Humle-Pacific Gem

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Gambrinius
Satsbryggare
Satsbryggare

Humle-Pacific Gem

Inlägg av Gambrinius »

Hejsan,

Är det någon som har erfarenhet av Pacific Gem humle? Jag gillar öl med bra beska i. Men jag hittar inget recept med den Pacific Gem i receptdatabasen. Den har väldigt hög alfasyra, över 15%. Känns som den lätt kan överdoseras?
Så jag tänkte om någon har använt den så vore det kul och se vad ni har att säga om den.
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Humle-Pacific Gem

Inlägg av Peter »

Hej,

Har använt den en hel del. Ger en fyllig, lite bärig och fatlagrad karaktär som passar ypperligt i mörka och starka ales.
Gambrinius
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Gambrinius »

Fint, jag ska prova att använda Pacific till beska in en IPA. Meddelar resultat om några veckor. :D
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag har hört att den ska påminna en del om Bullion i smaken, stämmer det? Jag brukade använda Bullion i dry stout vilket gav en trevlig svartvinbärsliknande fruktton men Bullion går ju inte att få tag i längre.
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

fredrik.stahl skrev:Jag har hört att den ska påminna en del om Bullion i smaken, stämmer det? Jag brukade använda Bullion i dry stout vilket gav en trevlig svartvinbärsliknande fruktton men Bullion går ju inte att få tag i längre.
Jag har aldrig provat Bullion, men försökt få tag på den pga just svartvinbärstonerna. Pacific Gem gav inte utpräglade sådana smaker vad jag märkt.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

OK, jag ska testa Pacific Gem när jag brygger stout nästa gång (troligen i höst) så får vi se hur det blir.
Gambrinius
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Gambrinius »

Nu har jag bryggt och provsmakat min Ale med Pacfic Gem humlen. Den har en väldigt speciell beska, kraftig, lite vildmark( ja, bättre kan jag inte beskriva det. ) Någon utpräglad svartvin-bärs smak kan jag dock inte känna. Nu har jag bryggt en mer traditionell brittisk ale. Kanske skulle den passa bättre i en IPA eller en stout som någon var inne på.
Men helt klart värd att prova. Nästa gång ska jag prova den i en IPA. Så får vi se.
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Chubb »

Funderar på att använda denna humle i en kommande julöl! Vad jag förstått så ska aromen var björnbärsaktig och inte svartvinbär som nämns här.
Skriv svar