Hejsan,
Låt säga att jag brygger en öl med 5kg malt som är på 5%, om jag sedan vill brygga samma öl men få ölen att bli 6% kan jag då bara öka maltmägden till 6kg?
Brygga öl med högre %
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Brygga öl med högre %
Nja. Du får ta hänsyn till din mäsk/brygghuseffektivitet, mängden malt, din totala volym och hur mycket jästen förväntas konsumera/omvandla. Utöver det är även mäsktemperaturen av stor vikt men den biten är svår att räkna på. Här har du en länk om hur du kan räkna för att få fram mängden malt. Det är däremot betydligt lättare att bara stoppa in det i något gratis bryggprogram. Skulle föreslå Brewfather eller Brewersfriend.
Om du vill ha en öl på ca 6% och använder en jäst som jäser ut ca 75% behöver du ett OG i trakterna runt 1.060. Det kan vara en utgångspunkt när du ska skala ditt recept.
http://www.backtoschoolbrewing.com/blog ... lculations
Om du vill ha en öl på ca 6% och använder en jäst som jäser ut ca 75% behöver du ett OG i trakterna runt 1.060. Det kan vara en utgångspunkt när du ska skala ditt recept.
http://www.backtoschoolbrewing.com/blog ... lculations
Re: Brygga öl med högre %
Det kan mycket väl vara ungefär så enkelt i ditt exempel. Däremot om du skulle gå upp till 10kg får du sannolikt inte ett öl på 10% (det är svårare att få samma utbyte när man kommer upp i styrka).
"Samma" öl blir det inte oavsett, smaken kommer förändras i till det sötare och mer smakrikt på gott och ont.
"Samma" öl blir det inte oavsett, smaken kommer förändras i till det sötare och mer smakrikt på gott och ont.
-
grainbryggaren
- Delmäskare

- Inlägg: 16
- Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34
Re: Brygga öl med högre %
Jag brygger med en Grainfather och använder deras receptprogram, ska ta och kolla länken imorgon efter jobbet.
"en jäst som jäser ut ca 75%"
Hur räknar jag ut detta före ölen jäst klart?
"en jäst som jäser ut ca 75%"
Hur räknar jag ut detta före ölen jäst klart?
Re: Brygga öl med högre %
Du kollar vad som är specificerat på labbets hemsida, alternativt där du köpte jästen. Ju högre du mäskar desto lägre i spannet kommer du hamna och vice versa.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Brygga öl med högre %
Lite bryggmatte som hjälper på vägen: http://hbg2.se/bryggmatte.html