Högt OG späda ut med vatten?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
grainbryggaren
- Delmäskare

- Inlägg: 16
- Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34
Högt OG späda ut med vatten?
Bryggde en Smash Citra förra veckan med nedanstående info(använder Grainfather + deras receptprogram)
Malt
5,25kg Maris Otter
Humle
15g Citra(60min)
30g Citra(10min)
15g Citra(5min)
30g Citra(4 dagar torrhumling)
60 min kok
23,5L vört i jäshinken(förväntad volym)
OG 1.052
FG 1.010
ABV 5,5%
IBU 33,8
Mäsvatten 17,68L
Lakvatten 15,02L
Fick ut 21L med ett OG på 1.062(10 steg för högt!). Jag har läst någonstans att man kan lägga till vatten och i all hast för att få ner OG så slängde jag i 1L vatten. Efteråt när jag började kolla hur mycket vatten jag egentligen behövde tillsätta fick jag fram ca 4L.
Nu är ju receptet för 23,5L och inte 25L, men kan jag efter jäsningen lägga till 1,5L för att få 23,5L?
Mvh
Grainbryggaren
Malt
5,25kg Maris Otter
Humle
15g Citra(60min)
30g Citra(10min)
15g Citra(5min)
30g Citra(4 dagar torrhumling)
60 min kok
23,5L vört i jäshinken(förväntad volym)
OG 1.052
FG 1.010
ABV 5,5%
IBU 33,8
Mäsvatten 17,68L
Lakvatten 15,02L
Fick ut 21L med ett OG på 1.062(10 steg för högt!). Jag har läst någonstans att man kan lägga till vatten och i all hast för att få ner OG så slängde jag i 1L vatten. Efteråt när jag började kolla hur mycket vatten jag egentligen behövde tillsätta fick jag fram ca 4L.
Nu är ju receptet för 23,5L och inte 25L, men kan jag efter jäsningen lägga till 1,5L för att få 23,5L?
Mvh
Grainbryggaren
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Du kan men kom ihåg att det ökar infektionsrisken (även om det är förkokt) och minskar beskan.
-
grainbryggaren
- Delmäskare

- Inlägg: 16
- Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Tack, då skippar jag det nog.Hövdingen skrev:Du kan men kom ihåg att det ökar infektionsrisken (även om det är förkokt) och minskar beskan.
I fortsättning tänkte jag mäta med hydrometern före koket har börjat, är det bättre att sätta i vatten då istället(tänker på infetionsrisken)?
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Alltså man ska inte överdriva risken med att spä ölet, men ju tidigare desto bättre kan man säga. Gört om du känner att det är viktigt nog men för det mesta är det kanske inte så farligt om det blir lite starkare.. Bäst att lära sig av processen så blir det närmare nästa gång. Jag brukar ofta göra en sista justering lite innan kokslut.
- MegalodoNBrewing
- Delmäskare

- Inlägg: 13
- Blev medlem: tisdag 2020-02-11 09:25
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Hej.
Jag späder nästan alltid min vört efter kok och innan jäsning. Brygger den medvetet starkare och beskare för att därefter justera till önskad volym, i regel från 34 liter till 40 liter. Späder därvid av utrymmesskäl då 34 liter i princip är maxkapacitet med min utrustning, men jag vill kunna fylla två fat istället för ett och ett halvt.
Har aldrig haft några problem med infektion och tror den risken är ytterst liten om hygienen sköts.
Jag skriver lite om spädning och principerna bakom här https://megalodonbrewing.com/2019/12/17 ... e-hop-ale/
Jag späder nästan alltid min vört efter kok och innan jäsning. Brygger den medvetet starkare och beskare för att därefter justera till önskad volym, i regel från 34 liter till 40 liter. Späder därvid av utrymmesskäl då 34 liter i princip är maxkapacitet med min utrustning, men jag vill kunna fylla två fat istället för ett och ett halvt.
Har aldrig haft några problem med infektion och tror den risken är ytterst liten om hygienen sköts.
Jag skriver lite om spädning och principerna bakom här https://megalodonbrewing.com/2019/12/17 ... e-hop-ale/
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Jag ligger alltid marginellt under i volym vid mäskning och lakning, för att säkra att jag i slutändan inte får för mycket volym i jäskärlet. Svårare att lösa det problemet än att späda marginellt. Precis som Djonk gör jag dock detta i samband med kok, och ibland lite i jäskärlet efter kok för att landa på beräknad volym. Har aldrig provat efter jäsning, antar att det funkar lika bra men kräver lite mer försiktighet avseende syresättning i vattnet och infektionsrisken som Hövdingen nämner.
Kör man samma process och typer av recept mm hela tiden så hamnar man ju snart nog i ett läge där det är tämligen lätt att hamna "rätt" vad gäller volym, OG mm.
Håller dock med om att det inte är hel världen om man hamnar lite över/under beräknad alkoholhalt pga varierad effektivitet. Det som i alla fall jag aktar mig för är att hamna med en större volym än beräknat i receptet, utan att justera humlegivorna eller maltkroppen. I värsta fall kan du ju då landa in med en rätt blek öl.
Kör man samma process och typer av recept mm hela tiden så hamnar man ju snart nog i ett läge där det är tämligen lätt att hamna "rätt" vad gäller volym, OG mm.
Håller dock med om att det inte är hel världen om man hamnar lite över/under beräknad alkoholhalt pga varierad effektivitet. Det som i alla fall jag aktar mig för är att hamna med en större volym än beräknat i receptet, utan att justera humlegivorna eller maltkroppen. I värsta fall kan du ju då landa in med en rätt blek öl.
-
grainbryggaren
- Delmäskare

