Jäsvolym i PET Carboy 23L

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Blacklung
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: fredag 2020-05-29 08:34

Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Blacklung »

Hej! Jag misstänker att min 30L plasthink inte håller något vidare tätt och ska testa att inhandla nytt kärl. Funderar på att testa en PET Carboy 23L istället. Jag brukar göra satser på 20L men misstänker att det kan bli lite tight i ett kärl på 23. Eller vad tror ni? Så länge man inte har en superaktiv jäststam bör väl 18 liter inte vara några problem i alla fall va?

Tack på förhand!
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Djonk »

18 liter har blåst toppen på min, definitivt läge för blow-off i alla fall.
Blacklung
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: fredag 2020-05-29 08:34

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Blacklung »

Djonk skrev:18 liter har blåst toppen på min, definitivt läge för blow-off i alla fall.
Okej, tack för svaret! Även om det inte var det svar jag hoppats på ;)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Djonk »

Så farligt är det väl inte med blow-off? :)
Om jag jäste den volymen regelbundet skulle jag skaffat en
https://beerquip.se/olbryggning/245-corny-keg och jäst under tryck, för en långsiktig lösning utan PET.
Blacklung
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: fredag 2020-05-29 08:34

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Blacklung »

Djonk skrev:Så farligt är det väl inte med blow-off? :)
Om jag jäste den volymen regelbundet skulle jag skaffat en
https://beerquip.se/olbryggning/245-corny-keg och jäst under tryck, för en långsiktig lösning utan PET.
Har aldrig varit med om det så kan inte uttala mig om hur jobbigt det är, men utgår ifrån att det är något man helst slipper :D :D

Tack för tipset, ska kika på det! Överväger just att skippa flaskor och skaffa fatanläggning så ett såpass dyrt inköp Kanske får vänta lite :wink:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Djonk »

Menade alltså en slang i stil med https://youtu.be/d5KG00m7x9Y

För att undvika att det stänker upp på väggar, tak och golv :mrgreen:
Blacklung
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: fredag 2020-05-29 08:34

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Blacklung »

Djonk skrev:Menade alltså en slang i stil med https://youtu.be/d5KG00m7x9Y

För att undvika att det stänker upp på väggar, tak och golv :mrgreen:
Aha nu är jag med :lol:
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Inlägg av Saint »

Har två 23l som jag har kört med i flera år. Kör batcher på 15-20l har bara haft problem en gång. WLP 320 Veteöl 20l bubblade över ordentligt. Annars är det bara att köra på med varligt vattenlås. Perfekt storlek för att göra satser till 19l fat.
Skriv svar