Sådär, nu har man provsmakat.
Till och börja med hade jag problem med humleflagor som inte ville sjunka helt till botten vid kallkrasch, slutade med att jag kallkraschade en hel vecka och då gick det fint. Det var ändå små små jästklumpar som flöt på ytan.
Smaken är liksom alla mina tidigare IPA ...
Sökningen fann 19 träffar
- torsdag 2015-12-17 23:08
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
- Svar: 24
- Visningar: 18335
- lördag 2015-11-28 00:25
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Stout från helvetet
- Svar: 35
- Visningar: 21891
Re: Stout från helvetet
Alltid kul när någon försöker sig på extrema saker. Skulle dock ha gjort en mindre batch, onödigt att koka 25l tjära!
Ser fram emot resultatet!
Ser fram emot resultatet!
- onsdag 2015-11-25 14:02
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
- Svar: 24
- Visningar: 18335
Re: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
Torrhumlar med 30g Simcoe och 40g Chinook. Har 16 liter i hinken så lite drygt 4g/l. Kallkrasch 3 dagar efter torrhumling borde ju undvika gräsiga toner?
- tisdag 2015-11-24 13:56
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
- Svar: 24
- Visningar: 18335
Re: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
Då häller jag i all simcoe jag har kvar, ca 30g.
Det går alltså att köra så mycket som 10g/l? Om man vänder på det,vad är minimum för att göra skillnad? Kommer 30g räcka eller måste jag täcka upp med annan humle?
Det går alltså att köra så mycket som 10g/l? Om man vänder på det,vad är minimum för att göra skillnad? Kommer 30g räcka eller måste jag täcka upp med annan humle?
- tisdag 2015-11-24 12:21
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Nu har den fått lagra till sig och börjar smaka helt ok!
Jag tillsatte 0,5dl cointreu i 12l öl vid tappning. Man kan i den färdiga ölen ana en viss apelsinsmak. Men det tråkiga med denna batch är att den blev för tunn i kroppen, FG på 1010 är alldeles för lite. Hoppas att ännu fler smakar utvecklas ...
Jag tillsatte 0,5dl cointreu i 12l öl vid tappning. Man kan i den färdiga ölen ana en viss apelsinsmak. Men det tråkiga med denna batch är att den blev för tunn i kroppen, FG på 1010 är alldeles för lite. Hoppas att ännu fler smakar utvecklas ...
- tisdag 2015-11-24 12:12
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
- Svar: 24
- Visningar: 18335
Re: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
Blev en aning försenad bryggning av denna IPA, men nu är den på jäsning!
Skippade bittergivan och humlade 20g i 20 min och 40g i 5 min. Detta i ett kok på ca 20l.
Planen nu är att torrhumla direkt i primären när den jäst ut. Då det rör sig om högalfa så antar jag att man bör vara lite försiktig ...
Skippade bittergivan och humlade 20g i 20 min och 40g i 5 min. Detta i ett kok på ca 20l.
Planen nu är att torrhumla direkt i primären när den jäst ut. Då det rör sig om högalfa så antar jag att man bör vara lite försiktig ...
- fredag 2015-10-09 17:51
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Dags att flaska, det blir cointraeu direkt i jäshinken tillsammans med sockerlagen för primning. Har räknat ut att 1dl cointreau innehåller 21g socker, dvs jag drar av 21g från sockerlösningen som beräknas utifrån 6g/liter.
- måndag 2015-10-05 20:43
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: bismak - bränt gummi, varifrån?
- Svar: 12
- Visningar: 8937
Re: bismak - bränt gummi, varifrån?
Hände min belgiska trippel. Trodde först det berodde på det muskovadosocker som inte löstes upp och brändes i botten på koket. Men eftersom det inte skummade över när jag öppnade uteslöt jag autolys jag med. Men, efter några veckor sprutade det rejält från alla flaskor vid öppning och infektion ...
- lördag 2015-10-03 14:00
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Sådär, nu är det kokat o klart, det åkte i ca 80g apelsinskal(4st apelsiner) i slutet av koket. Efter att ha provsmakat den färdiga vörten finns det inte en hint av apelsinsmak.
- fredag 2015-10-02 23:11
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Jag kommer försöka få till ett OG på 1080
4kg pale ale
400g chokladmalt
200g arommalt
200g caramellmalt
30g Magnum i 60 min
(60g apelsinskal) 15 min
4kg pale ale
400g chokladmalt
200g arommalt
200g caramellmalt
30g Magnum i 60 min
(60g apelsinskal) 15 min
- fredag 2015-10-02 15:56
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Kommer jag verkligen få genomslag av apelsinsmak då det rör sig om en så pass kraftig öl?
- torsdag 2015-10-01 22:25
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Det verkar ju helt klart enklast, skippar allt vad skal heter och kör på cointreau direkt innan flaskning. Då lär jag ju heller inte behöva tappa om på sekundärjäsning heller, utan låta det jäsa och till sist smaksättas i en och samma jäshink.
- torsdag 2015-10-01 19:35
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Kokad cointreau tappar all smak och blir till sockerlösning. Är åter i tankar om att tillsätta apelsin vid koket, läste att en del lägger i hela apelsiner i koket för att slippa skala. Låter som en bra idé då skalet kommer i kontakt med vörten utan att man behöver oroa sig för att få med det vita på ...
- onsdag 2015-09-30 19:52
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Tror det blir så att jag kokakar apelsinskal i cointreau.
Provade att blanda en vanlig imp stout med lite cointreau och fick precis den doft jag var ute efter, men en eftersmak av alkohol förstörde en hel del.
Provade att blanda en vanlig imp stout med lite cointreau och fick precis den doft jag var ute efter, men en eftersmak av alkohol förstörde en hel del.
- onsdag 2015-09-30 15:56
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Imperial Stout med apelsin/choklad
- Svar: 18
- Visningar: 19030
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Om jag häller i cointreau kommer sockret ifrån denna påverka jäsningen? Blir det en form av primning?