- Inlägg: 16
- Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Roligt med lite flera svar och tack för länken MegalodoN.
Jag låter ölen vara som den är nu, vid nästa bryggning(söndag förhoppningsvis) så tar jag och mäter vörten efter lakningen och justerar efter vad jag får för värde. Efter några ytterligare bryggningar borde jag få fram mäskeffektivieten och borde då få bättre data vid bryggstart.
Jag låter ölen vara som den är nu, vid nästa bryggning(söndag förhoppningsvis) så tar jag och mäter vörten efter lakningen och justerar efter vad jag får för värde. Efter några ytterligare bryggningar borde jag få fram mäskeffektivieten och borde då få bättre data vid bryggstart.
-
Silverhanden
- Torrhumlare

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Det går ju också att reducera koktiden?
Nu kanske den behövs för att utvinna allt du vill med humlen men räkna ner den lite?
Har för mig att jag läst att längre koktid är negativt för brygden, någon som har en input där?
Nu kanske den behövs för att utvinna allt du vill med humlen men räkna ner den lite?
Har för mig att jag läst att längre koktid är negativt för brygden, någon som har en input där?
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Tror att skillnaden är ytterst liten mellan t.ex. 30/60/90 minuter så länge man inte har i humlen innan sista halvtimmen. Extremt långt eller kort kan påverka, det finns både för- och nackdelar, men för de flesta av oss är det ändå rimligt med 30-90min mest utifrån vad man tycker är bekvämt.
Mitt längsta kok hittills varade 150min utan att jag fick märkbart mycket mörkare vört. Gott blev det oavsett.
Mitt längsta kok hittills varade 150min utan att jag fick märkbart mycket mörkare vört. Gott blev det oavsett.
Senast redigerad av Djonk den torsdag 2020-09-24 21:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Iso-alphasyror börjar degraderas någon gång efter kok i 90 minuter (det kan även vara 120 min). Det är därför det inte rekommenderas att använda humle längre än så.
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Om jag tolkar den här studien rätt krävs det tryck-kokare för att det ska gå så snabbt: http://www.ipcbee.com/vol41/003-ICEBB2012-E005.pdf
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Personligen tycker jag inte det är hela världen om min öl som skulle bli 5,5% råkar bli 6%. Om man brygger kommersiellt är det skillnad, om man säljer 6%-ig öl i burkar som säger 5,5% så kommer pappa staten och opponerar sig. Som hembryggare är det strunt samma tycker jag.
Re: Högt OG späda ut med vatten?
Håller med. Dessutom tror jag till och med att 0,5% är gränsen för vad som anses vara acceptabel felmarginal på starköl.SGP skrev:Personligen tycker jag inte det är hela världen om min öl som skulle bli 5,5% råkar bli 6%. Om man brygger kommersiellt är det skillnad, om man säljer 6%-ig öl i burkar som säger 5,5% så kommer pappa staten och opponerar sig. Som hembryggare är det strunt samma tycker jag.