Approx Color:
Mash Efficiency: 75.0 %
Boil Duration: 60.0 mins
Fermentation Temperature: 18 degC

Fermentables
Ingredient Amount % MCU When
Extract - Light Dried Malt Extract 4.000 kg 100.0 % 4.0 In Mash/Steeped

Hops
Variety Alpha Amount IBU Form When
US Nugget 13.0 % 38 g 46.5 Loose Pellet Hops All Of Boil
German Perle 8.0 % 26 g 10.7 Loose Whole Hops 20 Min From End
US Cascade 4.5 % 50 g 3.9 Loose Whole Hops 5 Min From End

Other Ingredients
Ingredient Amount When

Yeast
DCL US-05 (formerly US-56) SafAle

Water Profile
Target Profile: No Water Profile Chosen
Mash pH: 5.2
pH Adjusted with: Unadjusted

Total Calcium (ppm): 0 Total Magnesium (ppm): 0
Total Sodium (ppm): 0 Total Sulfate (ppm): 0
Total Chloride(ppm): 0 Total Bicarbonate (ppm): 0

Mash Schedule
Mash Type: Extract with Steeped Grains
Schedule Name: No Chosen Schedule

Step Type Temperature Duration
Flasktmmaren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Flasktmmaren »

.
Senast redigerad av Flasktmmaren den tisdag 2010-08-17 13:41, redigerad totalt 1 gång.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

goddang skrev: Fråga:
1: Skall jag köra Jodofor eller är det att rekommendera någon annan rengöring?
2: Skall man punga ut med de extra kronorna direkt för att köpa en Better Bottle med tappkran? Har sett att man kan köpa en tappkran separat och installera så det alternativet finns ju alltid.
3: Skall man köpa en "The Thief" istället för Mätglas?
1: Om du inte är snål som många av oss andra tycker jag PBW+Star San är sjukt mycket enklare.
2: Ditt shoppinglista ser bra ut, även om jag själv tycker det är lite overkill att köpa en betterbottle från början. En jäshink med extra kran kostar en tiondel så mycket och jag har klarat mig bra flera hundra liter. Om du verkligen börjar brygga kan jag lova dig att du kommer ha mer än en öl på jäsning...
3: Mätglas kommer du alltid att behöva ändå.

Allt det här utgår ju från min idé att hålla det så enkelt som möjlig första gången för att lära sig. När du väl har bryggt en öl kommer du ha fått tusen nya idéer, så jag tror att du ändå kommer göra en ny beställning av råvaror. Behöver du bara lite malt, en torrjäst eller en jäshink kan man alltid glida in på PGW (www.pgw.se) i Götgatsbacken men det är lite som att handla på macken istället för ICA....

För övrigt är det här rätt länk för det du planerar, dvs. en delmäskning:
http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Beställning är lagd på Humlegården. Åker till Norge imorgon för att se om jag kan lura upp några öringar och harrar. Tillbaka om ca. en vecka och då börjar mitt nya liv som ölbaron. Skall dokumentera första brygden med kamera, har även redan börjat fila på en helmäskad late-hopping variant som nr2...
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Hemma igen, blev ett nytt PB på Harr. 1,1kg och 52cm. Hämtade ut min beställning från Humle idag och jag är all set för att börja brygga. Saknar dock hydrometer, lite större kokkärl hade tydligen bara 5L hemma...Tänkte göra ett inköp imorgon, borde kunna hitta ett billigt 10L kokkärl på typ Rusta eller liknande samt en hydrometer på PGW i Götgatsbacken. Sen é det bara å åk!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Kan upplysa om att jag har ett 30-liters kärl med tapppkran och silplåt till salu för 1500:- på Södermalm om du fortfarande vill upp i den storleken...

http://shop.humle.se/se/art/kittel-rost ... h-lock.php
+
http://shop.humle.se/se/art/woodpecker- ... 360-mm.php
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Okej,

då var första försöket avklarat och allt som allt gick det bra men det dök upp lite förbättringsmöjligheter längs koket...

