hur fungerar valsverk tex. Monster Mill?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Enda baksidan är att man kan få grus i ölet :wink:
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Grus i malten gör nog inget. Mer orolig för andra delar i cementen. Kalk kan dra iväg Ph åt fel håll.

Sedan får man vara skiklig med murarsleven om man skall få en perfekt rondning med absolut centrering.

Kanske en idee om man guter i ett tunt stålrör och låter röret sitta kvar.

En annan idee kan vara att ha ett litet tjokare rör och svetsa på gavlar och axlar. Får nog eftersvarva axlarna för att få centreringen.

Nåron som har fler ideer ?
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Borde det inte fungera med två vanliga bakkavlar?
Dom är ju "färdiga" och behöver bara monteras i gavlarna och så sätter man drivning på den ena.

Nu har jag redan bitit i det sura äpplet och köpt en kross, men jag tycker att bokträ är ganska hårt och borde räckat till måååånga kilo malt innan dom är utslina. Två nya kostar under hundringen om dom är utslina.
Lyxmodeller i sten och stål finns som tillval för ett betydligt högre pris :-)
Borde duga till den genomsnittlige hembryggaren.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Tik borde vara bra, hårdare trä går väll inte att hitta ?
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Teak är inte så hårt, det finns betydligt hårdare träslag t ex Pockenholts.

Pockenholts är lite fett/oljigt så det passar kansk bättre som glidlager. Ingen tvekan om det är hårt nog i alla fall. Men ska man svarva det så behöver man nog en riktig svarv för stål.

Men det där med en brökavel i Marmor kan vara en bra idee. Hittar man 2 gamla, och ruggar upp ytan med slippapper så kan det bli något.
Bearman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Bearman »

Betong, brödkavlar, här frodas kreativiteten! :D

Kom just på att jag har en gammal mangel stående. Valsar av något hårt träslag. Kanske kunde testas...

Jag fortsätter fundera.

/B
Too much is enough!
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

En gammal handvevad mangel är ju genialisk, det är ju dessutom lagom utväxling på den.
Det är bara att lägga den på sidan och mata på, det kan eventuellt gå lite tungt, men visst ska det gå! Jag har kört större saker genom en mangel.

När jag var liten så provade jag och en kompis att mangla allt vi hittade på vinden i mangeln.
En halv låda hemmagjort julpynt gick det åt.
Flörtkulor, piprensare, tandpetare, ärtor, änglar, tomtenissar, t.o.m smällkarameller gick igenom mangeln om den ena snurrade på så att valsarna fick upp fatren och den andra matade på.

Efter ett tag förstod vi vad vi gjort och stoppade ner allt i lådan igen och gömde den under något tungt.
20 år senare kände jag att jag vågade erkänna mitt dåd för morsan som trodde att det var någon som av misstag ställt något tungt ovanpå julpyntet.

Jag är inte säker på att man vill köra sina vita lakan i mangeln efter man kört malt i den, men vad gör man inte för konst och vetenskap!
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Jag har också tänkt på en gammal mangel, end problemet är att de tar mycket plats. Inget problem om man har en stor källare men i min 53 kvadratare funkar det inte alls.
Skriv svar