Försök att göra alkoläsk

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Försök att göra alkoläsk

Inlägg av eberlund »

Hade ölbryggning i lördags och hade en påse jäst över så tänkte att man skulle ha den till nåt... så kom på idén att försöka göra en alkoläsk som sambon också kan uppskatta, hon är ingen öldrickare :)

Tänkte att det kanske går, kostade ju inte så mycket ändå så varför inte prova. Läste att konstgjort socker och konserveringsmedel rimmade dåligt med att lyckas så begav mig till ICA Maxi och kollade safthyllan efter saker utan dessa gifter. Hade inte ork att ge mig på att göra egen saft nu...

Hittade ICAs saft som heter I love eco, som är ekologisk och helt utan tillsatser. Köpte 1.5 liter jordgubb och 0.5 liter flädersaft av detta märket..

Blandade saften som man skulle o mätte upp 1055 OG på den men sen räknade jag nog fel nånstans med vattnet... fick tillsätta en del socker sen, typ 700g, och då landade OG på hela mängden på ca 1060... blev ca 12 liter av det hela. Bara kokade upp det, rengjorde enligt vanliga ölprocedurer och kylde ner och tillsatte min påse safale s04 som jag hade... lite alejäst kan väl inte skada =P

Vad tror ni om detta? Teoretiskt sätt känner jag att "varför skulle det inte funka"... och inte direkt hittat några inlägg online om folk som testat göra nåt med saft förutom vin... men detta ska ju bli mer alkoläsk, ska kolsyra det sen. vad tror ni, kommer det att bli nåt drickbart? Somrigt och läskande eller illasmakade förstörd jordgubbssaft :)

//K
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Försök att göra alkoläsk

Inlägg av VonNisse »

eberlund skrev:Vad tror ni om detta? Teoretiskt sätt känner jag att "varför skulle det inte funka"... och inte direkt hittat några inlägg online om folk som testat göra nåt med saft förutom vin... men detta ska ju bli mer alkoläsk, ska kolsyra det sen. vad tror ni, kommer det att bli nåt drickbart? Somrigt och läskande eller illasmakade förstörd jordgubbssaft :)

//K
troligtvis blir den inte så söt som alcoläsk lär vara.
Det lär bli en rusdryck i alla fall....som bubblar lite.
provar man aldrig får man ju aldrig veta....

/Nisse nyfiken (på resultatet)
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Det som jag tänker på med alkoläsk är som VonNisse konstatera en söt historia.
I min värld definieras alkoläsk som ett slags söt blandad drink med kolsyra. Det
skulle innebära att den hemma inte görs genom att jäsa saft utan snarare genom
att blanda sprit, druv- eller fruktvin med kolsyrat vatten, socker och smakämen.

Kopparbergs Cider är väl ett praktexempel på alkoläsk skulle jag påstå.
My hope is hops
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Rent teoretisk gjorde du nog en lättare vin skulle jag vilja påstå. Om du har tur går jästens fenoler och estrar bra ihop med frukten. Smaka efter jäsningen så får du nog en bra uppfattning. Sen kan du välja om du vill buteljera med kolsyra eller utan. Om du låter bli att kolsyrejäsa kan du tillsätta jässtopp och eftersöta som man gör med vin. Alkoläsk blir det nog inte riktigt, därför är dina råvaror för naturliga ;)
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

jo håller med om att vanlig alkoläsk är en sötad historia och tycker inte om det egentligen... tar hellre en öl any day :) Men kom inte på nåt bättre namn för vad detta skulle kunna bli... mousserande fruktvin kändes inte rätt heller. Får väl sen, förhoppningsvis finns smakerna från frukten/flädern kvar sen så det inte bara blir vatten med alkohol typ... lär inte bli så gott då.. men hoppas på att det blir lite restsötma och lite smak kvar.. så det påminner om nån slags torr jordgubbscider ( ibrist på bättre namn).

meningen är ju inte att göra nåt att bara bli full på.. ska ju smaka bra också :) men som sagt, saften kostade 100 spänn och provar man inte får man inte veta.

Men om jag skulle vilja söta det i efterhand om all sötman är borta... och även kolsyra det. Hur skulle man då gå tillväga?

