Hej!
First Claes skrev:
1. Läste i boken "ölbryggning" att laknings/mäskningsvattnet skulle vara mellan 5-15 grader högre än de 65-68 önskade graderna innan man har i malten. Jag upplevde att det tog väldigt lång tid att komma ner till 68 grader med de direktiven. Vad brukar ni ha för gradantal innan ni har i malten? Vad händer om man har för hög värme (70-90 grader) en stund i början av mäskningen, är det kört då?
Mäskningen styr bland annat hur mycket proteiner, stärkelse och vilka proportioner av olika sockerarter som vörten kommer att ha. Jag kan rekommendera artikeln om det wikin (
http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skningen). Under den viktigaste delen, försockringsrasten, arbetar olika enzym för att få ut förjäsbara sockerarter. Problemet är att enzymen förstörs vid olika högre temperaturer - och du kan inte sänka värmen igen efteråt. Det är i teorin, som du säger, kört. I praktiken kommer det fortfarande att funka någorlunda, men långt ifrån perfekt.
Det är alltså viktigt att inte börja för högt och jag tycker 15 grader låter alldeles för högt. Det är i så fall mycket bättre att landa för lågt och justera med kokande vatten under rejäl omrörning. En fingervisning är att om du vill ha 5 kg malt till 68 grader kan du ta 13 liter vatten som är 74 grader.
First Claes skrev:2. jag följde ett recept där "batch" storleken va 19 liter men "boiling" storleken var på 28,4 liter. Kändes som om inmäskningen blev alldeles för vattnig och så stämde det inte med literangivelserna för inmäskning och utmäskning (se receptet) så jag hällde snabbt ut 9 liter, för att vad jag trodde, rädda den blivande vörten. (jag hällde även i ett halvt kilo pale ale malt till så det blev 5kg istället för 4,5 kg för att kompensera) Efter vörtkoket och nedkylning märkte jag efter att ha hällt ner det i jästunnan att det det bara var 11 liter kvar!! Mycket förvånad, vad att göra? Vad jag har gjort är att tillsätta 9 liter igen efter vörtkoket.....kokade vatten och kylde ner till 20 grader sen rakt ner i jästunnan för att inte få en för stark vört inför jäsningen. Funkar det att göra så? Vad att göra annars? Är det vanligt att tappa 9 liter vid koket?/Claes
9 liter låter mycket men är fullt möjligt, speciellt om du har 90-120 minuters kokning. Nu vet du om att det faktiskt är så och kan rätta dig efter det i framtiden. Själv räknar jag med att tappa 4 liter på ett 24-literskok. Att hälla bort vört är givetvis inte bra (då försvinner ju socker) men det går utmärkt att fylla på med vatten efter färdigt kok, även om beräkningen för beskan påverkas lite beroende på att humlen får sämre utbyte i starkare vört. '
First Claes skrev:3. Efter lakningen så mätte jag OG 1035 (rekommenderat 1049 vad jag kunde utläsa i recepet) efter vörtkoket mätte jag 1054, sen hällde vi i 9 liter vatten, har inte mätt gravity efter det. Slutgravity är rekommenderat till 1015. vad kan jag förvänta mig ska hända?
Du kan förvänta dig folköl. Att du hade 1054 efter koket lät rimligt, men med de 9 litrarna vatten kommer ni hamna på cirka 1030 (1054*11+1000*9/20). Om ni inte hade hällt av den ursprungliga vörten OCH hällt i mer vatten hade ni nog klarat er bra. Med BÅDA felen blir det typ 2,8%...
Några enkla råd till nästa gång:
1. Mäska med vatten som är 5-6 grader över sluttemp och justera med kokande vatten.
2. Mät OG efter kok och skriv upp hur långt över/under beräknat ni landade inför nästa bryggning.
3. Justera slutvolymen med mer vatten om ni ligger för högt - bry er inte om ni ligger för lågt.
Jag kan även rekommendera att köpa till exempel boken "Radical Brewing" av Randy Mosher eller läsa "nätboken"
www.howtobrew.com. Har gett mig oerhört mycket! Om man ändå lägger 10 timmar på en ölsats så lönar det sig att lägga några timmar på att läsa på...
Berätta gärna hur folkölen blev och lycka till nästa gång!