Vad sker under lagringen?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inlägg av pere »

Jo jag tor att den både är pastöriserad och filtrerad.

Den klarar sig mycket länge.
Det finns många gånger mer antioxidanter i mörk öl som minskar problemen med oxidation.

Det är även mer tanniner och garvsyra i en carnegie än en carlsberg hof.
Allt detta leder till att ölen "mognar" Tror även att pH:t är lägre i en porter.

Dessa saker sker oberoende av jästen. Jästen kan däremot om den lever ta hand om enstaka syremmolekyler och vissa sockerarter som med tiden sönderdelas till socker som jästen kan äta.

Obs, mycket av detta jag skriver är spekulationer och inte hårda fakta, så om någon kemist som är expert på området vill förklara det bättre för mig så blir jag glad.

Syret som oxiderar ölen kommer vanligtvis inte utifrån utan har bundits i vörten vid höga temperaturer, googla på "hot side aeriation"
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Skriv svar