Jäsvolym i PET Carboy 23L
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Jäsvolym i PET Carboy 23L
Hej! Jag misstänker att min 30L plasthink inte håller något vidare tätt och ska testa att inhandla nytt kärl. Funderar på att testa en PET Carboy 23L istället. Jag brukar göra satser på 20L men misstänker att det kan bli lite tight i ett kärl på 23. Eller vad tror ni? Så länge man inte har en superaktiv jäststam bör väl 18 liter inte vara några problem i alla fall va?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L
18 liter har blåst toppen på min, definitivt läge för blow-off i alla fall.
Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L
Okej, tack för svaret! Även om det inte var det svar jag hoppats påDjonk skrev:18 liter har blåst toppen på min, definitivt läge för blow-off i alla fall.
Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L
Så farligt är det väl inte med blow-off? 
Om jag jäste den volymen regelbundet skulle jag skaffat en
https://beerquip.se/olbryggning/245-corny-keg och jäst under tryck, för en långsiktig lösning utan PET.
Om jag jäste den volymen regelbundet skulle jag skaffat en
https://beerquip.se/olbryggning/245-corny-keg och jäst under tryck, för en långsiktig lösning utan PET.
Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L
Har aldrig varit med om det så kan inte uttala mig om hur jobbigt det är, men utgår ifrån att det är något man helst slipperDjonk skrev:Så farligt är det väl inte med blow-off?
Om jag jäste den volymen regelbundet skulle jag skaffat en
https://beerquip.se/olbryggning/245-corny-keg och jäst under tryck, för en långsiktig lösning utan PET.
Tack för tipset, ska kika på det! Överväger just att skippa flaskor och skaffa fatanläggning så ett såpass dyrt inköp Kanske får vänta lite
Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L
Menade alltså en slang i stil med https://youtu.be/d5KG00m7x9Y
För att undvika att det stänker upp på väggar, tak och golv
För att undvika att det stänker upp på väggar, tak och golv
Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L
Aha nu är jag medDjonk skrev:Menade alltså en slang i stil med https://youtu.be/d5KG00m7x9Y
För att undvika att det stänker upp på väggar, tak och golv
Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L
Har två 23l som jag har kört med i flera år. Kör batcher på 15-20l har bara haft problem en gång. WLP 320 Veteöl 20l bubblade över ordentligt. Annars är det bara att köra på med varligt vattenlås. Perfekt storlek för att göra satser till 19l fat.
