Lysande svar man får här!
Tackar!
Sökningen fann 15 träffar
- torsdag 2014-12-04 22:56
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Livsmedelsgodkänd plast?
- Svar: 9
- Visningar: 5930
- torsdag 2014-12-04 22:54
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Bäst att prima med?
- Svar: 16
- Visningar: 10259
Re: Bäst att prima med?
Jaha.... Nästa tappning blir efter det att sockerlag tillförts i "tappkärl", får väl köpa mej en jäshink till för säkerhets skull.
Det är ju snarare risken för oxidering som jag är oroad för, även om jäsprocessen så klart tuggar i sig en del av det. Jag har hittat ett sätt som funkar väldigt bra ...
Det är ju snarare risken för oxidering som jag är oroad för, även om jäsprocessen så klart tuggar i sig en del av det. Jag har hittat ett sätt som funkar väldigt bra ...
- onsdag 2014-12-03 18:27
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Bäst att prima med?
- Svar: 16
- Visningar: 10259
Re: Bäst att prima med?
Tolkar era svar som att det inte är någon direkt höjdare att göra & blanda i sockerlösningen i jäskärlet innan tappning. Var så jag tänkte jag skulle göra.
Har tidigare använt sockerbitar & har inga dåliga erfarenheter utav det, senaste tappningen hade jag carbonationdrops och det funkade också.
Så ...
Har tidigare använt sockerbitar & har inga dåliga erfarenheter utav det, senaste tappningen hade jag carbonationdrops och det funkade också.
Så ...
- måndag 2014-12-01 08:32
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Bäst att prima med?
- Svar: 16
- Visningar: 10259
Bäst att prima med?
Undrar om man rent generellt kan säga att något socker är bättre att prima med.
Har använt carbonation drops men tänkte gå i från det och göra sockerlösning att blanda i innan tappning i stället.
Har använt carbonation drops men tänkte gå i från det och göra sockerlösning att blanda i innan tappning i stället.
- fredag 2014-11-28 20:07
- Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
- Tråd: Svenska mikroöl
- Svar: 23
- Visningar: 14887
Re: Svenska mikroöl
Det lär finnas över 100 bryggerier och gissningsvis minst 5 gånger så många öl i Sverige. Det måste finnas guldkorn. Jag kommer att leta tills jag hittar dem, men ingen tur ikväll.
3 mikroöl testade:
Hantverksbryggeriet Bödeln Ipa: Flaskan svämmade över av all kolsyra. Doft och färg är jag ...
3 mikroöl testade:
Hantverksbryggeriet Bödeln Ipa: Flaskan svämmade över av all kolsyra. Doft och färg är jag ...
- fredag 2014-11-28 19:57
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Någon som hittat bra Black Friday-deals?
- Svar: 4
- Visningar: 2812
Re: Någon som hittat bra Black Friday-deals?
Har tyvärr inte ens tänkt på att kolla efter det....
Ingen nätbaserad bryggeributik som kör lite Black Friday erbjudande kanske?
Ingen nätbaserad bryggeributik som kör lite Black Friday erbjudande kanske?
- onsdag 2014-11-26 22:02
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Livsmedelsgodkänd plast?
- Svar: 9
- Visningar: 5930
Re: Livsmedelsgodkänd plast?
Jag tänkte lite så att plast som inte är lämplig/klassad för livsmedel möjligen kan fälla ut icke önskvärda ämnen som med lite otur kanske kan fördärva den ädla drycken. Eller rentav vara skadligt för kroppen, billig plast kan säkert vara mindre bra för allt levande... Kanske e jag bara lite nojig?
- onsdag 2014-11-26 19:30
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Livsmedelsgodkänd plast?
- Svar: 9
- Visningar: 5930
Re: Livsmedelsgodkänd plast?
SHIT! Det där var ett snabbt & bra svar! Tack.Radhusgrillen skrev:Det står nästan alltid i produktbeskrivningen om så är fallet. Dessutom är det ofta stämplat i plasten..
- onsdag 2014-11-26 19:23
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Livsmedelsgodkänd plast?
- Svar: 9
- Visningar: 5930
Livsmedelsgodkänd plast?
Hur vet jag att det är livsmedelsgodkänd plast? Är det stämplat eller märkt på något sätt?
Tänkte skaffa mej någon plastback eller liknande att ha som förvaring/tvätt/desinficeringskar för att slippa blanda redskap med övriga hushållets köksprylar.
Bara att plocka fram & ställa i ordning i stället ...
Tänkte skaffa mej någon plastback eller liknande att ha som förvaring/tvätt/desinficeringskar för att slippa blanda redskap med övriga hushållets köksprylar.
Bara att plocka fram & ställa i ordning i stället ...
- onsdag 2014-11-26 18:38
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Nästa steg, delmäskning.
- Svar: 2
- Visningar: 2203
Re: Nästa steg, delmäskning.
Tackar för svaret.
Tänkte inte riktigt på pilsnerns "svårighet", du har säkert alldeles rätt. Får bita i något annat i stället.
Varför inte vidga mina vyer och testa föreslagna öl.
I´ll be (öl)back.
Tänkte inte riktigt på pilsnerns "svårighet", du har säkert alldeles rätt. Får bita i något annat i stället.
Varför inte vidga mina vyer och testa föreslagna öl.
I´ll be (öl)back.
- söndag 2014-11-23 21:00
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Nästa steg, delmäskning.
- Svar: 2
- Visningar: 2203
Nästa steg, delmäskning.
Tänkte vidare utveckla mitt bryggande. Delmäskning är nog det som är närmast till hands, en pilsner typ urquell som är något av en favorit.
Har bara kört coopers ölsatser innan så undrar vad jag behöver komplettera med i utrustningsväga. Ett recept och en inköpslista på ingredienser hade varit bra ...
Har bara kört coopers ölsatser innan så undrar vad jag behöver komplettera med i utrustningsväga. Ett recept och en inköpslista på ingredienser hade varit bra ...
- fredag 2014-11-14 02:34
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Är detta kit ok och så har jag lite frågor ?
- Svar: 25
- Visningar: 24571
Re: Är detta kit ok och så har jag lite frågor ?
Tack för en bra tråd som gav mig en del svar. Kommer nog att köra en extraktbryggning i närtid. Lite mekande och shoppande först bara.
- tisdag 2014-10-28 05:05
- Kategori: Skåne
- Tråd: Bryggeributik?
- Svar: 3
- Visningar: 10242
Bryggeributik?
Undrar om och i så fall var det finns en fysisk butik i Skåne.
Fanns i Kävlinge o Helsingborg förr men finns dom kvar eller någon annan kanske?
Kanske fel ställe att ställa frågan på?
Fanns i Kävlinge o Helsingborg förr men finns dom kvar eller någon annan kanske?
Kanske fel ställe att ställa frågan på?
- lördag 2014-10-25 15:31
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Bryggarbok på svenska.
- Svar: 6
- Visningar: 3439
Re: Bryggarbok på svenska.
Det blev denna boken. Kändes rent spontant som att den passade mig.Falkens skrev:Jag gillar denna
http://www.bokus.com/bok/9789163610127/ ... t-eget-ol/
Tackar för tipsen.
- fredag 2014-10-24 16:10
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Bryggarbok på svenska.
- Svar: 6
- Visningar: 3439
Bryggarbok på svenska.
Eftersom att jag inte är direkt haj på engelska så undrar jag om det finns motsvarande "bryggarbiblar" på svenska som kan rekomenderas.