Hittar inte en passande kran till kylväska nånstans.... :(

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Hittar inte en passande kran till kylväska nånstans.... :(

Inlägg av eberlund »

Hej alla

Jag och min bryggarkompis har stött på patrull i vårt byggande av ett lakkärl. tanken var att följa denna instruktionen: http://www.brygg.info/index.php?name=Fo ... pic&t=2430

har köpt en kylväska på 24 liter på JULA för 99 spänn och sen köpte vi en kran från Humle. Problemet är att denna kylväskan är ca 20mm tjock och vår kran går inte genom så man kan spänna den på insidan och jag hittar inte en kran nånstans som har djup nog gänga för att gå genom... den kranen han använder i beskrivningen finns inte på PGW längre och hittar inget liknande nånstans. Är det någon som nyligen byggt en sån här kylväska som kan ge tips på var man köper en kran som passar.... farit runt på Bauhaus etc idag för att se om det fanns nån koppling man kunde köpa som löste detta men icke... :(

alternativet är ju att göra med jäshinkar istället men hade gärna använt kylväskan när jag nu ändå köpt den.

Sen om någon vet var man hittar såna gummipluggar (I malmö... dvs nån kedja som har sådana) får ni gärna tipsa om det med. Finns ju på Humlegården etc men blir ju rätt dyr propp med frakten...

Hoppas på tips

//K
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hittar inte en passande kran till kylväska nånstans.... :(

Inlägg av peps »

Think globally. Drink locally.
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hejsan Grabbar!

Det är ju så lätt när man kan, eller har gjort det en gång. :D
Hålet är inte en Ø utan två Ø! :shock:
Hålet i innerväskan skall passa tight mot kranens utvändiga gänga!
Hålet ytterväskan skall passa glappigt med rejält spel mot kranens stopp-fläns dvs mkt större diam.
Tätningen sker alltså bara mellan kranen och innerväskan!!!
Kläm inte in frigolit och ytterväska i tätförbandet :!:
Både jag och Torgny har lagt såväl text som bild-beskrivningar tidigare.
Lycka till!
Önskar Raasken
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

gedman skrev:
1. Det blir bättre öl.
När du mäskar i gryta blir det ganska stora skillnader i temperatur runt om i grytan, vilket påverkar mäsken. Jag har haft mycket mer problem med astringens och udda bismaker från malten med BIAB än annars.
temperaturskillnader har inte varit nåt problem för mig än så länge, bara sett till att tempen är där jag vill ha den (har en väldigt exakt och toksnabb termometer) sen har jag slängt in den i ugnen på ca 70C och det har hållt temperaturen sånär som på 1-1.5C där.

Men tack för svaret/svaren. Ska nog ta och bygga om kylväskan ändå.. har redan köpt alla saker ändå så varför inte... inte speciellt jobbigt :)
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

eberlund skrev: temperaturskillnader har inte varit nåt problem för mig än så länge, bara sett till att tempen är där jag vill ha den (har en väldigt exakt och toksnabb termometer) sen har jag slängt in den i ugnen på ca 70C och det har hållt temperaturen sånär som på 1-1.5C där. Men tack för svaret/svaren. Ska nog ta och bygga om kylväskan ändå.. har redan köpt alla saker ändå så varför inte... inte speciellt jobbigt :)
Det jag menar är att du får stora skillnader precis i botten av grytan när du temperaturhöjer mäsken. När du värmer på en platta som är typ 200 grader kommer det närmast botten att snabbt att bli för varmt och då stiga uppåt för att kylas av. Lite som att bränna fast såsen i botten på grytan även om den inte kokar över. Min personliga erfarenhet är att det krävs konstant omrörning för att det inte ska påverka. Min allra första BIAB körde jag utan omrörning, och trots att den låg bra på graderna tyckte jag mer det liknade en cabernet än en pilsner när jag smakade på vörten...

Men som sagt - det är ju väldigt enkelt att bygga om en kylväska!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Men VARFÖR försvann mitt tidigare inlägg?
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

gedman, ser ut som att nån admin flyttade min fråga och ditt svar till en ny tråd... BIAB vs Lakning
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Jag har också en kranfundering..

Nån som vet om nedanstående kran kalrar het vört?

http://shop.humle.se/se/art/tappkran-i- ... ashink.php

//ulf
Peter Högström
Svensk mästare 2009 o medarbetare på Humlegården

Inlägg av Peter Högström »

Hej Ulf,

Jajjemensan dom klarar av het vört. Jag har dessutom doppat ner en i kokande vatten ett par minuter utan påverkan.

mvh,

Peter Högström
Humlegårdens Ekolager
Med vanliga halsningar,

Peter Högström
trickbrewer@gmail.com
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Peter Högström skrev:Hej Ulf,

Jajjemensan dom klarar av het vört. Jag har dessutom doppat ner en i kokande vatten ett par minuter utan påverkan.

mvh,

Peter Högström
Humlegårdens Ekolager
ok, tack för svar :)
Skriv svar