Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Velvetize »

Är riktigt intresserad av att humlebomba i whirlpoolen.
Allt för att få ut så mycket som möjligt av humlen förutom beskan.
Skulle vara kul om ni skrev lite erfarenheter här.
Tex tider och temperatur och mängd av vilken humle ni använt, och vad ni upplevt om den processen.
Kör oftast själv whirlpool runt 78-80 grader (30min) med humlemängder runt 150-200gram av olika amerikanska varianter när jag ska göra Neipa och andra humlerackare.
Men skulle vilja testa lägre temperaturer och längre tider och se om man får ut mer smaker.
Detta är ju nåt man inte riktigt kan räkna på så skulle uppskatta om ni delar med er erfarenheter och ev. recept för att tjuvkika på.

Vad har ni testat?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Djonk »

Lägger hellre krutet på torrhumling.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Velvetize »

Djonk skrev:Lägger hellre krutet på torrhumling.
Så du menar att man får ut mer av humlet i torrhumlingen än i whirlpoolen?
Om vi pratar Neipa stilar?

Säg som ex att man kör 200gram Mosaic i whirlpool och 200gram Mosaic i torrhumlingen.
Menar du att torrhumlingen ger mer av humlets smak och arom än i whirlpoolen?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Djonk »

I stort sett ja.

http://brulosophy.com/2016/02/29/hop-st ... t-results/

Så om man har en begränsad mängd humle prioriterar jag åtminstone torrhumlingen.

Tillbaka till frågan har de gjort flera tester där de inte lyckats märka skillnad mellan whirlpool-temperaturer eller ens att bara använda tillsatsen som aromhumle innan kokslut istället för 'hop stand'
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av ekstedt »

I "The new IPA" av Scott Janish är slutsatsen ganska tydlig att man lägga lika mycket krut på hopstand och torrhumling.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av jolle995 »

Har hört att no boil NEIPA är en grej. Någon som testat eller har erfarenhet av det?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Djonk »

Ok, den borde man ha läst, intressant som vanligt. Någon speciell sida?

Fastnade direkt i ett stycke där han varnar för DMS orsakad av lång hop stand. IPA med bismak av surkål och tomatsoppa :D

Tillägg till jolle: skippar man koket kan man definitivt hjälpa ölet att bli lent med tjock munkänsla och grumlighet som håller i sig. Kan bli för mycket av det goda beroende på vad man gillar.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Silverhanden »

Inte för att jag har egen erfarenhet än men torrhumling verkar ju vara the shiet om arom ska prioriteras och bitterhet undvikas!

Det viktiga verkar vara kontaktyta på humlen. Jag har köpt ett sånt där torrhumlingsrör och fick tipset att fästa det med tandtråd utanpå hinken för att få röret att stå upp lite snett = Jämnare och mer kontaktyta. + Slänga in glaskulor eller någon tesked som vikt.

Det här med no-boil är ju jäkligt spännande. Ska kolla mer på forumen men går det att exempelvis göra en weissbier no-boil? Sedan tänker jag iof att 5 minuter boil vore bra för steriliseringen? (Vet att tråden inte riktigt var om det men slänger ut frågan ändå)
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Hövdingen »

Vet inte om jag skulle göra en no boil på en weizen. Grejen är att du har jättemycket humle i en NEIPA och betasyrorna i humlen har en antibakteriell effekt. Om du kör no boil pastöriseras åtminstone vörten men du kommer alltid ha en högre infektionsrisk.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Djonk »

Mäska högt så är risken låg. Men det blir ganska annorlunda eftersom proteinerna inte koagulerar och faller till botten på samma sätt.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Velvetize »

Läst på en massa nu och ibland blir man nästan bara förvirrad :D

Testar göra en variant nu när jag delar upp det i 3 delar.
En tjedjedel i whirlpoolen.
En tredjedel som torrhumling rumstemperatur i slutet av jäsningen.
Och den sista delen tänker jag ha i när allt jäst klart och jag kylt ner det till ca 8 grader.
Låta det stå någon dag sedan kallkrascha vid 0:an.

Kan bli ett vinnande koncept 8)


Ska man gå all in kan man ju alltid hälla i ännu mer i fatet efter tvångskarbonering och avsmak.
Tack för tips o länkar.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av jolle995 »

Velvetize skrev:Läst på en massa nu och ibland blir man nästan bara förvirrad :D

Testar göra en variant nu när jag delar upp det i 3 delar.
En tjedjedel i whirlpoolen.
En tredjedel som torrhumling rumstemperatur i slutet av jäsningen.
Och den sista delen tänker jag ha i när allt jäst klart och jag kylt ner det till ca 8 grader.
Låta det stå någon dag sedan kallkrascha vid 0:an.

Kan bli ett vinnande koncept 8)


Ska man gå all in kan man ju alltid hälla i ännu mer i fatet efter tvångskarbonering och avsmak.
Tack för tips o länkar.
Kul! Uppdatera med resultat :D
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Erfarenheter Whirlpool tider och temp

Inlägg av Velvetize »

jolle995 skrev:
Velvetize skrev:Läst på en massa nu och ibland blir man nästan bara förvirrad :D

Testar göra en variant nu när jag delar upp det i 3 delar.
En tjedjedel i whirlpoolen.
En tredjedel som torrhumling rumstemperatur i slutet av jäsningen.
Och den sista delen tänker jag ha i när allt jäst klart och jag kylt ner det till ca 8 grader.
Låta det stå någon dag sedan kallkrascha vid 0:an.

Kan bli ett vinnande koncept 8)


Ska man gå all in kan man ju alltid hälla i ännu mer i fatet efter tvångskarbonering och avsmak.
Tack för tips o länkar.
Kul! Uppdatera med resultat :D
Ok! Glömde skriva om resultatet.
Men kan kortfattat säga att detta blev helt klart min bästa humliga öl.
Smakerna kom fram precis som jag ville ha det. Knappt någon beska men frisk och fräsch som bara den.
En riktig fruktig neipa utan beska.
Ska snart göra en ny variant på samma metod, men tänker då testa att skippa whirlpoolen helt.
Bara Torrhumla i två omgångar. Alt. även ha i fatet.

Tyvärr tappar den ju det absolut godaste smakerna på bara några veckor. Gäller att dricka snabbt :lol:
Skriv svar