Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Är riktigt intresserad av att humlebomba i whirlpoolen.
Allt för att få ut så mycket som möjligt av humlen förutom beskan.
Skulle vara kul om ni skrev lite erfarenheter här.
Tex tider och temperatur och mängd av vilken humle ni använt, och vad ni upplevt om den processen.
Kör oftast själv whirlpool runt 78-80 grader (30min) med humlemängder runt 150-200gram av olika amerikanska varianter när jag ska göra Neipa och andra humlerackare.
Men skulle vilja testa lägre temperaturer och längre tider och se om man får ut mer smaker.
Detta är ju nåt man inte riktigt kan räkna på så skulle uppskatta om ni delar med er erfarenheter och ev. recept för att tjuvkika på.
Vad har ni testat?
Allt för att få ut så mycket som möjligt av humlen förutom beskan.
Skulle vara kul om ni skrev lite erfarenheter här.
Tex tider och temperatur och mängd av vilken humle ni använt, och vad ni upplevt om den processen.
Kör oftast själv whirlpool runt 78-80 grader (30min) med humlemängder runt 150-200gram av olika amerikanska varianter när jag ska göra Neipa och andra humlerackare.
Men skulle vilja testa lägre temperaturer och längre tider och se om man får ut mer smaker.
Detta är ju nåt man inte riktigt kan räkna på så skulle uppskatta om ni delar med er erfarenheter och ev. recept för att tjuvkika på.
Vad har ni testat?
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Lägger hellre krutet på torrhumling.
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Så du menar att man får ut mer av humlet i torrhumlingen än i whirlpoolen?Djonk skrev:Lägger hellre krutet på torrhumling.
Om vi pratar Neipa stilar?
Säg som ex att man kör 200gram Mosaic i whirlpool och 200gram Mosaic i torrhumlingen.
Menar du att torrhumlingen ger mer av humlets smak och arom än i whirlpoolen?
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
I stort sett ja.
http://brulosophy.com/2016/02/29/hop-st ... t-results/
Så om man har en begränsad mängd humle prioriterar jag åtminstone torrhumlingen.
Tillbaka till frågan har de gjort flera tester där de inte lyckats märka skillnad mellan whirlpool-temperaturer eller ens att bara använda tillsatsen som aromhumle innan kokslut istället för 'hop stand'
http://brulosophy.com/2016/02/29/hop-st ... t-results/
Så om man har en begränsad mängd humle prioriterar jag åtminstone torrhumlingen.
Tillbaka till frågan har de gjort flera tester där de inte lyckats märka skillnad mellan whirlpool-temperaturer eller ens att bara använda tillsatsen som aromhumle innan kokslut istället för 'hop stand'
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
I "The new IPA" av Scott Janish är slutsatsen ganska tydlig att man lägga lika mycket krut på hopstand och torrhumling.
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Har hört att no boil NEIPA är en grej. Någon som testat eller har erfarenhet av det?
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Ok, den borde man ha läst, intressant som vanligt. Någon speciell sida?
Fastnade direkt i ett stycke där han varnar för DMS orsakad av lång hop stand. IPA med bismak av surkål och tomatsoppa
Tillägg till jolle: skippar man koket kan man definitivt hjälpa ölet att bli lent med tjock munkänsla och grumlighet som håller i sig. Kan bli för mycket av det goda beroende på vad man gillar.
Fastnade direkt i ett stycke där han varnar för DMS orsakad av lång hop stand. IPA med bismak av surkål och tomatsoppa
Tillägg till jolle: skippar man koket kan man definitivt hjälpa ölet att bli lent med tjock munkänsla och grumlighet som håller i sig. Kan bli för mycket av det goda beroende på vad man gillar.
-
Silverhanden
- Torrhumlare

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Inte för att jag har egen erfarenhet än men torrhumling verkar ju vara the shiet om arom ska prioriteras och bitterhet undvikas!
Det viktiga verkar vara kontaktyta på humlen. Jag har köpt ett sånt där torrhumlingsrör och fick tipset att fästa det med tandtråd utanpå hinken för att få röret att stå upp lite snett = Jämnare och mer kontaktyta. + Slänga in glaskulor eller någon tesked som vikt.
