Humle-Pacific Gem
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Gambrinius
- Satsbryggare

Humle-Pacific Gem
Hejsan,
Är det någon som har erfarenhet av Pacific Gem humle? Jag gillar öl med bra beska i. Men jag hittar inget recept med den Pacific Gem i receptdatabasen. Den har väldigt hög alfasyra, över 15%. Känns som den lätt kan överdoseras?
Så jag tänkte om någon har använt den så vore det kul och se vad ni har att säga om den.
Är det någon som har erfarenhet av Pacific Gem humle? Jag gillar öl med bra beska i. Men jag hittar inget recept med den Pacific Gem i receptdatabasen. Den har väldigt hög alfasyra, över 15%. Känns som den lätt kan överdoseras?
Så jag tänkte om någon har använt den så vore det kul och se vad ni har att säga om den.
Re: Humle-Pacific Gem
Hej,
Har använt den en hel del. Ger en fyllig, lite bärig och fatlagrad karaktär som passar ypperligt i mörka och starka ales.
Har använt den en hel del. Ger en fyllig, lite bärig och fatlagrad karaktär som passar ypperligt i mörka och starka ales.
-
Gambrinius
- Satsbryggare

Fint, jag ska prova att använda Pacific till beska in en IPA. Meddelar resultat om några veckor. 
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag har hört att den ska påminna en del om Bullion i smaken, stämmer det? Jag brukade använda Bullion i dry stout vilket gav en trevlig svartvinbärsliknande fruktton men Bullion går ju inte att få tag i längre.
Jag har aldrig provat Bullion, men försökt få tag på den pga just svartvinbärstonerna. Pacific Gem gav inte utpräglade sådana smaker vad jag märkt.fredrik.stahl skrev:Jag har hört att den ska påminna en del om Bullion i smaken, stämmer det? Jag brukade använda Bullion i dry stout vilket gav en trevlig svartvinbärsliknande fruktton men Bullion går ju inte att få tag i längre.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

OK, jag ska testa Pacific Gem när jag brygger stout nästa gång (troligen i höst) så får vi se hur det blir.
-
Gambrinius
- Satsbryggare

Nu har jag bryggt och provsmakat min Ale med Pacfic Gem humlen. Den har en väldigt speciell beska, kraftig, lite vildmark( ja, bättre kan jag inte beskriva det. ) Någon utpräglad svartvin-bärs smak kan jag dock inte känna. Nu har jag bryggt en mer traditionell brittisk ale. Kanske skulle den passa bättre i en IPA eller en stout som någon var inne på.
Men helt klart värd att prova. Nästa gång ska jag prova den i en IPA. Så får vi se.
Men helt klart värd att prova. Nästa gång ska jag prova den i en IPA. Så får vi se.
Funderar på att använda denna humle i en kommande julöl! Vad jag förstått så ska aromen var björnbärsaktig och inte svartvinbär som nämns här.