Så länge den har kompressor är 0c inget problem. De med peltierelement är känsliga för omgivande temperatur, antagligen får du svårt att komma ner till 0c om du inte har ett kallt utrymme. Fläkten kommer också gå hela tiden så bäst att det är lite avsides.
Tack då vet jag vad jag ska söka efter ...
Sökningen fann 16 träffar
- tisdag 2021-02-16 22:34
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Minikyl och temperaturspann
- Svar: 6
- Visningar: 6920
- tisdag 2021-02-16 19:23
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Minikyl och temperaturspann
- Svar: 6
- Visningar: 6920
Minikyl och temperaturspann
Hej,
Tänkte köpa en minikyl för att jäsa i och undrar lite hur lågt/högt man kan få temperaturen, tänkte då köpa en inkbird eller liknande. Kan jag kallkracha runt 0c och jäsa ale vid 18c?
Tänkte köpa en minikyl för att jäsa i och undrar lite hur lågt/högt man kan få temperaturen, tänkte då köpa en inkbird eller liknande. Kan jag kallkracha runt 0c och jäsa ale vid 18c?
- fredag 2020-09-18 19:56
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Högt OG späda ut med vatten?
- Svar: 12
- Visningar: 7869
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Roligt med lite flera svar och tack för länken MegalodoN.
Jag låter ölen vara som den är nu, vid nästa bryggning(söndag förhoppningsvis) så tar jag och mäter vörten efter lakningen och justerar efter vad jag får för värde. Efter några ytterligare bryggningar borde jag få fram mäskeffektivieten och ...
Jag låter ölen vara som den är nu, vid nästa bryggning(söndag förhoppningsvis) så tar jag och mäter vörten efter lakningen och justerar efter vad jag får för värde. Efter några ytterligare bryggningar borde jag få fram mäskeffektivieten och ...
- måndag 2020-09-14 15:25
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Högt OG späda ut med vatten?
- Svar: 12
- Visningar: 7869
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Tack, då skippar jag det nog.Hövdingen skrev:Du kan men kom ihåg att det ökar infektionsrisken (även om det är förkokt) och minskar beskan.
I fortsättning tänkte jag mäta med hydrometern före koket har börjat, är det bättre att sätta i vatten då istället(tänker på infetionsrisken)?
- måndag 2020-09-14 15:09
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Högt OG späda ut med vatten?
- Svar: 12
- Visningar: 7869
Högt OG späda ut med vatten?
Bryggde en Smash Citra förra veckan med nedanstående info(använder Grainfather + deras receptprogram)
Malt
5,25kg Maris Otter
Humle
15g Citra(60min)
30g Citra(10min)
15g Citra(5min)
30g Citra(4 dagar torrhumling)
60 min kok
23,5L vört i jäshinken(förväntad volym)
OG 1.052
FG 1.010
ABV 5,5%
IBU 33 ...
Malt
5,25kg Maris Otter
Humle
15g Citra(60min)
30g Citra(10min)
15g Citra(5min)
30g Citra(4 dagar torrhumling)
60 min kok
23,5L vört i jäshinken(förväntad volym)
OG 1.052
FG 1.010
ABV 5,5%
IBU 33 ...
- måndag 2020-08-31 14:43
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Jäsning har ej börjat
- Svar: 9
- Visningar: 6309
Re: Jäsning har ej börjat
Vad är skillnaden?ekstedt skrev:Att det jäser och att det bubblar i jäsröret är inte samma sak.
- lördag 2020-08-29 13:30
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Jäsning har ej börjat
- Svar: 9
- Visningar: 6309
Re: Jäsning har ej börjat
Igår när jag var och tittade till jäshinken så bubblade på rätt så bra.
- torsdag 2020-08-27 18:17
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Jäsning har ej börjat
- Svar: 9
- Visningar: 6309
Re: Jäsning har ej börjat
Öppnade och kollade locket, vad jag kan se så är det tätt. Avvaktar några dagar och kollar om det börjar jäsa.
- torsdag 2020-08-27 09:24
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Jäsning har ej börjat
- Svar: 9
- Visningar: 6309
Jäsning har ej börjat
Hej,
Bryggde i tisdags och jäsningen har ej börjat, tidigare bryggningar har det jäst samma dag eller dagen efter. Måste trycka ganska hårt på locket för att det ska bubbla i jäsröret.
Jag har ett extra lock, är det möjligt att byta locket eller förstörs ölen då?
Mvh
Grainbryggaren
Bryggde i tisdags och jäsningen har ej börjat, tidigare bryggningar har det jäst samma dag eller dagen efter. Måste trycka ganska hårt på locket för att det ska bubbla i jäsröret.
Jag har ett extra lock, är det möjligt att byta locket eller förstörs ölen då?
Mvh
Grainbryggaren
- söndag 2020-08-16 20:44
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Brygga öl med högre %
- Svar: 5
- Visningar: 5262
Re: Brygga öl med högre %
Jag brygger med en Grainfather och använder deras receptprogram, ska ta och kolla länken imorgon efter jobbet.
"en jäst som jäser ut ca 75%"
Hur räknar jag ut detta före ölen jäst klart?
"en jäst som jäser ut ca 75%"
Hur räknar jag ut detta före ölen jäst klart?
- söndag 2020-08-16 18:30
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Brygga öl med högre %
- Svar: 5
- Visningar: 5262
Brygga öl med högre %
Hejsan,
Låt säga att jag brygger en öl med 5kg malt som är på 5%, om jag sedan vill brygga samma öl men få ölen att bli 6% kan jag då bara öka maltmägden till 6kg?
Låt säga att jag brygger en öl med 5kg malt som är på 5%, om jag sedan vill brygga samma öl men få ölen att bli 6% kan jag då bara öka maltmägden till 6kg?
- lördag 2020-08-01 11:05
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Buteljering Temperatur
- Svar: 11
- Visningar: 7012
Re: Buteljering Temperatur
[quote="grainbryggaren"
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?
1 Troligen har det fortfarande varit pågående jäsning ...
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?
1 Troligen har det fortfarande varit pågående jäsning ...
- fredag 2020-07-31 19:23
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Buteljering Temperatur
- Svar: 11
- Visningar: 7012
Re: Buteljering Temperatur
Hej igen,
Jag slängde in en öl i kylen en stund och testade den och har nu några frågor.
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte ...
Jag slängde in en öl i kylen en stund och testade den och har nu några frågor.
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte ...
- onsdag 2020-07-29 21:10
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Buteljering Temperatur
- Svar: 11
- Visningar: 7012
Re: Buteljering Temperatur
Rumstemp i två veckor, sedan till plats du tänkt förvara i. Källare eller något liknande svalt.
Då kan du också passa på att peta in någonting i kylen för ett test några timmar senare. Vad är det du har bryggt?
Fick för mig att de skulle kylas efter flaskning av någon anledning, bra att jag ...
Då kan du också passa på att peta in någonting i kylen för ett test några timmar senare. Vad är det du har bryggt?
Fick för mig att de skulle kylas efter flaskning av någon anledning, bra att jag ...
- onsdag 2020-07-29 20:07
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Buteljering Temperatur
- Svar: 11
- Visningar: 7012
Re: Buteljering Temperatur
Tack, då tar jag och flyttar ölen till rumstemperaturRotsac skrev:Ja.grainbryggaren skrev:Hejsan,
Buteljerade min öl för två dagar sedan, ölen står nu på flaska i kylen.
Kom på nu att de kanske fortfarande ska stå i rumstemperatur? Borde jag ta ut de ur kylen och låta dom stå i rumstemperatur istället?
Mvh
Grainbryggaren