Det här med no-boil är ju jäkligt spännande. Ska kolla mer på forumen men går det att exempelvis göra en weissbier no-boil? Sedan tänker jag iof att 5 minuter boil vore bra för steriliseringen? (Vet att tråden inte riktigt var om det men slänger ut frågan ändå)
Det viktiga verkar vara kontaktyta på humlen. Jag har köpt ett sånt där torrhumlingsrör och fick tipset att fästa det med tandtråd utanpå hinken för att få röret att stå upp lite snett = Jämnare och mer kontaktyta. + Slänga in glaskulor eller någon tesked som vikt.
Det här med no-boil är ju jäkligt spännande. Ska kolla mer på forumen men går det att exempelvis göra en weissbier no-boil? Sedan tänker jag iof att 5 minuter boil vore bra för steriliseringen? (Vet att tråden inte riktigt var om det men slänger ut frågan ändå)
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Vet inte om jag skulle göra en no boil på en weizen. Grejen är att du har jättemycket humle i en NEIPA och betasyrorna i humlen har en antibakteriell effekt. Om du kör no boil pastöriseras åtminstone vörten men du kommer alltid ha en högre infektionsrisk.
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Mäska högt så är risken låg. Men det blir ganska annorlunda eftersom proteinerna inte koagulerar och faller till botten på samma sätt.
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Läst på en massa nu och ibland blir man nästan bara förvirrad
Testar göra en variant nu när jag delar upp det i 3 delar.
En tjedjedel i whirlpoolen.
En tredjedel som torrhumling rumstemperatur i slutet av jäsningen.
Och den sista delen tänker jag ha i när allt jäst klart och jag kylt ner det till ca 8 grader.
Låta det stå någon dag sedan kallkrascha vid 0:an.
Kan bli ett vinnande koncept
Ska man gå all in kan man ju alltid hälla i ännu mer i fatet efter tvångskarbonering och avsmak.
Tack för tips o länkar.
Testar göra en variant nu när jag delar upp det i 3 delar.
En tjedjedel i whirlpoolen.
En tredjedel som torrhumling rumstemperatur i slutet av jäsningen.
Och den sista delen tänker jag ha i när allt jäst klart och jag kylt ner det till ca 8 grader.
Låta det stå någon dag sedan kallkrascha vid 0:an.
Kan bli ett vinnande koncept
Ska man gå all in kan man ju alltid hälla i ännu mer i fatet efter tvångskarbonering och avsmak.
Tack för tips o länkar.
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Kul! Uppdatera med resultatVelvetize skrev:Läst på en massa nu och ibland blir man nästan bara förvirrad![]()
Testar göra en variant nu när jag delar upp det i 3 delar.
En tjedjedel i whirlpoolen.
En tredjedel som torrhumling rumstemperatur i slutet av jäsningen.
Och den sista delen tänker jag ha i när allt jäst klart och jag kylt ner det till ca 8 grader.
Låta det stå någon dag sedan kallkrascha vid 0:an.
Kan bli ett vinnande koncept![]()
Ska man gå all in kan man ju alltid hälla i ännu mer i fatet efter tvångskarbonering och avsmak.
Tack för tips o länkar.
Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp
Ok! Glömde skriva om resultatet.jolle995 skrev:Kul! Uppdatera med resultatVelvetize skrev:Läst på en massa nu och ibland blir man nästan bara förvirrad![]()
Testar göra en variant nu när jag delar upp det i 3 delar.
En tjedjedel i whirlpoolen.
En tredjedel som torrhumling rumstemperatur i slutet av jäsningen.
Och den sista delen tänker jag ha i när allt jäst klart och jag kylt ner det till ca 8 grader.
Låta det stå någon dag sedan kallkrascha vid 0:an.
Kan bli ett vinnande koncept![]()
Ska man gå all in kan man ju alltid hälla i ännu mer i fatet efter tvångskarbonering och avsmak.
Tack för tips o länkar.
Men kan kortfattat säga att detta blev helt klart min bästa humliga öl.
Smakerna kom fram precis som jag ville ha det. Knappt någon beska men frisk och fräsch som bara den.
En riktig fruktig neipa utan beska.
Ska snart göra en ny variant på samma metod, men tänker då testa att skippa whirlpoolen helt.
Bara Torrhumla i två omgångar. Alt. även ha i fatet.
Tyvärr tappar den ju det absolut godaste smakerna på bara några veckor. Gäller att dricka snabbt