Jag kommer att återkomma med resultatet sen när det är klart, så Nisse nyfiken får veta ;)
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Du kan antingen kolsyra med CO2 efter filtrering eller jässtop, eller så sötar du med något som jäst inte bryter ner, som laktos. Om frugan skulle vara laktosintollerant kan agavesirap vara en option. Jag har själv inte testad det, men det sägs innehålla inulin, långa fruktoskedjor. Jag är inte säker, men jag skulle tro att jäst inte bryter ner det.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Fredrik Almgren skrev:Kopparbergs Cider är väl ett praktexempel på alkoläsk skulle jag påstå.
Ja, synd att Cider inte är skyddat (typ Apfel-Reinheitsgebot). Nu kan man hälla ner va tusan som helst i en flaska och kalla det Cider, jättetråkigt.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Cider är väl skyddat sen något år tillbaka? Nu står det väl "dryck av ciderkaraktär" på flaskor/burkarna.
/Eric
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej Eberlund!

Husets/trädgårdens fruktvin har jag tidigare kolsyrat med champagnemetoden dvs på flaska.
Men det är ju svårt med restsötman då :(
(Jag har då använt sk starkvinsjäst från snabbköpet (HISAB))
Numera kör jag med en 30 lit keg och kolsyra från en moddad brandsläckare.
Efter att jässtoppet är tillfört och drycken klarnad
så brukar jag alltid lägga en hel del jobb på att smakjustera viket lönar sig väldigt väl.
Jösses vilken skillnad ett par öchlegrader sötma och lite vaniljsocker kan ge :!:
Snackar vi riktig "Talking" så är vi inne på ytterskal från Lime eller Citron som fått dra i brännvin ett tag :wink:

Du har mitt fulla stöd i dina experiment.....
Dessutom så får du ju ha dina öl ifred om du lyckas :lol:

Dubbelbryggare Raasken
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Eric Josefsson skrev:Cider är väl skyddat sen något år tillbaka? Nu står det väl "dryck av ciderkaraktär" på flaskor/burkarna.
På Stockmos alkoholfria gör det det. På Kopparbergs olika "cidrar" gör det inte det för de uppfyller de rätt lösa villkoren för vad som i
Sverige får kallas cider.

Jag skrev ner innehållsförteckningen i Kopparbergs päroncider i ett gammalt inlägg inser jag.
My hope is hops
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

tack för stödet Raasken ;)

Jag har tyvärr inte utrustning i dagsläget för att göra som du säger. Men jag kollade runt lite igår och tror jag ska köpa maltodextrin, verkar rätt lätt att få tag på (laktos funkar inte för mig för jag är lite intolerant). Det sötar men efterjäser inte och ger inte bismaker som tex suketter gör. Ska smaka på den först och sedan avgöra om man vill ha mer sötma och isf bara blanda ihop det när jag primar det och hoppas på det bästa!
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jan Segerström »

Ursäkta en dum Värmlänning.
Har aldrig förstått vitsen med alkoläsk.
Jo, dom som gör dom.
Varför inte köpa sprit och läsk.
Jan Sigge Segerström
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

Tjejengillar alkoläsk som variation till hennes Strongbow och vinflaskor... och det är mycket trevligare att dricka/bjuda på hemmagjord sådan utan en massa E-ämnen och annat skit. Och vitsen med att göra det är väl också för att det är inte lika kul att hälla vodka i hallonläsk och blanda. Helt enkelt ;) .. "becuase I can..."

annars kan man ju säga "varför inte bara köpa öl istället för att göra den själv?" 8)
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

hemma sjuk idag så inte haft så mycket för mig så bestämde mig för att tappa om mitt öl till sekundärjäsning och torrhumla det. får vi se hur det går.

passade även på när jag desinfekterat grejer att ta ett smakprov av min jordgubbsdricka. Verkar inte behövas några extra sötningsmedel, jordgubbssmaken har faktiskt hållit sig rätt intakt och smakar lagom mycket jordgubb och lagom sött... sött som i den naturliga jordgubbssmaken. den har stått i tre dagar nu så tippar på att den har jäst ganska klart. verkar bli lyckat, tror det kan bli riktigt gott och somrigt när det kolsyras!
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

eberlund skrev:Blandade saften som man skulle o mätte upp 1055 OG på den men sen räknade jag nog fel nånstans med vattnet... fick tillsätta en del socker sen, typ 700g, och då landade OG på hela mängden på ca 1060... blev ca 12 liter av det hela.
Du kan nog förvänta dig i stort sett 100% utjäsning på den där brygden (bara socker)
så på ett OG på 1060 lär det bli en ganska stark "läsk" också... :wink:

/CalleT
Skriv svar