Först rengjordes allt
Allt rengörs med PBW+Star San
Allt rengörs med PBW+Star San
Sedan var det dags för delmäskningen som skulle gå till som så att jag steepade (stöpte på svenska) krossad crystal malt i en nätpåse.
Vatten värms till mellan 75-80c
Vatten värms till mellan 75-80c
Vet inte om det var smart att värma hela koket direkt på 12,5L eller om man hade kunnat steepa i en mindre potta samtidigt som de 12,5L kokade upp...I alla fall, medans vattnet värmdes upp kollade jag prylarna
Prylar
Prylar
Korkade upp en flaska Inedit
Inedit
Inedit
Som hade massor av jästfällning från champagnekolsyrningen
Jästfällning
Jästfällning
Okej, tillbaka till bryggandet. Dags att krossa crystal malten, använde min japanska mortel
Krossa malten
Krossa malten
Mätte upp mina humlegivor, när jag gjorde detta och öppnade påsen med Cascade så fick jag en stundens ingivelse att jag skulle ha 30g som aromgiva istället för 18g. Så blev det. Får se vart det tar vägen...
Humlegivor
Humlegivor
Dags att steepa malten
IMG_0134.jpg
Steepning klar och dags att koka upp!
IMG_0135.jpg
Okej, so far so good. Nu börjar mecket...Det som innan var ett textboksexempel (ja kanske inte 30g cascade aromgiva) blev snabbt ganska meckigt...Det tog nästan 2h att kyla vörten i badkaret. Jag kylde med lock för jag läst att så skall man göra, å andra sidan har jag läst om folk som kör utan lock vilket så klart måste gå mycket snabbare...Eller så bygger man sig en vörtkylare till nästa gång för detta håller inte.
Vört på kylning
Vört på kylning
Okej, när nu allt var kylt kom nästa meckmoment. Av nån anledning så sitter kranen på kastrullen så att den tar in vört ovanför silplåten vilket resulterar i att det kommer med humle i jästtanken. Löste det snabbt och "enkelt" med saftfiltret i änden på slangen. Dock så blev det stopp med jämna mellanrum i kranen och slangen då humle satt sig på tvären...får se över det där för det var riktigt jobbigt samt att jag troligtvis utsatte vörten för orenheter i behandlingen.

Men slutet gott allting gott. Mätte OG och fick 1060 vilket var precis enligt receptkalkylatorn på http://www.tastybrew.com/calculators/recipe.html
OG 1.060
FG 1.015
IBU 45
ABV 5.8 %
SRM 6

Smakade på vörten och jag kände inte mycket Cascade men väl en ganska rejäl beska och stor sötma...skall bli spännande att se hur slutresultatet blir!

Nu kan jag stolt gå och lägga mig efter en kvälls redigt ölbryggande.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Snyggt dokumenterat! Jag tycker personligen att du verkar ha haft färre problem än de flesta när de brygger sin första öl... Definitivt färre än vad jag hade.

Några enkla lösningar:

1. Jag kyler alltid med locket av, eftersom det går så otroligt mycket snabbare. Kanske är det så att infektionsrisken ökar något, men det måste fortfarande vara bättre än att låta ölen stå varm i flera timmar. En kylspiral är enkel att bygga med 5 meter kopparrör från Clas Ohlson.

2. Även om du har silplåt kommer det att följa med humlerester ut från grytan, speciellt om du använder pellets. Däremot tror jag att du kan höja silplåten genom att sätta upp alla skruvar på max så du slipper att slangen sätter igen. Om det ändå inte hjälper, så tror jag att den där snabbkopplingen på kranen gör hålet något mindre och kanske kan ersättas med något annat. Du kan också se till att slänga ner en slev i grytan någon minut innan du avslutar koket, så har du något desinficerat att peta bort humlerester som sätter igen slitsarna. Att vörten genom en silduk ner i jäshinken är också ett ganska effektivt sätt att syresätta vörten, så det skadar inte att göra det.

3. Det tar alltid lång tid att värma vatten men det går avsevärt snabbare om du använder vattenkokare. Jag brukace värma ungefär 2/3 i grytan och sedan tillsätta 2 liter i taget från vattenkokare tills jag fick rätt volym, innan jag byggde en 30-liters vattenkokare...
Skriv svar