Problem vid första helmäskbryggningen!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
First Claes
Delmäskare
Delmäskare

Problem vid första helmäskbryggningen!

Inlägg av First Claes »

Hej alla på forumet.

Första bryggningen är äntligen avklarad efter en lång tid av materialinköp och kunskapssökning....jag körde på med helmäskning med en gång och valet föll på en anchor steam clone http://www.beersmith.com/Recipes2/recipe_117.htm och problem har självklart dykt upp. Hoppas någon kan hjälpa mig med mina funderingar.

1. Läste i boken "ölbryggning" att laknings/mäskningsvattnet skulle vara mellan 5-15 grader högre än de 65-68 önskade graderna innan man har i malten. Jag upplevde att det tog väldigt lång tid att komma ner till 68 grader med de direktiven. Vad brukar ni ha för gradantal innan ni har i malten? Vad händer om man har för hög värme (70-90 grader) en stund i början av mäskningen, är det kört då?

2. jag följde ett recept där "batch" storleken va 19 liter men "boiling" storleken var på 28,4 liter. Kändes som om inmäskningen blev alldeles för vattnig och så stämde det inte med literangivelserna för inmäskning och utmäskning (se receptet) så jag hällde snabbt ut 9 liter, för att vad jag trodde, rädda den blivande vörten. (jag hällde även i ett halvt kilo pale ale malt till så det blev 5kg istället för 4,5 kg för att kompensera) Efter vörtkoket och nedkylning märkte jag efter att ha hällt ner det i jästunnan att det det bara var 11 liter kvar!! Mycket förvånad, vad att göra? Vad jag har gjort är att tillsätta 9 liter igen efter vörtkoket.....kokade vatten och kylde ner till 20 grader sen rakt ner i jästunnan för att inte få en för stark vört inför jäsningen. Funkar det att göra så? Vad att göra annars? Är det vanligt att tappa 9 liter vid koket?

3. Efter lakningen så mätte jag OG 1035 (rekommenderat 1049 vad jag kunde utläsa i recepet) efter vörtkoket mätte jag 1054, sen hällde vi i 9 liter vatten, har inte mätt gravity efter det. Slutgravity är rekommenderat till 1015. vad kan jag förvänta mig ska hända?

Känns helt ok att göra misstag första gången :wink: men jag vill helst inte göra om dem så om det är någon om kan hjälpa mig att nysta ut vad jag har att vänta mig och mitt öl så hade jag varit jätte tacksam. Fler frågor kommer säkerligen dyka upp. Tack på förhand!
/Claes
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Problem vid första helmäskbryggningen!

Inlägg av gedman »

Hej!
First Claes skrev: 1. Läste i boken "ölbryggning" att laknings/mäskningsvattnet skulle vara mellan 5-15 grader högre än de 65-68 önskade graderna innan man har i malten. Jag upplevde att det tog väldigt lång tid att komma ner till 68 grader med de direktiven. Vad brukar ni ha för gradantal innan ni har i malten? Vad händer om man har för hög värme (70-90 grader) en stund i början av mäskningen, är det kört då?
Mäskningen styr bland annat hur mycket proteiner, stärkelse och vilka proportioner av olika sockerarter som vörten kommer att ha. Jag kan rekommendera artikeln om det wikin (http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skningen). Under den viktigaste delen, försockringsrasten, arbetar olika enzym för att få ut förjäsbara sockerarter. Problemet är att enzymen förstörs vid olika högre temperaturer - och du kan inte sänka värmen igen efteråt. Det är i teorin, som du säger, kört. I praktiken kommer det fortfarande att funka någorlunda, men långt ifrån perfekt.

Det är alltså viktigt att inte börja för högt och jag tycker 15 grader låter alldeles för högt. Det är i så fall mycket bättre att landa för lågt och justera med kokande vatten under rejäl omrörning. En fingervisning är att om du vill ha 5 kg malt till 68 grader kan du ta 13 liter vatten som är 74 grader.
First Claes skrev:2. jag följde ett recept där "batch" storleken va 19 liter men "boiling" storleken var på 28,4 liter. Kändes som om inmäskningen blev alldeles för vattnig och så stämde det inte med literangivelserna för inmäskning och utmäskning (se receptet) så jag hällde snabbt ut 9 liter, för att vad jag trodde, rädda den blivande vörten. (jag hällde även i ett halvt kilo pale ale malt till så det blev 5kg istället för 4,5 kg för att kompensera) Efter vörtkoket och nedkylning märkte jag efter att ha hällt ner det i jästunnan att det det bara var 11 liter kvar!! Mycket förvånad, vad att göra? Vad jag har gjort är att tillsätta 9 liter igen efter vörtkoket.....kokade vatten och kylde ner till 20 grader sen rakt ner i jästunnan för att inte få en för stark vört inför jäsningen. Funkar det att göra så? Vad att göra annars? Är det vanligt att tappa 9 liter vid koket?/Claes
9 liter låter mycket men är fullt möjligt, speciellt om du har 90-120 minuters kokning. Nu vet du om att det faktiskt är så och kan rätta dig efter det i framtiden. Själv räknar jag med att tappa 4 liter på ett 24-literskok. Att hälla bort vört är givetvis inte bra (då försvinner ju socker) men det går utmärkt att fylla på med vatten efter färdigt kok, även om beräkningen för beskan påverkas lite beroende på att humlen får sämre utbyte i starkare vört. '
First Claes skrev:3. Efter lakningen så mätte jag OG 1035 (rekommenderat 1049 vad jag kunde utläsa i recepet) efter vörtkoket mätte jag 1054, sen hällde vi i 9 liter vatten, har inte mätt gravity efter det. Slutgravity är rekommenderat till 1015. vad kan jag förvänta mig ska hända?
Du kan förvänta dig folköl. Att du hade 1054 efter koket lät rimligt, men med de 9 litrarna vatten kommer ni hamna på cirka 1030 (1054*11+1000*9/20). Om ni inte hade hällt av den ursprungliga vörten OCH hällt i mer vatten hade ni nog klarat er bra. Med BÅDA felen blir det typ 2,8%...

Några enkla råd till nästa gång:
1. Mäska med vatten som är 5-6 grader över sluttemp och justera med kokande vatten.
2. Mät OG efter kok och skriv upp hur långt över/under beräknat ni landade inför nästa bryggning.
3. Justera slutvolymen med mer vatten om ni ligger för högt - bry er inte om ni ligger för lågt.

Jag kan även rekommendera att köpa till exempel boken "Radical Brewing" av Randy Mosher eller läsa "nätboken" www.howtobrew.com. Har gett mig oerhört mycket! Om man ändå lägger 10 timmar på en ölsats så lönar det sig att lägga några timmar på att läsa på...

Berätta gärna hur folkölen blev och lycka till nästa gång!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Lite snabba svar som delvis redan varit uppe ovan.

Då jag mäskar tar jag normalt 12 till 13 liter vatten på 74 till 75 C, tillsätter sedan 4,5 till 5 kg rumstemp malt och hamnar mellan 67 och 69 C.
Håller mäsktemp 60 till 90 min, höjer sedan till 75 C.
Lakar med omkring 18 liter vatten vid 75 till 78 C.
Tar ut 22 liter vört till kok, om inte densiteten sjunker under 1010 Ö från lakkärl, mäter detta med refraktometer.

Vid kok i 60 minuter tappar jag normalt 5 till 6 liter vätska.
Tombola
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Tombola »

Mätte du OG i 20gradig vört? Om du mätte 1,035 i tex 55 gradig vört så är det egentligen 1,048 enligt Beersmith. Det hade jag missat i mina första 2 bryggningar och trodde att min effektivitet var kass. Så mina öl har blivit starkare än planerat!
First Claes
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av First Claes »

"Du kan förvänta dig folköl. Att du hade 1054 efter koket lät rimligt, men med de 9 litrarna vatten kommer ni hamna på cirka 1030 (1054*11+1000*9/20). Om ni inte hade hällt av den ursprungliga vörten OCH hällt i mer vatten hade ni nog klarat er bra. Med BÅDA felen blir det typ 2,8%..."

Vattnet hälldes ut redan efter 5 min av mäskningen och för att kompensera för sockerbortfall så tillsatte vi 0,5 liter pale ale malt. Kan det påverka alkoholhalten i rätt riktning?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

First Claes skrev:Vattnet hälldes ut redan efter 5 min av mäskningen och för att kompensera för sockerbortfall så tillsatte vi 0,5 liter pale ale malt. Kan det påverka alkoholhalten i rätt riktning?
Tyvärr... Att låta det mäska i 5 minuter borde inte dra ut särskilt mycket socker, och den lilla tillsättningen av malt kanske kunde ha räckt. Ni hade ju däremot ett OG på 1053 innan ni hällde i vatten - och då blir det 1030. Att ni fick ut så låg OG från vörten tyder dock på att er mäskning inte alls gick särskilt bra, vilket mycket väl kan bero på den höga mäsktemperaturen. Om ni kokade bort 9 liter och ändå bara hade 1053 innebär att ert OG från mäskningen måste ha varit i mycket lågt det med.
First Claes
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av First Claes »

tack för hjälpen alla.

Genom att misslyckas har jag börjat att förstå hur en bryggprocess fungerar, troligtvis snabbare än om jag läst mig till det. (vilket jag också har gjort och självklart kommer fortsätta göra)

En sista fundering; Vad borde jag ha för OG efter mäskningen (visade 1035 vid 55 grader=1048) och vörtkoket (visade 1054 vid 24 grader) ? Med tanke på mitt dåliga OG 1054 efter vörtkoket så borde jag helt enkelt låtit dessa 11 liter varit orörda eller? Receptet visar att FG hamnar runt 1000 vilket skulle innebära runt 4,9 volymprocent....men.....humlemängden var dimensionerad för 19 liter, visst skulle det bli alldeles för mycket humlesmak på slutprodukten?

Så summan blir troligtvis att ölet kommer smaka godare.....men inte ha en högre alkoholhalt än 2,8....folköl e gott, men inte lika gott!

/Claes
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Att säga vad du bör ha för OG har väldigt många parametrar. Men att du hade 1048 och sedan kokade bort 9 liter för att till slut ha 1054 låter lite otroligt - någonstans i processen måste det finnas ett mätfel. När jag själv mäter OG från mäskningen brukar en öl som har OG efter koket på 1054 ligga runt 1045.

Men grattis till att ha genomfört din första (och lärorika) helmaltsbryggning! Jag kan glädja dig med att de flesta här på forumet säkert gjorde lika många fel första gången. Själv bryggde jag mig första gången en hysteriskt besk folköl som luktade unket och sprutade ur flaskorna när man öppnade dem... Nästa gång kommer det bli bättre och den tredje riktigt bra. Lycka till!
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

gedman skrev:någonstans i processen måste det finnas ett mätfel.
Efter sådär 15 bryggningar upptäckte jag att mina hydrometermätningar blir mer och mer fel ju varmare vört jag mäter. Och jag är medvetande om att jag måste korrigera mätningar tagna vid en annan temperatur än det som hydrometern är tillverkad för.

Jag upptäckta detta när jag började värma på vörten innan jag avslutade lakningen. Då mätte jag Boil Gravity vid nästan 90C och korrigerade... Jag kan säga att jag funderade en stund på hur man kan koka bort ca: 10% vätska och få lägra OG än BG...
Skriv svar